בין בחירות לחקירות

אין קשר לבחירות? התזמון של המעצרים בישראל ביתנו תמוה

אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'
אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'

זה שאביגדור ליברמן ממתן את דעותיו זה יפה וראוי, אבל כשהוא טוען כי "הגישה המדינית של נתניהו נכשלה", זה מאוד לא יפה. כי מה הייתה הגישה של נתניהו אם לא זהה לזו של ליברמן, ולפעמים אפילו יותר מתונה?

אם ליברמן היה בא אל ממשלה זו עם דעותיו הנוכחיות, יכול להיות שמגעי ההסדר היו נמצאים כבר בשלב מתקדם, אולי סופי. אבל זה לא קרה. ליברמן המתין עד הבחירות. למה?

אולי תפנית אמיתית?

אני רוצה להאמין שמנהיג ישראל ביתנו עשה תפנית אמיתית. זו לא אפשרות שצריך לפסול על הסף, כפי שעושים רבים.

כבר היו מקרים שפוליטיקאים אצלנו עשו סיבובים כאלה ואחרים, ולא תמיד לצרכים פוליטיים. עזר ויצמן, למשל, חצה בביקור סאדאת מימין לשמאל בצורה חדה. כמו אהוד אולמרט, לבני ואחרים, וכמובן שהיו שחצו גם משמאל לימין. מאז ומתמיד היחס אליהם היה לא ענייני, אלא פועל יוצא מעמדות המבקר אותם. בשביל השמאלי, מי ש"עקר" לשמאל הוא בסדר, ולהיפך.

בינתיים, קשה להאמין בכנותו של ליברמן. זה קרה יותר מדי מהר ובערב בחירות. עם נתונים אלה קשה מאוד להתעלם מהאפשרות שמדובר במניפולציה. ואם זה כך, הרי שאם שינוי עמדה זה לא ישתלם בקלפי, סביר להניח שאחרי הבחירות ליברמן יחזור לרעות בשדות מוכרים.

לא דבר שלילי

מבחינה עקרונית, שינויי עמדה אינם צריכים להיתפס כמשהו שלילי. אדרבא. הם יכולים ללמד שהאדם המשתנה מסוגל לצאת מהקונכייה המחשבתית שבתוכה פעל רוב חייו.

הדוקטרינה של "אני חושב שצריך להחזיר שטחים", למשל, "כי אני שמאלן", היא משמימה ומזיקה. הדרך הנכונה הפוכה.

אני מעריך הרבה יותר אנשים שאינם מתייגים עצמם כלל. הם קובעים את עמדתם בעניין ההתנחלויות, למשל, בדרך התואמת את הימין, למשל, אבל בנושא הכלכלי הגישה שלהם היא שמאלנית.

דעות ועמדות, כמו בני אדם, זקוקות לאוויר, חופש לפעול, לשנות ולהשתנות. אחרת הן לא דעות, אלא דוקטרינות.

פוליטיקאים ושוטרים

אף פעם לא נעים לראות את המשטרה מתעסקת עם פוליטיקאים ערב בחירות. כמו שקורה עכשיו עם כמה אנשים בצמרת ישראל ביתנו.

המפכ"ל יוחנן דנינו אומר שהחקירה מתנהלת כבר כשנה, הוא מבקש להוכיח בכך שאין לזה קשר לבחירות. אבל אם כך, למה לא ביצעו מעצרים לפני כמה חודשים? או בעוד כמה חודשים, אחרי הבחירות? צריך תשובות לשאלות אלה.

הדרך אל הכותל

"איך נגיע לכותל? בשיירות נגמ"שים?", שאל ראש הממשלה אתמול (ג') על רקע הצהרתה של ציפי לבני שהכותל יישאר בידינו. זאת, כאשר לדעת ראש הממשלה, לבני והרצוג תומכים בחלוקת העיר.

זו שאלה מוזרה. הרי מדובר במשהו שיקרה במסגרת הסכם שלום, לא? כשיש שלום, כדאי שנתניהו יבין זאת, אפשר להגיע לכל מקום בלי בעיות. דמגוגיה, דמגוגיה.