עצת חינם למועדוני כדורגל: אל תשפכו כסף גדול על רכש בינואר

ניתוח של ההעברות החורפיות היקרות בהיסטוריה מוכיח: הסיכוי ליפול עם הרכש שמגיע במהלך החלון הזה גבוה במיוחד

פרננדו טורס, צ'לסי, פרמיירליג / צלם: רויטרס

חלון ההעברות החורפי של הליגות האירופיות ייפתח בשבוע הבא - חלון שנחשב לחלש משמעותית מזה שמרתחש מדי קיץ, בכל הקשור לתנועת השחקנים בין המועדונים ולסכומים שנשפכים במהלכו. בחלון האחרון (ינואר 2014), למשל - הוציאו 98 המועדונים בחמש הליגות הבכירות (אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד, צרפת) סך של 286 מיליון אירו בלבד על רכש - ירידה של 22% לעומת ינואר 2013, והיקף שכבר בינואר 2008 נרשם גבוה ממנו.

ייתכן כי אחת הסיבות שגורמות למועדונים להוריד במהלך השנים האחרונות את קצב הרכישות בינואר הוא ניסיון העבר העגום, שמלמד: קשה להצליח עם שחקנים חדשים שמגיעים במהלך פגרת החורף. מבט על רשימת ההעברות היקרות ביותר שהתרחשו בתולדות חלונות ההעברות של ינואר מבהיר זאת היטב.

הדוגמה הבולטת היא של ההעברה היקרה ביותר שנרשמה בתולדות ינואר - פרננדו טורס, שעבר בחורף 2011 מליברפול לצ'לסי תמורת 58.5 מיליון אירו: החלוץ הפך לאחד הפלופים הגדולים בתולדות המועדון הלונדוני, כשהצליח למצוא את הרשת רק 45 פעמים ב-172 הופעות (בכל 243 דקות בממוצע על המגרש).

שווי השוק של הספרדי, שהחל את העונה במילאן האיטלקית וצפוי לחזור עם פתיחת החלון לקבוצת נעוריו אתלטיקו מדריד - הידרדר, לפי חברת transfermarkt - אל 7 מיליון אירו בלבד.

במקום השני ברשימת ההעברות היקרות בכל הזמנים של ינואר נמצא ספרדי נוסף - חואן מאטה, שבעונה הקודמת עזב את צ'לסי לטובת מנצ'סטר יונייטד, תמורת 44.7 מיליון אירו. אך הקשר לא הצליח לשדרג באופן ניכר את "השדים האדומים", שסיימו את העונה הקודמת בפרמיירליג במקום השביעי בלבד.

במקום השלישי מגיע פלופ ענק נוסף: אנדי קארול. עם הכסף שקיבלה עבור טורס, השתמשה ליברפול בחורף 2011 כדי לקנות את החלוץ האנגלי מניוקאסל תמורת 41 מיליון אירו - וכמו טורס, התפוקה שלו הייתה מזערית ביחס למחיר: 11 שערים ב-58 הופעות. כמו טורס, גם תג המחיר של קארול, שכיום משחק בווסטהאם - הידרדר מאז משמעותית (שווה כיום 10 מיליון אירו לפי transfermarkt).

במקום הרביעי: לוקאש מורה הברזילאי, שנרכש על-ידי פ.ס.ז' עבור 40 מיליון אירו בחורף 2013, אותם שילמה לסאו פאולו. מורה מפגין ניצוצות של כישרון גדול, איך בגיל 22, אצל אלופת צרפת כבר מצפים שיהפוך לשחקן דומיננטי שמספק מספרים באופן קבוע - מה שבינתיים לא קורה.

את החמישייה הראשונה משלים רכש חורפי שדווקא די הצליח: אדין דז'קו הבוסני, אותו הביאה מנצ'סטר סיטי מוולפסבורג הגרמנית בינואר 2011 בתמורה ל-37 מיליון אירו. החלוץ הפך מאז לשחקן חשוב ברוטציה של הקבוצה האנגלית - וזכה במדיה בשתי אליפויות ובגביע האנגלי.