"הוצאנו לנאסד"ק כל חברה שהיה אפשר להנפיק"

רן נוסבאום, שותף בקרן ההון סיכון פונטיפקס, שהייתה מעורבת בארבע מתוך עשר ההנפקות של חברות ביומד ישראליות בנאסד"ק ב-2014, מסכם את השנה המופלאה שעברה על הענף

רן נוסבאום / צילום: תמר מצפי
רן נוסבאום / צילום: תמר מצפי

תשע חברות ביומד ישראליות ועוד חברה אחת עם זיקה ישראלית השלימו השנה הנפקה בבורסת נאסד"ק. בארבע מתוכן חזר שמה של קרן אחת כמי שהשקיעה בהן טרם ההנפקה. מדובר בקרן פונטיפקס, שהשקיעה בחברות קייט פארמה, רי-ווק, מקרוקיור וביובלאסט. בנוסף מושקעת הקרן בחברת צ'ק קאפ, שפרסמה תשקיף להנפקה המתוכננת לתחילת 2015, בתנאי שחלון ההנפקות יישאר פתוח.

כיוון שפונטיפקס היא משקיעה ותיקה ופעילה ברוב החברות הללו, הרי שהמסקנה המתבקשת היא שהקרן הייתה מעורבת בעידוד חברות הפורטפוליו שלה לצאת השנה להנפקה. "ברור שחלק מן ההנפקות דחפנו ויזמנו", מודה בחיוך רן נוסבאום, שותף מנהל בקרן (לצד תומר קריב). "הוצאנו לדרך כל חברה שהייתה יכולה להנפיק. כולן היו מוכנות ברמת התכנון לרגע שבו חלון ההזדמנויות יפתח".

ומדוע כל כך חשוב לקרן שהחברות שהיא מושקעת בהן ינפיקו? "הנפקה עבורנו אינה אקזיט", משיב נוסבאום, "אלא הזדמנות, לא שכיחה, לגייס עבור החברות הללו כמות כסף הדרושה לביצוע המשימות היותר גדולות העומדות בפניהן".

ואכן, כבר מזמן לא נראו בחברות הביומד הישראליות גיוסים כאלה, של 30-40 מיליון דולר ויותר בבת אחת, שמאפשרים לחברת תרופות לערוך בו זמנית כמה ניסויים קליניים ולהשלימם, או לחברת מכשור רפואי לצאת למהלך שיווק אמיתי ולהשלימו, לפני שהיא צריכה לשוב ולגייס.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שהנפקה יכולה לאפשר אקזיט, ויש שיאמרו שזו אולי הדרך היחידה להגיע לאקזיט בשוק שבו קשה יותר ויותר להביא תרופות ומכשור רפואי לאישור ולעסקאות משמעותיות עם חברות ענק.

נכון להיום, השווי "על הנייר" של מניות בהן מחזיקה פונטיפקס בחברות שהנפיקה מקנה לקרנות השנייה והשלישית שלה תשואה גבוהה משמעותית מזו של קרנות אחרות בתחום (מדובר, על פי ההערכות, ב-IRR של עשרות אחוזים). כמובן, רוב המניות הללו עדיין חסומות, אולם גם במקרים בהן המניות ירדו בחדות מאז ההנפקה (כמו בביובלאסט ובמקרוקיור), רוב המשקיעים המקוריים, שפונטיפקס נמנית עליהם, עדיין מרווחים יפה.

עד היום גייסה הקרן 206 מיליון דולר בשלוש קרנות (הראשונה גויסה בשנת 2004) וסביר בהחלט להניח שהיא תבקש לנצל את הרווחים "על הנייר" מהנפקות החברות שבהן השקיעה, כדי לגייס קרן נוספת, רביעית במספר.

"זו שרשרת הערך האידיאלית", אומר נוסבאום. "אנג'לים, קרנות הון סיכון, אחר כך הנפקה, שבעקבותיה מגיעה חשיפה וכיסוי אנליסטי והערכה אמיתית של השווי. אחר כך מגיעות קרנות הגידור ובסוף אולי מיזוג".

- איך מכינים חברה להנפקה?

"חשוב שתהיה לה הנהלה נכונה, שיודעת לדבר עם המשקיעים בארה"ב, שיהיה CFO טוב, חשוב לעשות רוד שואו עוד לפני ההנפקה (Non deal road show) ולהכניס לפניה את המשקיעים הגדולים, שאוהבים לבנות פוזיציה במהלך ותוך כדי ההנפקה. כך אפשר לדעת אם הגיוס יצליח.

"חשוב לבחור היטב את החתמים, אבל חתמים הם טכנאים, צריך להוביל אותם ולא להיות מובל. התהליך של בניית ספר המשקיעים הוא לא תמיד נעים - החתמים רוצים להיטיב עם המשקיעים הקבועים שלהם ואתה רוצה משקיעים רציניים שלא יהיו 'פליפרים'. ברי-ווק, למשל, ההתנהלות של החתמים הייתה מאוד אגרסיבית ולולא ההתערבות שלנו ביום הפרייסינג, החברה לא הייתה יוצאת לשוק".

- מה הדבר הכי חשוב בתהליך?

"הדבר הכי חשוב הוא דווקא איך לתמוך במחיר המניה אחרי ההנפקה. רוב ההנפקות הישראליות חוו ירידה במניה למרות שלא קרה שום דבר רע אצלן, והמחירים בהן בוצעו ההנפקות היו דווקא אטרקטיביים. כנראה נכנסו משקיעים שהם לא ארוכי טווח וגם הסחירות לא הייתה גבוהה מספיק, כי למנפיקים היה חשוב יותר למנוע דילול, אך לדעתנו מחיר המניה חשוב יותר".

למרות הירידות עליהן מדבר נוסבאום, חברה אחת בה מושקעת פונטיפקס, קייט פארמה, הלהיט של תחום הביומד השנה, חיפתה על כל הנפילות והיא מציגה תשואה של 240% על מחיר ההנפקה. גם רי-ווק עושה עבודה יפה, עם תשואה של 58% מאז הונפקה.

- עד היום הקרן לא רשמה "אקזיט" קלאסי של מכירת חברה לקרן פרייבט אקוויטי או לחברה גדולה ממנה, מלבד בפרוטליקס שממנה יצאתם כשנה לאחר ההנפקה, פחות או יותר בשיא.

"נכון. האמנות היא לא רק איך להנפיק, אלא גם איך לצאת ברווח מבלי לפגוע בחברה. מפרוטליקס יצאנו אחרי שראינו שהחברה כבר מסודרת עם תוצאות שלב III וכסף בקופה. הרגשנו נוח לצאת. חשוב להביא ערך למשקיעים שלנו בלי לפגוע בחברות".

- פונטיפקס הייתה ידועה בעבר כ"קרן של אלי הורביץ". האם היה לכם קשה לבנות את השם שלכם בנפרד ממנו אחרי שנפטר?

"הדבר הכי טוב שאפשר להגיד עלינו הוא שאנחנו 'הקרן של אלי הורביץ'. אנחנו פועלים לפני המורשת שלו ובעיני האיש הכי דומה שפגשתי להורביץ הוא שותפי לפונטיפקס, תומר קריב. הוא מאוד שקט, מאוד רגוע וחושב קדימה. אלי העביר לנו את השרביט כבר בפונטיפקס 2. כשגויסה פונטיפקס 3 הוא אמר 'אני רק משקיע'. הוא תכנן את העברת הידע, הכין אותנו. עם זאת, אני הייתי בטוח שהוא יהיה איתנו עוד לפחות 10 שנים טובות. הוא סתם הלך".

- ומה התוכניות להמשך מבחינתכם?

"אנחנו נערכים להנפקה של צ'ק קאפ. השקענו השנה במספר חברות חדשות ומאוד שאפתניות, והתחלנו שיתוף פעולה עם חברה סינית שנעזרת בנו כדי לחפש פרויקטים בארץ".

פונטיפקס
 פונטיפקס