דוראד נהנית מהכנסות של מאות מיליונים בשנה ע"ח הציבור

רשות החשמל הגישה תשובתה לעתירת דוראד המבקשת לעכב קביעת תעריפים שבהן יישאו תחנות הכוח הפרטיות: "טענות סרק של בעל אינטרס פרטי הנהנה מסכומי עתק" ■ "אי שינוי התעריפים מהווה סבסוד של צרכני החשמל הפרטי"

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

רשות החשמל תוקפת בחריפות את יצרני החשמל הפרטיים בכלל ואת דוראד בפרט, כך עולה מתשובה של הרשות לעתירת דוראד לבית המשפט העליון בנושא קביעת התעריפים של כלל שירותי ניהול מערכת החשמל בישראל. כזכור, רשות החשמל מבקשת לערוך שימוע לפני החלטתה להשית חלק מעלויות ניהול מערכת החשמל על יצרני החשמל הפרטיים.

במה מדובר? לחברת החשמל יש כמובן הוצאות ייצור של החשמל, אבל במקביל גם עלויות מערכתיות, הכוללות עלויות של גיבוי המערכת, איזון, אחזקה ואדמיניסטרציה. על פי הערכות במשק האנרגיה, עלויות אלו מגיעות בכל שנה ל-4-5 מיליארד שקל, והן מוטלות במלואן על צרכני חברת החשמל.

באוגוסט האחרון קבעה הרשות עלות של 4.56 אגורות לקילו-ואט שעה (הכולל גם את עלות ההולכה) שבהם ייאלצו לשאת גם לקוחות יצרני החשמל הפרטיים. אלה כוללים בעיקר תאגידים ומוסדות גדולים, כמו את בתי הזיקוק בחיפה, קבוצת עזריאלי, אינטל, משרד הביטחון, מקורות, שטראוס, אוסם, חברת נמל אשדוד ועוד.

תחנת הכוח הפרטית דוראד הגישה עתירה בטענה כי מדובר בעלויות כבדות מדי אשר נסמכות על הדיווחים הלא מהימנים של חברת החשמל, וכי השתת עלויות אלו על התחנה יביאו אותה להפסדים.

"מדובר בעתירה מצד בעלת אינטרס פרטי", נכתב בתשובה של רשות החשמל, "המבקשת לעשות שימוש פסול בהליך סרק כדי לעכב ולמנוע מרשות החשמל לקבוע תעריף שתכליתו חלוקת עלויות הוגנת בין צרכני חברת החשמל, לבין צרכני החשמל של היצרנים הפרטיים, אשר נובעת משירותים כלליים, שמהם נהנות שתי אוכלוסיות הצרכים כאחד".

"בהיעדר תעריף זה", נכתב בתשובה, "העלויות האמורות משולמות אך ורק על ידי צרכני חברת החשמל". רשות החשמל טוענת כי העתירה של דוראד מבקשת לעכב ולהשהות ככל שניתן את עבודת הרשות שמטרתה למנוע סבסוד צולב בין צרכני חברת החשמל לבין צרכני ספקי החשמל הפרטיים".

רשות החשמל טוענת כי טענות דוראד הן "טענות סרק של בעל אינטרס פרטי הנהנה ממצב הדברים הנוהג בסכומי עתק של מאות מיליוני שקלים בשנה. כך לדוגמא, החלטת הרשות תשנה מצב קיים במסגרתו רק צרכני חברת החשמל משלמים את עלויות הגיבוי במשק החשמל, ובכלל, לדוגמא, עלויות זמינות אותן מעמידה דוראד לרשות מנהל המערכת, ומקבלת עבורן תמורה משמעותית, וכן את עלויות ייצור האנרגיה המתחדשת, שעלותן הצפויה לשנת 2014 מתקרבת למיליארד שקל, כמו גם את העלויות בגין הסדרים לצרכני חשמל מעוטי יכולת, ועוד, חרף העבודה כי מדובר במוצר ציבורי שעלותו אמורה להתחלק באופן שווה בין כלל הצרכנים במשק החשמל. השימוע מושא העתירה נועד לטפל בעיוות זה ולהביא לנשיאה בנטל העלויות על ידי כלל צרכני החשמל".

רשות החשמל למעשה מודה בתשובתה לעתירה שיצרני החשמל הפרטיים נהנים מהכנסות גדולות ולא מידתיות על חשבון חברת החשמל ולקוחותיה, ומאשרת בכך את חשיפת "גלובס" מלפני שבועיים ("הבוננזה של בעלי דוראד", "גלובס", 27.11). כזכור, "גלובס" חשף אז שדוראד רשמה ברבעון הראשון המלא לפעילותה רווח של כ-84 מיליון שקל והכנסותיה עמדו על כ-693 מיליון שקל.

כ-140 מיליון שקל מתוך ההכנסות (כ-20% על-פי עדותה של דוראד) הן הכנסות שמגיעות מחברת החשמל. מדובר בעיקר בתשלומים עבור "זמינות", כלומר האפשרות שחברת החשמל תשתמש בתחנת הכוח הפרטית במקרה של תקלות או עודפי ביקוש שהיא לא עומדת בהן. בפועל, זה למעשה ישראבלוף וגורמים במשק החשמל יודעים לספר שבפועל ידוע לכול שהיא אינה ממש זמינה להפעלה כיוון שדוראד לא רכשה את הגז הטבעי לשם כך.

בהמשך התשובה לעתירה טוענת רשות החשמל כי "הנתונים שהועברו ואשר מועברים מחברת החשמל הינם מספקים ומאפשרים קבלת ההחלטה על אודות התעריף המוצע לניהול המערכת, העומד בבסיס השימוע. הרשות מדגישה שוב ושוב לאורך תשובתה כי אי שינוי התעריפים יהוו סבסוד של צרכני החשמל הפרטי על-ידי שאר צרכני החשמל הצורכים חשמל מחברת החשמל. במילים אחרות, טוענת הרשות, הציבור מסבסד את תחנות הכוח הפרטיות ואת לקוחותיהם הגדולים.

רשות החשמל מזהירה בתשובתה שאם השלמת קביעת התעריפים החדשים תתעכב, "יצטבר רווח בסכומים אדירים ליצרני חשמל פרטיים, וזאת מכספיהם של צרכני חברת החשמל לישראל, שכן חלקם הצפוי של צרכני החשמל הפרטיים בכלל העלויות המערכתיות החל באמצע שנת 2013 ועד לסוף שנת 2014 עומד על כ-190 מיליון שקל".

לסיכום קובעת הרשות כי "ישנה חשיבות ציבורית לכך שלא תינתן יד לנסיונות לעכב את רשת החשמל בהגנה על ציבור כלל צרכני החשמל, תוך דחיית תהליך הנדרש למשק החשמל... יודגש כי משמעות העיכוב בקביעת התעריפים הינה כי העלויות המערכתיות, בשיעור של מאות מיליוני שקלים חדשים, ממשיכות להיות מושתות על צרכני חברת החשמל בלבד".

אלי אסולין, מנכ"ל דוראד: "רשות החשמל מונעת מאזרחי ישראל לבחור ספק חשמל פרטי ולהוזיל את עלויות החשמל בבתים. כבר שנתיים אנחנו מבקשים למכור חשמל לכל בית בישראל ובכל מקום אבל רשות החשמל לא מאשרת זאת וחברת החשמל מפעילה לחצים אדירים על הרשות כדי שאף אחד חוץ מהמונופול לא ימכור חשמל לצרכן הביתי. אנחנו מוכנים לשלם את העלויות המערכתיות, במיוחד עלויות לנזקקים ועלויות הגיבוי, אבל הרשות קובעת את גובה העלות על סמך נתונים חלקיים במקום לדרוש מחברת החשמל את הנתונים האמיתיים כפי שהחוק דורש גם אם זה אומר להתעמת עם הוועד. רשות החשמל החליטה לבחור בדרך הקלה שעלולה לפגוע קשה ביצרנים הפרטיים ובתחרות שתוזיל את מחיר החשמל לצרכנים הפרטיים".

המספרים החלומיים של דוראד
 המספרים החלומיים של דוראד