דרושים: מרפקי ברזל

האם טרכטנברג יגמור כמו ברוורמן, או שיהיה שר אוצר מוצלח?

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר
מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

האיש החתום על מסקנות "ועדת יוקר המחיה" אשר לא פתרו את בעיית יוקר המחיה בישראל, יורד ממגדל השן של האקדמיה ועובר לעשייה פוליטית. הפוליטיקה המקומית ידעה לא פעם ניסיונות בוסר של מקצוענים בתחומם להשתלב בקרבה, וברוב המקרים התוצאות לא היו מרנינות וההבטחות המקצועיות נמוגו בזירה הפוליטית התובענית.

על אף הדוח הקרוי על שמו של טרכטנברג, האדם הוא אלמוני עבור חלקים רבים בציבור הישראלי ונעדר בסיס כוח פוליטי וציבורי מינימאלי. לפיכך, לא מפתיעה העובדה, כי הוא דרש (לפי הפרסומים) ממפלגת העבודה-התנועה, שאליה הוא מבקש להצטרף, לשריין לעצמו מקום ריאלי ברשימה לכנסת, ולא ביקש להעמיד עצמו לבחירה על-ידי חברי המפלגה אשר ספק רב אם היו בוחרים בו במקום ריאלי ברשימה לכנסת הבאה. זאת, על אף כישוריו הכלכליים ורגישותו לסוגיות חברתיות.

בעבר הלא רחוק המפלגות הגדולות בישראל היו מתקשטות בגנרלים מעוטרים אשר היו אמורים לטעת בציבור את התחושה כי למפלגה יש עמוד-שדרה ביטחוני מוצק הערוך להתמודד עם האתגרים הביטחוניים בשכונה המזרח-תיכונית הקשה. האתגרים הביטחוניים לא התפוגגו, אולם לצידם התקבצו אתגרים כלכליים לא פחותים, אשר הפכו את החיים בישראל למשימה קשה עבור מיליוני ישראלים.

באווירה הציבורית הנוכחית, שבה יוקר המחיה שב ותופס את מקומו הראוי בשיח הציבורי, הצטיידות פוליטית בשחקן רכש כלכלי-חברתי היא מהלך הגיוני ואפילו מתבקש עבור מפלגה אשר רוצה למצב עצמה כמפלגה עם אג'נדה כלכלית-חברתית בעלת בשורה. נראה כי טרכטנברג מתיישב בטבעיות במשבצת חסרה זו.

טרכטנברג הוא ההיפך המקצועי של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, המנצח הגדול של הבחירות הקודמות ושר האוצר עד לאחרונה. טרכטנברג מביא עמו ידע וניסיון בעשייה הכלכלית, כמי שעסק ישירות בסוגיות הנוגעות ליוקר המחיה. לפיכך מדובר במועמד מושלם לכאורה לתפקיד מיניסטריאלי כלכלי בכיר בממשלת מרכז-שמאל אם תקום כזו ואם אכן הוא יצטרף למפלגה. לפיד הביא עמו לתפקיד שר האוצר בעיקר רצון טוב, ערכיות וראש פתוח, אולם הוא ניחן באי-הבנה כלכלית. מדובר היה בתנאי בסיס קשים להצלחה בתפקיד המורכב של שר האוצר בישראל.

היתרון הגדול של לפיד כשר אוצר היה שכ"מנצח הגדול" של בחירות 2012 עמד לרשותו כוח פוליטי עצום לקדם את העמדות הכלכליות של בוחריו. מנגד, טרכטנברג הוא חסר כוח פוליטי במפלגה, והוא מצטרף לגוש פוליטי המצוי, לפחות על-פי הסקרים, בנחיתות במאבק על הנהגת המדינה. לפיכך, ספק רב מאוד אם הוא יזכה לתפקיד כלכלי מיניסטריאלי משמעותי בקרוב, וספק רב גם אם הוא יוכל לקדם באופן משמעותי את רעיונותיו לטיפול ביוקר המחיה במסדרונות הכנסת.

פרופ' טרכטנברג, שכיהן עד החודש כיו"ר "הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), הוא אמנם כלכלן מוכשר, אך גם כלכלן מוכשר ככל שיהיה אשר יוצנח למפלגה פוליטית, ולא צמח משורות המפלגה, יתקשה לפתור את הבעיות הבוערות במשק המקומי. פתרון בעיות כלכליות וביצוע רפורמות מרחיקות לכת במשק המקומי, דורשים גב פוליטי איתן וכישורי ביצוע יוצאי-דופן.

לשם דוגמה, פתרון בעיית הדיור הקשה במשק אינה דורשת בהכרח מוח כלכלי מבריק, אלא בעיקר כוח פוליטי עצום על מנת לפרק את הביורוקרטיה הקיימת, ולהגדיל באופן דרמטי את היצע הדירות, ורצון כן לפעול בכל הכוח לפרק את החסמים הרגולטוריים המסרסים כל מאמץ להפחתת מחירי הדיור.

עמידה עיקשת אל מול הוועדים החזקים במשק כדי לפתור בעיות של פריון נמוך ותחרותיות חסרה, דורשת אף היא די.אן. איי אחר מזה של כלכלן מדופלם אשר לא צמח בביצה הפוליטית. הדרך האפקטיבית של כלכלן בעל מעוף לקדם את כלכלת ישראל היא במתכונת של מינוי מקצועי של ראש-הממשלה. מינוי אישי-מקצועי של ראש-ממשלה חזק, אשר מספק לשר האוצר כיפת-ברזל ביצועית, היא הדרך לקדם רעיונות כלכליים בסביבה פוליטית רוויית מוקשים.

מעניין יהיה לראות אם טרכטנברג יהיה מוכן לשבת באופוזיציה במשך שנים ארוכות, לספוג רפש אישי, ולהמתין להזדמנות עתידית להשתלב במשרה אופרטיבית, או שבתרחיש של אכזבה בבחירות הוא יוותר על הרעיון וינטוש את הזירה הפוליטית.

לאחרונה הודיע חבר-הכנסת פרופ' אבישי ברוורמן, כלכלן בעל שם ורצון טוב, על כוונתו לעזוב את החיים הפוליטיים. זאת, בלי שהטביע את חותמו על הכלכלה הישראלית במסגרת תפקידיו הפרלמנטריים. ימים יגידו אם לפרופ' טרכנטברג צפוי אופק פוליטי דומה לזה של ברוורמן, או שמדובר בכלכלן חברתי בעל מרפקי-ברזל אשר ינווט בהצלחה בזירה הפוליטית לטובת אזרחי ישראל, ויגרום לכותבים סקפטיים כמונו לבלוע את הכובע.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון