כתב אישום: עו"ד יצחק כהן גנב 9 מיליון שקל מלקוחותיו

לפי האישום, במהלך תקופה של כ-15 שנים נהג עו"ד כהן לגנוב מלקוחותיו בשיטתיות את כספי הנאמנות שהפקידו בידיו ■ מואשם גם בעבירות מס

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

לאחר חקירה משטרתית מאומצת הוגש הבוקר (ה') כתב אישום חמור לבית משפט השלום בראשון-לציון נגד עו"ד יצחק כהן (52), בגין מעילה בכספים של לקוחות שהפקידו אותם אצלו עבור השקעה בקרנות נאמנות או כאלה שהפקידו סכומים למשמר עד לבירור רכישת נכס.

לפי כתב האישום, סכום המעילה הוא בהיקף של למעלה מ-9 מיליון שקל. כהן גם מואשם בעבירות מס, לפיהן לא שילם מס הכנסה על הכנסותיו בסכום דומה.

בכתב האישום ,שהוגש באמצעות עו"ד קרן ענבר פישביין מפרקליטות מחוז מרכז, מואשם כהן בלא פחות מ-27 אישומים של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות וגניבה בידי מורשה ו-11 אישומים של הוצאת צ'ק ללא כיסוי. בנוסף מואשם כהן גם בשימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

על-פי כתב האישום, כהן הוא עורך דין ובעל משרד עצמאי בראשון-לציון החל משנת 1998. כהן ייצג לקוחות בעיקר בענייני מקרקעין, דיני משפחה וכינוס נכסים. במסגרת זו קיבל לידיו סכומי כסף גבוהים, של כעשרות עד מאות אלפי שקלים בכל עסקה, מידי לקוחותיו או בעבורם, על מנת שיחזיק בהם בנאמנות לטובתם, בהתאם לתנאי העסקות וההסכמים שערכו.

לפי האישום, עו"ד כהן הציג בפני לקוחותיו מצג כוזב לפיו הוא מפקיד ומנהל את כספי הנאמנות שלהם בהתאם לחוק ולכללי לשכת עורכי הדין החלים על כספי נאמנות. עם זאת, במהלך תקופה של כ-15 שנים, משנת 1999 ועד למעצרו ב-4.11.2014, נהג כהן בשיטתיות לגנוב מלקוחותיו את כספי הנאמנות שהפקידו בידיו בעורמה, ולהשתמש בהם לכיסוי הוצאות וחובות משרדו, לכיסוי חובות לבנקים ולמלווים חוץ בנקאיים מהם לווה, לתשלום עודף ללקוחותיו בגין עיכוב בהעברת כספי הנאמנות ואי-עמידה בהתחייבויותיו ולכיסוי צרכיו האישיים.

במספר מקרים שפורטו בכתב האישום הציג כהן בפני לקוחותיו מצג כוזב לפיו כספי הנאמנות מוחזקים בפיקדון נושא ריבית גבוהה, וזאת על מנת לשכנעם להסכים להותיר את כספי הנאמנות בידיו מעבר לזמן הנדרש על-פי העסקה שערכו, ועל מנת להסתיר מהם שלמעשה כספי הנאמנות כבר אינם בידיו.

עוד נטען כי מעת לעת נהג כהן לדווח ללקוחות אלה דיווחים כוזבים בדבר הקרן והפירות המופקדים לכאורה בחשבון הנאמנות, ואף נהג להעביר לידיהם תשלומים שונים אותם הציג בכזב כפירות הקרן, בעוד שלמעשה הכסף כלל לא היה בחשבון. בחלק מהמקרים מסר כהן ללקוחותיו צ'קים, למרות שידע שהצ'קים לא יכובדו על-ידי הבנק.

לפי כתב האישום, כאשר הגיע המועד בו היה על עו"ד כהן להשיב ללקוח מסוים את כספו, הוא גנב הוא את כספי הנאמנות של לקוח אחר והעבירם ללקוח הראשון. באמצעות התנהלות זו עלה בידי כהן להמשיך ולעסוק כעורך דין לאורך התקופה, וכן להמשיך להחזיק משרד עצמאי בבעלותו ולהעסיק בו עובדים רבים.

כהן מואשם כי קיבל במירמה וגנב מלקוחותיו כספי פיקדונות שהופקדו בידיו בנאמנות בסך של כ-15 מיליון שקל, מתוכם החזיר ללקוחות כ-6 מיליון שקל. כמו כן, עו"ד כהן נאשם כי ביצע עבירות מס ולא שילם מס הכנסה על הכנסותיו בסכום של כ-9 מיליון שקל.