למכירה: 20% ממועדון פרמיירליג לונדוני בצמיחה

בעלי ווסטהאם, שתיכנס בקרוב לאצטדיון האולימפי ותגדיל משמעותית את הכנסותיה - מעוניינת לגייס 80 מיליון ליש"ט לכיסוי חובות ע"י מכירת מניות

הלוגו של מועדון הכדורגל ווסטהאם / צלם: רויטרס

דייויד סאליבן, אחד מבעליה של ווסטהאם יונייטד - הודיע כי הוא מעוניין למכור 20% ממועדון הפרמיירליג, במטרה לגייס 80 מיליון ליש"ט לכיסוי חובות. "אין לנו רצון לוותר על כל הקבוצה, אך אנחנו בחובות של 110 מיליון ליש"ט, למרות ש-55 מיליון מתוך סכום זה הוא חובות לעצמנו, כהלוואת בעלים", אמר ל"טלגרף" סאליבן, שבינואר 2010 רכש את השליטה על המועדון הלונדוני ביחד עם שותפו, דייויד גולד.

"המשמעות היא שהחובות של המועדון לצדדי ג' הופחתו במחצית, בגלל שהכנסנו כסף פנימה", המשיך סאליבן. "כשירדנו לליגת המשנה ב-2011, הפסדנו 30 מיליון ליש"ט. אנחנו חייבים לכסות את כל החובות שלנו לבנקים עד שניכנס לאצטדיון האולימפי".

ווסטהאם צפויה להפוך לארגון מכניס והרבה יותר חזק כלכלית החל מעונת 2016/17, אז תחל לשחק במגרש האולימפי בלונדון, שיכיל 54 אלף מקומות לאחר שיעבור שיפוצים נרחבים והתאמה לאירוח משחקי כדורגל (את השיפוץ תממן "החברה לפיתוח מורשת משחקי לונדון 2012" של ממשלת בריטניה). ווסטהאם חכרה את האצטדיון ל-99 שנים לאחר שזכתה במכרז ארוך וקשה - ותשלם עבורו דמי שימוש שנתיים של 2.5 מיליון ליש"ט בלבד. כיום היא עדיין משחקת באצטדיון "אפטון פארק" המיושן במזרח לונדון, שמכיל 35,345 אלף מקומות בלבד.

"בשל הכניסה לאצטדיון האולימפי, השווי שלנו ממריא ל-400 מיליון ליש"ט", אמר סאליבן. "אם מישהו יקנה 20% לפי השווי הזה - רוב החובות שלנו יימחקו. גם אם האיש הזה לא יבוא - נשים את היד בכיס ונמשיך לשמור על המועדון צף מעל המים".

ווסטהאם נחשבת לאחת ההפתעות החיוביות העונה בפרמיירליג, כשבתום 18 מחזורים היא מדורגת במקום החמישי, עם 31 נקודות - למרות שבקיץ סומנה כמועמדת לירידה.

סאליבן מחזיק ב-55.6% ממניות המועדון, בעוד לשותפו גולד יש 30.6%. לחברת הפיננסיים האיסלנדית CB Holding יש 10%, ולמשקיעים קטנים יותר יש 3.8% הנוספים. גולד וסאליבן, שבעבר החזיקו ביחד קבוצת כדורגל אנגלית אחרת (בירמינגהאם סיטי) - עשו את הונם הראשוני העיקרי בשנות ה-70, מעסקי הפורנו והקמת רשת של חנויות סקס.