הותר לפרסום: בין החשודים בפרשת השחיתות בעיריית רמת-גן - ראש העיר ישראל זינגר

(עדכון) - זינגר, שחשוד בעבירות לפי החוק לאיסור הלבנת הון, עבירות לפי חוק מימון בחירות, מירמה והפרת אמונים, נשלח למעצר-בית למשך 7 ימים ■ חשוד נוסף הוא נמרוד ניר, בנה של ג'ודי שלום-ניר-מוזס

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף
ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

חשד לשחיתות בצמרת עיריית רמת-גן. היום (ב') נודע כי בשנה האחרונה, בזמן שראש העיר הקודם והמיתולוגי של רמת-גן, צבי בר, עומד לדין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בגין לקיחת שוחד מאנשי עסקים בעיר, חקרה המשטרה חשדות לשוחד בצמרת עיריית רמת-גן החדשה, בראשות ישראל זינגר, שעוקב לחקירה.

זינגר חשוד בעבירות לפי החוק לאיסור הלבנת הון, עבירות לפי חוק מימון בחירות, מירמה והפרת אמונים. בית משפט השלום בראשון-לציון שלח אותו למעצר-בית למשך 7 ימים וקבע כי עליו להפקיד ערבות עצמית בסך 50 אלף שקל.

בתום החקירה הסמויה והמורכבת עצרה הבוקר יחידת להב 433 במשטרה שורה של בכירים בעיריית רמת-גן ומעורבים נוספים בחשד כי הם ביצעו עבירות שוחד, שוחד בחירות, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס שונות. אחד החשודים שעוכב לחקירה הוא, כאמור, ראש העירייה ישראל זינגר, וחשוד נוסף הוא בנה של ג'ודי ניר-מוזס-שלום, נמרוד ניר. החלטה בדבר מעצרם או הארכת מעצרם של מי מהחשודים אמורה הייתה להתקבל בהמשך היום, בהתאם להתפתחות החקירה.

לדברי המשטרה, כוח המשימה שלה למאבק בשחיתות שלטונית חשף את החשד לשחיתות בקרב בכירים בעיריית רמת-גן. "כמו כן סיכלה המשטרה במהלך החקירה הסמויה ניסיון 'חדירה' לעירייה של גורמים המזוהים עם פעילות פלילית של גורמי פשיעה", נאמר בהודעה. לפי ההערכות מדובר בארגון הפשיעה של העבריין עמיר מולנר.

החשד המרכזי שנחקר על-ידי המשטרה הוא כי גורמים בכירים בעירייה הבטיחו משרות בעירייה וכן אספקת עבודה בעבור העירייה לגורמים שונים בתמורה לסיוע בקידום בחירתו של אחד המועמדים לראשות העיר בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, אשר התקיימו באוקטובר 2013.

המשטרה עיכבה לחקירה למעלה מעשרים חשודים ומעורבים, חלקם, כאמור, עובדי עירייה בכירים - וערכה חיפושים במשרדי העירייה, בבתי החשודים ובמשרדיהם. דובר המשטרה מסר כי היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, ומפכ״ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, עודכנו בפרטי החקירה והחקירה מנוהלת תוך ליווי צמוד של ראש להב 433 ושל ראש האגף לחקירות ולמודיעין. מהמשטרה נמסר עוד כי החקירה בראשיתה ובשלב זה לא ניתן למסור פרטים נוספים. החקירה מתנהלת בשיתוף פעולה עם יחידת יהלום וחקירות מע"מ ברשות המסים.

יצוין כי חלק מהחשדות שנחקרים כעת על-ידי המשטרה נגד הבכירים החלו להיבדק בעקבות תלונות שהוגשו על-ידי חבר הכנסת לשעבר, כרמל שאמה-הכהן, שהפסיד בבחירות הקודמות לראשות עיריית רמת-גן לזינגר, וטען מאז לאי סדרים בבחירות ולשחיתות בצמרת העירייה.

מה קורה בעיריית רמת-גן?

פרשת החשד לשחיתות שחוקרת המשטרה בצמרת עיריית רמת-גן הנוכחית מצטרפת לחקירה רחבת היקף שנוהלה נגד ראש העיר הקודם, צבי בר, והביאה להמעדתו לדין של בר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באשמה כי לקח שוחד בהיקף של כ-2 מיליוני שקלים מאנשי עסקים בעיר.

כתב האישום שהוגש נגד צבי בר, שכיהן כראש העיר רמת-גן כ-24 שנה, כולל אישומים בלקיחת שוחד בשורה ארוכה של פרשיות, בהיקף כולל של כ-2 מיליון שקל. כמו כן הוא מואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט.

האישומים נגד בר מתייחסים לפעולות שביצע כראש עיר וכחבר במוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים בשנים 2003-2008. לפי הראיות שבידי הפרקליטות, בר לקח שוחד, בתפקידו כראש העיר ובמסווה של לקיחת הלוואות, מ-5 יזמי נדל"ן ברמת-גן ובמחוז תל-אביב, במסגרת 4 פרשיות שונות.

בר מואשם כי קיבל שוחד מיזמי הנדל"ן, שאול לגזיאל, חיים גייר, דוד לוי ועמנואל ארביב, ותמורת שוחד זה פעל כדי לקדם פרויקטים של נדל"ן, שבהם היו מעורבים, תוך ביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים כעובד ציבור.

בר כופר באישומים נגדו וטוען כי כל פעולותיו כראש עיר נעשו באופן ענייני וללא משוא-פנים, וכי הוא קיבל את הכספים מהיזמים כהלוואות אמיתיות וכשרות. משפטו של בר, המכחיש את האישומים נגדו, נמצא בשלב הסיכומים.

עם או בלי קשר לחשדות שנבדקים על-ידי המשטרה, בחודש יוני האחרון הגיש חבר הכנסת לשעבר ונציג ישראל ל-oecd בהווה, כרמל שאמה-הכהן, עתירה לבית הדין האזורי לעבודה נגד ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר, בטענה כי זינגר ביצע שורה של מעשי שחיתות. לטענת שאמה-הכהן שהפסיד לזינגר במירוץ על ראשות העירייה בבחירות הקודמות, זינגר מינה אישה אתה הוא נמצא לכאורה ביחסים אישיים וקרובים, לתפקיד בכיר בעירייה.

באמצעות עוה"ד אסף פריאל, גלי שטיינברג ויעל בארי ממשרד יובל לוי ושות', דרש שאמה-הכהן להורות על ביטול מינויה של גרושקה או לפחות על השהיית המינוי, וכמו כן להורות לזינגר שלא לעסוק בעניינה.

"בקשה זו עניינה במינויה ובהעסקתה של מי שאמונה על ניהול ענייני התרבות באחת מהערים הגדולות והמרכזיות בגוש דן, בניגוד עניינים חמור, תוך הפרה בוטה של הדין ושל כללי המנהל התקין", טוען שאמה-הכהן בעתירה. "זהו סיפורה של מורה, בעלת ותק וזכויות במערכת החינוכית ברמת-גן, שהפכה בן לילה לאחראית על ניהול אירועי התרבות בעיר. זאת, תוך שהיא מועדפת על פני מועמדת בעלת כישורים רלוונטיים, ומבלי שהיא עצמה מבססת כישורים שכאלה, או דומים להם, כלל ועיקר".

לטענת שאמה-הכהן זינגר "יצר תפקיד יש מאין", תפר תנאי הסף לתפקיד למידותיה של המועמדת המועדפת עליו, וכפף התנאים שנקבעו על מנת שהמועמדת המועדפת תעמוד בהם בעתירה, "הפגמים הרבים בהליך המינוי זועקים לשמיים ומחייבים התערבותו של בית הדין לעבודה". טוען שאמה-הכהן.

שאמה הכהן הוסיף וטען כי מרגע מינויה של אותה אישה ובשל מערכת היחסים בינה לבין זינגר, החורגת מהפן המקצועי, מצוי זינגר בניגוד עניינים מובנה תמידי, אשר רק ביטולו של המינוי וקיומו של מכרז חדש יוכלו לבטלו", זאת משום שראש העיר מפקח באופן אישי על עבודת מחלקת התרבות ולכן מתקיימים בינו לבין אותה הבכירה יחסי כפיפות. העתיר עדיין נדונה.