אזרחי רוסיה ממהרים לקחת משכנתאות בצל חולשת הרובל

החשש: חולשת המטבע המקומי תגרום לבנק המרכזי להעלות את הריבית עוד יותר

100 רובל רוסי כלכלת רוסיה כסף / צלם: בלומברג
100 רובל רוסי כלכלת רוסיה כסף / צלם: בלומברג

אזרחי רוסיה ממהרים בימים אלו לקחת משכנתאות מחשש שחולשת הרובל תגרום לבנק המרכזי להעלות את הריבית עוד יותר.

מספר הפונים בבקשה לקבלת משכנתא לדיור בבנק VTB 24, השלוחה הקמעונית של קבוצת VTB שבבעלות המדינה, כמעט שולש בשבועיים הראשונים של דצמבר בהשוואה לממוצע של נובמבר, אומר אנדרה אוסיפוב, מנהל מחלקת ההלוואות לדיור. הבנק מלווה כעת בקצב של 2.5 מיליארד רובל או 46 מיליון דולר ביום.

קריסת הרובל, שהוצתה על ידי קריסת מחירי הנפט ועיצומי המערב שהוטלו על בנקים כמו סברבנק, הבנק הגדול במדינה שגם הוא שייך לה, גרמה לרוסים לקנות מוצרי יוקרה ממכוניות פורשה עד טבעות טיפאני כדי לשמור על ערך חסכונותיהם. גם שוק הנדל"ן מקבל תנופה למרות התייקרות המשכנתאות.

"העלאת הריביות עדיין לא פגעה בביקוש", אומר אוסיפוב. "הקונים פעילים מתמיד, למרות שהקבלנים התחילו להעלות מחירים".

הביקוש לדירות בשליש השני של דצמבר "היה הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות, למרות שהמחירים עלו ב-5%-12%", אמרה נטליה מיכנה, דוברת הקבוצה הקבלנית PIK. "גם אלו שתכננו לחסוך יותר לתשלום המקדמה ולפנות לקבלת משכנתא רק בשנה הבאה הצטרפו לתור".

הבנק המרכזי הקפיץ את הריבית הבסיסית מ-10.5% ל-17% ב-16 בדצמבר, ההעלאה התלולה ביותר מאז 1998. במקום לייצב את הרובל, ההעלאה הזו גרמה לפיחות של 19% במטבע באותו יום, לפני שהרשויות הקלו את הביקוש למט"ח של הבנקים כדי לתמוך בנזילות שלהם.

הרובל התאושש

השבוע עלה הרובל שלושה ימים ברציפות, מיום שני, על רקע הידיעות שראש הממשלה דמיטרי מדבדב הורה לחברות יצוא למכור חלק מהמט"ח שלהן, ובנוסף תשלומי מס של סוף שנה הגדילו את הביקוש לרובלים.

הריבית הממוצעת על משכנתאות ברובלים ברוסיה לפני ההעלאה של הבנק המרכזי הייתה 12.32%, לפי נתוני הבנק המרכזי. שוק המשכנתאות צמח בשנים האחרונות בקצב שנתי של 30%, לפי אוסיפוב.

הנשיא ולדימיר פוטין, שניצב בפני המשבר הפיננסי הגדול ביותר זה 16 שנים, אמר במסיבת העיתונאים השנתית שלו ביום ה' שעבר שהבנקים אינם צריכים לייקר את ריביות המשכנתאות שלהם מהר מדי בגלל ההשפעה השלילית שתהיה לכך על שוק הנדל"ן.

נטליה אורלובה, הכלכלנית הראשית של אלפא בנק במוסקבה, אמרה שעוד העלאה קטנה של הריבית תהפוך את שוק הדיור לבלתי נגיש לאנשים ממעמד הביניים. "אם ריבית המשכנתאות הממוצעת תעלה ל-17%, השוק כנראה ייעצר מפני שהמשכנתאות יהיו מחוץ להישג יד", לדבריה.