"העלאת ריבית מוקדמת בארה"ב עלולה להתברר כהרת אסון"

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, בסקירה עולמית לשנה הקרובה: ככל שהצד המוניטרי ימשיך להיות נותן הטון העיקרי אנו נראה את העיוותים בכלכלה מחריפים

ג'נט ילן  / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

ככל שהצד המוניטרי ימשיך להיות נותן הטון העיקרי, אנו נראה את העיוותים בכלכלה מחריפים, והעלאת ריבית מוקדמת עלולה להתברר כהרת אסון, כך מעריך ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, בסקירה עולמית לשנה הקרובה.

לדברי גרשוני, "היום, בבואנו אל 2015, נגידי הבנקים המרכזיים הם שחקנים דומיננטיים ביותר בכלכלה העולמית. שמירת הריבית ברוב העולם המפותח בסביבת האפס ושימוש נרחב שנעשה בכלים מוניטריים 'בלתי קונבנציונליים', דוגמת ההקלה הכמותית (QE) מביאים איתם, לצד השיפור הכלכלי הרצוי, שורה של השלכות בלתי רצויות על הכלכלה, שאת אותותיהן אנו מתחילים לראות כעת במספר מקומות. ככל שהצד המוניטרי ימשיך להיות נותן הטון העיקרי אנו נראה את העיוותים בכלכלה מחריפים. שווקי המניות ימשיכו להיות 'אלטרנטיבה יחידה' ולהתנתק מהתמחור הכלכלי שלהם, אי השוויון יגדל אור לעליית שוקי המניות והנדל"ן שתורמים בעיקר לעשירון העליון והתופעה החמורה והמטרידה ביותר של עליה בנטילת חובות של משקי הבית תתעצם על רקע הריבית האפסית והכסף הקל".

גרשוני מעריך כי "שנת 2014 תיזכר כשנה שבה החלה ההפרדות בין הגישות במדיניות המוניטרית בעולם כשלמעשה ארה"ב ובריטניה עוברות מהקלה מוניטרית אל הפסקת הקלה או צמצום מוניטרי, בעוד שיפן ואירופה נכנסות עמוק יותר אל הקלה מוניטרית.

"בגוש האירו, מריו דראגי ינקוט השנה לדבריו במדיניות מוניטרית מרחיבה, כדי להילחם באינפלציה נמוכה ביותר ובהתפתחות מטרידה של תהליכים דפלציוניים.

"ביפן, קורודה נוקט במדיניות סופר מרחיבה, חסרת תקדים בכל קנה מידה, ומביא לעלייה בקצב מסחרר של מאזן הבנק המרכזי בניסיון להצית מחדש את האינפלציה. מהלך שבקרב שחקני פוקר ידוע כ-All In.

"בבריטניה, השיפור בשוק העבודה והאפשרות להתפתחות לחצים אינפלציוניים בעיקר מכיוון עליית השכר מגבירים את הקולות בבנק המרכזי האנגלי הקוראים לסיום המדיניות המוניטרית המרחיבה, בציפייה שמהלך ראשון בכיוון יתרחש בשלהי 2015 או תחילת 2016, בהתאם להתפתחויות במחירי האנרגיה בפרט ובנתונים הכלכליים בכלל.

"בארה"ב, תם עידן ההקלה הכמותית, הכסף הפסיק לזרום אל הבריכה, אור לצמיחה העקבית הנאה והירידה בשיעור האבטלה. כעת המשימה של ג'נט ילן, נגידת הפד, היא לטפל בכל כמות הכסף הזו שמציפה את הבריכה ולהפחית את גובה המים בעתיד בקצב מדוד, מבלי לגרום להידרדרות של השווקים חזרה למיתון, בייחוד על רקע התחזקות הדולר. כלי הנשק העיקרי של ילן כרגע הוא יכולת הדיבור שלה והשימוש במדיניות הקרויה Forward Guidance, היכולת לדברר קדימה אל השוק שהעלאת ריבית תגיע רק לאחר שהמשק יעלה לפסים וודאיים של צמיחה למשך תקופה ארוכה ולאו דווקא ברגע שתירשם עמידה ביעדי האבטלה והאינפלציה שקרבים מאד, אך אינם מצדיקים העלאת ריבית כרגע להערכתי.

"חרף הפרשנויות לדבריה של ילן אודות האפשרות להעלאת ריבית כבר באפריל , הרי שהנגידה האמריקאית מודעת היטב להשלכות ההרסניות שעלולות להיות להעלאת ריבית על שווקי האג"ח ותזהר מאד מלפצוח בתהליך זה מעבר להעלאה מינורית וסמלית. ירידת מחירי האנרגיה מקלה לעת עתה את הלחצים האינפלציוניים ומאפשרת לה מרחב זמן נוסף עד להגעה לצומת ההחלטה הקריטית. העלאת ריבית מוקדמת מדי עלולה להתברר כהרת אסון לשווקים".