"הירידה החדה של הנפט חיובית לכלכלה העולמית ולישראל"

אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב דש מציין בסקירה שפרסם: רוסיה מבודדת וכלכלתה מהווה רק 3% מהכלכלה הגלובלית ■ על ירידת מחירי הנפט: צפויה לחסוך מאות שקלים בחודש למשפחה בישראל

ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס

קריסת מחירי הנפט לצד פיחות חד בשער הרובל הרוסי, הובילו את הבנק המרכזי ברוסיה להעלות את הריבית בשיעור חד ל-17% בניסיון לבלום את קריסת הרובל. המהלך הנואש של הבנק המרכזי לא צלח והרובל המשיך לקרוס בעוד כ-13% מול הדולר לשפל כל הזמנים. רבים בשוק תוהים האם המשבר ברוסיה יגלוש לכלכלה הגלובלית?

כך נראית ההתמוטטות של רוסיה ב-3 גרפים שונים

היום השחור של פוטין: הרובל קורס מול הדולר

"הירידה החדה במחירי הנפט שגרמה לטלטלה בשווקים היא בסה"כ אירוע חיובי לכלכלה העולמית", טוען אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי, של בית ההשקעות מיטב דש. "ישראל, כמדינה יבואנית נפט, בוודאי צפויה ליהנות מהוזלה במחירו", הוא מוסיף.

זבז'ינסקי מעריך כי "הירידה המצטברת במחירי הדלק מתווספת לירידה הצפויה במחיר החשמל והמים שאמורות לחסוך מאות שקלים למשפחה ממוצעת בישראל בחודש בשנה הקרובה. חסכון זה יופנה לצריכה אחרת. גם המגזר העסקי ברובו אמור להרגיש הוזלת עלויות האנרגיה, מה שצפוי לשפר את יעילותו וכושר התחרותיות שלו".

והאם הכלכלה הרוסית בכלל מאיימת על הכלכלה הגלובלית? "כלכלת רוסיה מהווה כ-3% מהתוצר העולמי, בדומה לברזיל", מציין זבז'ינסקי. "לאחר הטלת סנקציות הדדיות בין רוסיה למערב לפני כחצי שנה, הנזק מהמשבר המתפתח ברוסיה בחלקו כבר נספג ע"י הכלכלה האירופאית, שהייתה החשופה אליה בצורה יחסית משמעותית וע"י הכלכלה האמריקאית, שחשופה לרוסיה הרבה פחות. נכון להיום רוסיה מבודדת הרבה יותר מבחינה כלכלית ולכן השלכותיו של המשבר הכלכלי והפיננסי בה הן פנימיות יותר. כמובן שהתדרדרות במצבה של רוסיה עלול להגביר מתח בינה לבין המערב ולהחריף את המצב עוד יותר, אך יתכן שהמשבר דווקא יגרום לרוסיה להגמיש עמדות".