דוח העוני: פערים גדולים יותר מישראל - רק במקסיקו וצ'ילה

‎‎תחולת העוני בקרב נפשות עמדה בשנת 2013 על 21.8% לעומת 23.5% בשנת 2012 ■ הקיצוץ בקצבאות הילדים שעליו חתום שר האוצר המפוטר, יאיר לפיד, נכנס לתוקף רק באוגוסט אשתקד - כך שהפגיעה במשפחות החלשות תורגש יותר בדוח הבא‏

עוני עניים דוח העוני / צלם: אריאל ירוזלימסקי
עוני עניים דוח העוני / צלם: אריאל ירוזלימסקי

‎‎דוח העוני לשנת 2013 שפרסם היום (ג') המוסד לביטוח לאומי מצביע על ירידה קלה בממדי העוני בקרב מרבית קבוצות האוכלוסייה, לעומת עלייה קלה במספר קבוצות אחרות.

בביטוח הלאומי מייחסים את הירידה בעוני לגידול במספר המשתתפים בשוק העבודה ולהעלאת השכר בקרב בעלי השכר הנמוך, כאשר ככל הנראה הכוונה היא להסכם הקיבוצי בענף הניקיון ולהגדלת מס ההכנסה השלילי לאימהות חד-הוריות.

הגידול הזה בשיעור התעסוקה וברמת ההכנסה של בעלי השכר הנמוך האפיל על השפעת הקיצוץ בקצבאות הילדים שעליו חתום שר האוצר עד לאחרונה, יאיר לפיד - אולם קיצוץ זה נכנס לתוקף רק באוגוסט 2013, ובמוסד לביטוח לאומי מציינים כי משמעות הדבר היא שממדי העוני היו גדולים יותר בפועל, אילו הקיצוץ היה נמדד לאורך שנה שלמה‏‎.

על פי הדוח, תחולת העוני בקרב נפשות עמדה בשנת 2013 על 21.8% לעומת 23.5% בשנת 2012. בהשוואה ליתר המדינות המפותחות, על פי הדוח, רק במקסיקו ובצ'ילה יש יותר נפשות עניות.

שיעור המשפחות החיות בעוני ירד מ-19.4% ל-18.6%, ושיעור הילדים העניים ירד מ-33.7% ל-30.8%. שיעור הקשישים העניים ירד באופן מינורי לכדי 22.1% לעומת 22.7%, וגם שיעור המשפחות העניות שיש בהן לפחות מפרנס אחד ירד מעט מאוד לכדי 24.1%, לעומת 24.9% בשנת 2012.

מנגד, דווקא בקרב משפחות עם שני מפרנסים נרשמה עלייה קלה נוספת (מדובר במגמה עקבית) לכדי 5.7% לעומת 5.5% בשנת 2012. במוסד לביטוח לאומי טוענים כי מדובר בעיקר בגברים חרדים ונשים ערביות שהצטרפו לראשונה לשוק העבודה, שם המתין להם שכר נמוך מאוד‎.‎‏ ‏

ככלל, בעוד ששיעור העוני בקרב משפחות ערביות רשם ירידה משמעותית בשנת 2013 בעיקר בשל גידול בתעסוקה, הרי שבקרב משפחות חרדיות נרשמה עלייה - זאת, אף ששתי הקבוצות מאופיינות כמשפחות בעלות מספר גבוה של ילדים וכמי שנפגעו יותר מהקיצוץ בקצבאות הילדים.

שיעור העוני בקרב ערבים ירד ל-47.4% לעומת 54.4% בדוח אשתקד, ואילו שיעור העוני בקרב חרדים עלה משמעותית מ-60% ל-66%. גידול נוסף בעוני נרשם בקרב עולים חדשים ובקרב משפחות ללא מפרנסים שמצויות בעוני זמן רב. מדובר בעלייה מ-66.1% לכדי 72.9%. עבור העניים האלה, שמהווים 66% מכלל העניים בישראל, כך על פי הדוח, העוני רק הלך והעמיק.

דוח העוני לשנת 2013 מצביע גם על ירידה של 3.6% במדד האי-שוויון בהכנסה הפנויה, אולם ישראל עדיין נחשבת לאחת המדינות עם הפערים הגדולים ביותר בהכנסות. כך, על פי הדוח, רק צ'ילה, מקסיקו, טורקיה וארה"ב מציגות פערים גדולים יותר מאלה של ישראל במדד זה.‏

פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, בירך היום על "מגמת הירידה בעוני שסיבתה העיקרית היא גידול בתעסוקה", אך יחד עם זאת הוסיף כי "רמת העוני בישראל עדיין גבוהה ביותר ודורשת התייחסות וטיפול בקצבאות, במיוחד לאוכלוסיות שיכולות התעסוקה שלהן מוגבלות". ‏‎‎‏