המשבר הכלכלי ברוסיה מחריף; גם גוגל עוזבת

המשך הצניחה במחיר הנפט גובה מחיר קשה מכלכלת רוסיה ■ גוגל החליטה לסגור את פעילותה ברוסיה

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

מטבע הרובל הרוסי נופל היום (ו') בכ-3% מול הדולר בעוד מחירי הנפט ממשיכים לצנוח וחבית נפט מסוג WTI נסחרת סביב 59 דולר - שפל של 5 שנים. העלאת הריבית ברוסיה על-ידי הבנק המרכזי הרוסי השבוע נדחקת לפינה בשל המשך צניחת הנפט, כך שלעת עתה הבנק המרכזי לא מצליח לעצור את התרסקות הרובל.

אתמול החליט הבנק המרכזי הרוסי להעלות את הריבית במשר ב-1% ל-10.5% במאמץ לבלום את נפילת הרובל. הצמד דולר-רובל נסחר ברמת שיא של 57 רובל לדולר.

רוסיה נהנית אמנם מיתרות מט"ח בהיקף 416 מיליארד דולר ורמת חוב ממשלתי נמוכה של כ-9.2% מהתמ"ג בלבד, אולם החשש הוא מפני החובות האדירים של הסקטור הפרטי בהיקף של מאות מיליארדי דולרים. מדובר בחוב שנלקח בדולרים בשנים האחרונות כך שעם נסיקת הדולר מול הרובל, אותן חברות ניצבות בפני קשיי פירעון.

חברות ברוסיה אמורות להחזיר חובות ב-35 מיליארד דולר החודש, ועוד 100 מיליארד דולר בשנה הבאה. מדובר בין היתר בבנקים רוסים. החשש הוא שחומת החובות הללו תפגע קשות בכלכלה הרוסית ובמערכת הפיננסית שלה ותשתק את שוק האשראי.

בתוך כך, גוגל הודיעה כי היא יוצאת מרוסיה. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", השלטונות ברוסיה הקשו על הפעילות של גוגל כל השנה, וכעת היא החליטה לסגור את משרדי המו"פ שלה ברוסיה.

משטר פוטין דרש מכל חברות ההיי-טק לשמור את כל המידע שלהן על אזרחי רוסיה בתוך גבולות רוסיה, אולם גוגל לא הגיבה על כך עד כה. הממשלה דרשה מגוגל להסיר 253 לינקים ממנוע החיפוש שלה בתוך חצי שנה בשנה שעברה, לפי דיווח ב"פייננשל טיימס".