העליון הרשיע את אמה של רוז פיזם ברצח - במקום בשידול

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה על פסק הדין, שייחס למארי פיזם שידול לרצח ■ כמו כן, נדחה ערעורו של הסב, רוני רון, אשר הורשע לפני כשלוש שנים בביצוע הרצח ב-2008

רוני רון מארי פיזם  / צלם: פול ראובן קסטרו מעריב
רוני רון מארי פיזם / צלם: פול ראובן קסטרו מעריב

בית המשפט העליון דחה הבוקר (ה') את ערעורו של רוני רון, שעליו נגזר לפני כשלוש שנים מאסר עולם בגין רצח נכדתו רוז פיזם ב-2008. נוסף על כך, קיבל בית המשפט את ערעור המדינה על פסק הדין של אמה של רוז, מארי פיזם, והרשיע אותה ברצח. גם היא נושאת מאסר עולם ועונשה יישאר על כנו.

הפרשה נחשפה באוגוסט 2008, אז התברר כי סבה של רוז, רוני רון, שהיה גם בן הזוג של אמה, מארי פיזם, רצח את הילדה בת ה-4.5. רון שם את גופתה במזוודה אדומה והשליך אותה לנחל הירקון כשלושה חודשים קודם לכן. ביוני 2011 גזר בית המשפט המחוזי בפתח תקווה עונש מאסר עולם על רוני רון ומארי פיזם. רון הורשע ברצח רוז ואילו פיזם הורשעה בשידול לרצח.

כשנה לאחר פסק הדין ערער רון על עונשו וטען כי מארי פיזם היא שרצחה את בתה רוז לבדה. בנימוקים, שהוגשו באמצעות עו"ד יערה רשף, מכחיש רון כי גרם למותה של רוז, אף שהודה בכך בעבר.

הוא טען עוד כי הודה בכך שהרג את רוז בעקבות לחצים קשים מצד החוקרים. בין השאר, הוא אמר כי לאחר מעצרו הובאו שתי בנותיו לתחנת המשטרה, וכחלק מפעולת חקירה הושמו הבנות בחדר הסמוך לחדר בו הוא נחקר ולכן הוא נאלץ תוך כדי חקירתו לשמוע את שתי בנותיו בוכות וצווחות ללא הפסק. כמו כן, הוא טוען שהופעלה נגדו אלימות פיזית קשה שכללה מכות, בעיטות, יריקות, הטלת שתן על פניו וגופו, איומים ואיזוק הדוק יתר על המידה. הלחצים הללו, לטענתו, הובילו לכך שאמר לחוקרים כי הכה את רוז וגרם למותה.

בערעורה של מארי פיזם היא טענה כי שיקולי מוסר, ולא חומר ראיות, הם שהובילו להרשעתה בשידול לרצח.

"הביקורת הקשה נגד מעשי מארי וסטייתה החריגה מדמות האם כפי שהיא נתפסת בחברה הישראלית אינם יכולים למלא חלל ראייתי, הם אינם יכולים לגזול ממנה את זכותה הבסיסית לנהל את משפטה מנקודת מוצא של חפות ולא של אשם", נכתב בערעורה, שהוגש באמצעות עורכות הדין רויטל סויד ומרב גרינברג. לטענת נציגיה של פיזם, בית המשפט המחוזי שגה שהרשיע את פיזם, וכי העובדה שהיתה אם בעייתית, לא מצדיקה מאסר עולם.