מנכ"ל 018 אקספון: בזק משכירה ראוטרים כדי לתקוע התחרות

בזק בתגובה: המעבר להשכרה, שבוצע בבזק לפני למעלה משנה, היה מהלך פרו-צרכני המותיר בידי הלקוח חופש מלא, ואין בו כל התחייבות לבזק מכל סוג שהוא

איציק בן אליעזר / צילום: איל יצהר
איציק בן אליעזר / צילום: איל יצהר

מנכ"ל 018 אקספון, איציק בן-אליעזר, דורש ממשרד התקשורת לעצור את ניסיון הפגיעה בתחרות מצד בזק, באמצעות שינוי מודל התשלום עבור הנתבים בבתי הלקוחות מחיוב-זיכוי להשכרה. לדברי בן-אליעזר, לאחרונה הורתה בזק לנציגיה לאסוף נתבים מלקוחות שהסכימו לשדרג מהירויות בעקבות פניות של נציגי בזק אליהם.

לדבריו, בעבר הציעה בזק ללקוחותיה לרכוש מודם ראוטר במתכונת של חיוב זיכוי למשך שנתיים. מדובר ברכישת המכשיר בתשלומים חודשיים כאשר בזק נותנת ללקוחות הטבה ומזכה את הלקוח בעבור התשלום החודשי של המכשיר כל עוד הוא נשאר לקוח החברה לתשתית שירות האינטרנט.

במידה והלקוח מחליט להתנתק מבזק בתקופה זו (24 חודשים), עליו לשלם לבזק את העלות היחסית שנשארה כתלות בכמות החודשים שנשארו לסיום העסקה. בכל מצב אם השלים הלקוח את תקופת 24 החודשים או לאו המכשיר הוא רכושו של הלקוח.

לפני כמה חודשים שינתה בזק את המודל ומשאילה את המודם נתב ללקוח תמורת 10 שקלים לחודש, שינוי שכשלעצמו נותן לה יתרון עצום.

בן-אליעזר טוען, כי לאחרונה מתקשרים נציגי בזק ללקוחותיהם המחזיקים במכשירי מודם ראוטר שנרכשו מבזק במודל של חיוב זיכוי, ומציעים להם שדרוג מהירות תוך מעבר למודם ראוטר חדש יותר במודל של השכרה. לאחר שהלקוח מסכים לעסקה זו מציינים נציגי בזק שתתואם התקנה של המודם ראוטר הישן, השייך ללקוח. גם כאשר הלקוח מתעמת עם נציגי השירות של בזק לגבי בעלותו על המכשיר הוא נענה בשלילה ונאמר לו שהמכשיר רק ניתן לו בהשאלה. לטענה זאת מתייחסים בבזק. "הטענה מוטעית באופן מוחלט. בזק מעולם לא דרשה בחזרה ציוד מהלקוח ששייך לו לאחר ששילם בעבורו".

הוא הוסיף שהפרקטיקה הזו של הלאמת מכשיר המודם של הלקוח, מביאה למצב שפחות ופחות לקוחות של חברת בזק יחזיקו בבעלותם מודם וכאשר ירצו לעבור לחברה מתחרה חדשה עם פתיחתו של השוק הסיטונאי, יהיו חייבים הלקוחות לרכוש ראוטר חדש לצורך השירות. לחילופין יצטרכו המתחרות לספק ללקוחות את הראוטר, דבר שישית עליהן עלויות כבדות ויסכן את יציבותן ופעילותן בשוק החדש. לדברי בן אליעזר, מדובר בהטעיית הציבור וניסיון לסנדל את הצלחתו של השוק הסיטונאי.

מבזק נמסר כי, "מודל השכרת ציוד קצה בשוק התקשורת היא פרקטיקה נפוצה ומקובלת. המעבר להשכרה, שבוצע בבזק לפני למעלה משנה, היה מהלך פרו צרכני המותיר בידי הלקוח חופש מלא ואין בו כל התחייבות לבזק מכל סוג שהוא. מעבר לכך, הוא מאפשר ללקוחות לשדרג ציוד ללא כל עלות במעבר לטכנולוגיות מתקדמות המאפשרות גלישה בקצבים גבוהים במיוחד".