רציו בתלונה נגד קרן נויבך: "מנהלת קמפיין מוטה בסיקור חיפושי הגז"

שותפות הגז טוענת כי עיתונאית קול ישראל מעלה לשידור בתוכניתה "סדר יום" "מרואיינים קיצוניים שאינם מקיימים דיון אמיתי" ■ רשות השידור: "הפנייה תיבדק"

קרן נויבך / צלם: איל יצהר
קרן נויבך / צלם: איל יצהר

שותפות הגז רציו שלחה מכתב חריף למנהל רשת ב' ולמועצת העיתונות, שבו היא תוקפת את עיתונאית קול ישראל, קרן נויבך, וטוענת כי היא מנהלת קמפיין "סיסטמטי ומוטה" בסיקור תוכניתה "סדר יום" לגבי תחום האנרגיה וחיפושי הגז.

הנושא מעסיק רבות את נויבך, והיא נחשבת לאחת העיתונאיות הפעילות ביותר נגד מונופול הגז. המכתב הגיע לאחר ראיון שקיימה נויבך עם מומחה הגז יוסי לנגוצקי ביום ראשון האחרון.

על-פי המכתב, לבקשת המערכת, רציו הציעה לראיון מומחית בכירה בתחום הגז, אשר לטענתם אינה צד בסכסוך המשפטי בין לנגוצקי וחברות הגז, אולם לנגוצקי סירב לעלות לצידה לשידור ואף כינה אותה במהלך השידור בכינוי "מזכירה סוג ג'".

כבר במהלך השידור דחתה נויבך את הדברים ולמחרת פירטה בהתנצלות מפורטת, שבמסגרתה אמרה: "חשוב לי ולכל הצוות לבטא שוב את סלידתנו מהתבטאויות שוביניסטיות המבקשות לגמד נשים באשר הן נשים ודווקא אצלנו".

הדבר לא עצר מבעד רציו לשגר בכל אופן את המכתב. "כבר בזמן כהונתו של מנהל הרדיו הקודם נעשתה פנייה מצד היועצים המשפטיים של איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל אל האחראים על התוכנית, בעניין הקמפיין החד-צדדי והמעוות שמתנהל על-ידה נגד חברות הגז במסגרת השידור הציבורי.

"באופן סיסטמטי, כבר שנים שנויבך מזמינה לתוכניות מרואיינים קיצוניים שאינם מקיימים דיון אמיתי בנושא, אלא הדיון חוזר פעם אחר פעם על דעתה האישית של המנחה כלפי חברות הגז, ודעתה היא שהן כולן שטניות ואשמות מראש בכל תקרית.

"עכשיו הגדילה נויבך לעשות והזמינה את 'המומחה' (המרכאות במקור - ל"א) יוסי לנגוצקי להשמיץ את חברות הגז".

לדברי רציו, בניגוד לצורה שבה הוצג, "לנגוצקי אינו בעל תואר ד"ר אקדמי. אם תרצו לדייק, יש לו תואר ד"ר של כבוד שקיבל לאחרונה מהאוניברסיטה העברית. אגב, גם לברברה סטרייסנד הוענק לאחרונה תואר כזה, אך אנו מניחים כי לא הייתם פונים אליה בשידור כד"ר סטרייסנד".

לנגוצקי מסר בתגובה כי "כל מה שאמרתי הוא אמת ורק אמת ושום דבר חוץ מהאמת. כל מה שאמרתי על תגליות הגז בים העמוק הישראלי מתועד וידוע. באשר לתואר הד"ר, קיבלתי את תואר הכבוד שלי על מהפכת הגז שעשיתי בישראל. אני מרגיש שלא בנוח כשקוראים לי ד"ר, איני חותם כך לעולם, וביקשתי לחדול לקרוא לי כך. התחלתי את הדוקטורט בשנת 66'-67', ולאחר מלחמת ששת הימים התנדבתי לצבא וקטעתי את לימודיי. באשר למומחית המדוברת, לא בכדי סירבתי לעלות איתה לשידור. אם מישהו פירש את זה כפגיעה בנשים, אני מצטער. האישה הזו הייתה מזכירתי".

מרשות השידור נמסר כי הפנייה התקבלה, והיא תיבדק.