אחרי 4 שנים: אסי שביט פורש מחברון-זלצמן-שביט

שביט יפתח משרד הבוטיק עצמאי, שייקרא "שביט וזהו", שיטפל בלקוחות בינוניים-קטנים שתקציב הפרסום שלהם אינו עולה על 3 מיליון שקל

אסי שביט / צילום: איל יצהר
אסי שביט / צילום: איל יצהר

אחרי שנים שבהן סירב להמר על יכולותיו הקריאטיביות בלבד, עושה הפרסומאי אסי שביט מהלך בכיוון זה ושם את שמו בחזית: ל"גלובס" נודע, כי שביט פורש ממשרד הפרסום חברון-זלמן-שביט, שבו היה שותף בארבע השנים האחרונות, ופותח משרד עצמאי שיקרא "שביט וזהו". המשרד מתעתד להיות משרד פרסום בוטיק, הנותן שירותי תקשורת, שיווק, פרסום ופיתוח עסקי, ללקוחות בינוניים-קטנים שתקציב הפרסום שלהם אינו עולה על 3 מיליון שקל.

שביט הוא אחד מאנשי הקריאייטיב הבולטים בתעשייה, והוא מחזיק ברקורד מרשים. עם זאת, התנהלות הקריירה שלו נתפסת בענף כלא שגרתית, והיא נגזרת לא מעט מאופיו הלא קונבנציונלי. שביט למד בבית-הספר School of Visual Arts בניו-יורק וסיים את לימודיו בהצטיינות. עם חזרתו לישראל הצטרף למשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, שם עבד כשבע שנים.

לאחר מכן עבר למשרד הפרסום גיתם BBDO עם מי שנחשב אז ל"בן-זוגו המקצועי", זאב רביד, כחלק מניסיון לערוך שם רה-ארגון כולל. רביד עזב אחרי שנה וחצי, ושביט קיבל את תפקיד סמנכ"ל הקריאייטיב ונשאר במשרד במשך שלוש שנים.

לאחר תקופה זו פרש שביט מגיתם כדי לפתח קריירה בינלאומית. הוא עבד בסוכנות פרסום בגרמניה במשך חצי שנה בלבד, וקמפיינים שיצר שם היו פיינליסטים בתחרות הפרסום בקאן. עם שובו לארץ הוא ניתק קשר לאורך זמן רב עם רוב אנשי התעשייה, מסיבות משפחתיות-אישיות. בהמשך החליט לחזור לפעול בישראל ומונה לתפקיד המשנה למנכ"ל במשרד JWT ישראל. אך לאחר שהודעה ניתנה ללקוחות וכבר החלו להיערך לשינויים פרסונליים במשרד, חזר בו שביט - שוב מסיבות משפחתיות-אישיות. תקופה קצרה לאחר מכן הוא חבר למשרד הפרסום הצעיר חברון-זלצמן, שהוקם ארבע שנים לפני כן, ושמו צורף לשם המשרד.

נראה, כי ארבע השנים במשרד קטן יחסית, לאחר שנים רבות שבהן היה מורגל בחממה של המשרדים הגדולים, הביאו את שביט למעין התפכחות. כמנהגו הוא לא היסס להתבטא בחריפות תקשורתית נגד התנאים המסחריים שבהם מוכנים משרדים גדולים וקטנים לעבוד, באופן ששוחק לחלוטין את הרווחיות בעיקר של המשרדים הקטנים, ונגד סוג העבודה הפרסומית היוצאת מהמשרדים בשנים האחרונות.

בשנים שבהן נמנה שביט עם שותפי המשרד, הציג המשרד מגמת עלייה: מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה, כי היקף הפרסום של חברון-זלצמן-שביט עמד ב-2010 על כ-19 מיליון שקל במחירים ריאליים. ב-2013 כבר עמד היקף הפרסום של המשרד על כ-25 מיליון שקל, ומתחילת השנה הנוכחית הוא פרסם בהיקף של כ-27 מיליון שקל. למרות הנתונים המרשימים, השנה ניצב המשרד בעיצומו של משבר לאחר שתקציב עוגן שלו - תקציב חברת אלטמן - נמצא בימים אלה בעיצומו של מכרז לבחירת משרד פרסום חדש - זאת לאחר שבחברה התחלפה הנהלה.

"בלי שרשרת תקציבאים"

שביט אישר את הידיעה ואמר בתגובה: "היה לי תענוג גדול לעבוד ולשתף פעולה עם דודי חברון וגבי זלצמן. היו לנו הצלחות גדולות יחד אבל חלו כמה שינויים בדרך שבה אני רואה את עתידי ואת עתיד ענף הפרסום, ובעצה משותפת עם שותפיי החלטתי להמשיך קדימה לעבר אתגרים חדשים. אני מקים משרד שיעבוד מבעל הבית לבעל הבית - בלי שרשרת ארוכה של תקציבאות. בכוונתי לעבוד רק עם בעלים ומנכ"לים. נכון שרוב הלקוחות בישראל מעדיפים 'פרסום להמונים' בסגנון 'ארומה', אבל עדיין יש מקום לסגנון של אייל שני בפיתה, שבו השף עצמו נמצא במטבח ונותן מנות טובות, איכותיות ומותאמות ללקוח, ברמה גבוהה ובסגנון עילי - גם לא לא בהרבה מאוד כסף. באופרציה שאני מקים רק אני נמצא במטבח, ואציע מנות שונות מגוונות, שיתנו ללקוח פיתרון שהוא לא בהכרח פרסום. מרמת כרטיס הביקור עד לפעולה הכי גדולה. זה יהיה משרד שמכוון למחזור של לא יותר מ-20 מיליון שקל, ולקוחות עם תקציבים מ-200 אלף שקל ומעלה. אני לא רוצה שיפעת ימדדו אותי בגודל, אלא שהלקוחות ימדדו את הערך המוסף שאני מביא".