שערוריית הדיור ציבורי: נכה ממתינה כבר למעלה משנה לדירה

משרד השיכון באוקטובר 2013: "נמצא דירת קרקע לנכה זכאית לדיור ציבורי שגרה בקומה שלישית ללא מעלית בירוחם" ■ ינואר 2015: טרם נמצאה דירה, והנכה לא יוצאת מביתה

כסא גלגלים / צילום: shutterstock
כסא גלגלים / צילום: shutterstock

לפני למעלה משנה, פרסם "גלובס" את מצוקתה של בלה צריכמן מירוחם, נכה המרותקת לכיסא גלגלים, הזכאית לדיור ציבורי, המתגוררת בקומה שלישית ללא מעלית ונעזרת בשכניה כדי לצאת מדירתה, כשהם מעלים ומורידים אותה מדירתה ואליה.

במשרד השיכון ובחברת עמידר מסרו אז בתגובה כי צריכמן ממוקמת בראש רשימת הזכאים לדיור ציבורי, וכי הם פועלים במרץ לאיתור דירה בקומת קרקע עבורה, כאשר בינתיים היא מקבלת סיוע בשכר דירה.

"גלובס" חזר אל צריכמן ומצא כי עד כה, למרות ההבטחות ולמרות הדיווח הרשמי של משרד השיכון אודות 525 דירות ריקות בדיור הציבורי בשנתיים האחרונות, לא נמצא פיתרון עבורה.

צריכמן (54) מתגוררת בעשר השנים האחרונות בשכירות, כאשר מזה שלוש שנים, היא מתניידת באמצעות כיסא גלגלים. "היום אני יוצאת מהבית רק פעם בחודש, ולפעמים גם פחות מזה" סיפרה היום צריכמן ל"גלובס". "הרבה פעמים גם אם אני צריכה להגיע לרופא לבדיקה רפואית, אני לא מגיעה כי אין לי אפשרות לצאת מהבניין".

מנתונים רשמיים של משרד השיכון, עולה כי בשנת 2013 ובשנת 2014, היו 525 דירות ריקות בדיו הציבורי, רובן בפריפריה, ו-14% מהן בדימונה. לדברי צריכמן, היא הביעה נכונות גם לגור בעיר דימונה ולא רק בירוחם, אך טרם נמצאה עבורה דירה מתאימה.

צריכמן התגוררה בעבר עם משפחתה בדירה של הדיור הציבורי כזכאית מטעם משרד הקליטה, אך לאחר שילדיה עזבו את הבית, היא נדרשה לעזוב את הדירה, שלטענת המדינה הייתה גדולה לצרכיה, והובטח לה כי תימצא לה דירה קטנה יותר. צריכמן איבדה למעשה את זכאותה לדיור ציבורי, ומאז היא נלחמת להכרה מחודשת בזכאותה. רק בפברואר 2013 הכיר בה משרד השיכון כזכאית לאחר שחלתה והפכה מרותקת לכסא גלגלים, אך טרם נמצאה עבורה דירה מתאימה, למרות מצבה.

"תמוה שבמדינת ישראל מתפרסמים מזה שנתיים נתונים שמספר הדירות הריקות עומד על 525 דירות" אומר אלכס טנצר, יו"ר מטה עולם במפלגת "כולנו" בראשות משה כחלון המסייע לצריכמן. "כאשר במקביל מספר הזכאים לדיור ציבורי הולך וגדל והיום יחד עם זכאי משרד הקליטה מגיע ל-40 אלף. אם היו משפצים או מוכרים חלק מהן הרבה קודם, כבר היה מזמן פיתרון לחלק מהזכאים שממתינים. לאנשים כמו בלה אין זמן לחכות, למשרד השיכון יש הרבה זמן. אוי לממשלה שמתייחסת כך לדיור ציבורי".

במשרד השיכון אמרו כי הם פועלים למכירת דירות בדירות גבוהות בירוחם, במטרה לרכוש דירה מתאימה עבור צריכמן באמצעות התקבולים מהמכירות, בעוד בחברת עמידר טוענים כי הוצעה לצריכמן דירה בקומה ראשונה, והם ממתינים לתשובתה. לדברי צריכמן, לא הוצעה לה דירה בקומה נמוכה או קרקע, עד היום.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "בירוחם נמכרו לאחרונה דירות לא נחוצות לזכאי הדיור הציבורי - בקומות גבוהות. דירות אלה הוצעו לזכאים, אך לא היה להן ביקוש. מתקבולי המכירה אנו מתכוונים לרכוש דירות נחוצות בקומות נמוכות. אחת הדירות מיועדת לגב' צריכמן. בכל מקרה היא ראשונה בתור ואם תתפנה דירה מתאימה לפני שנרכוש דירות נוספות למלאי, דירה זו כמובן תוצע לה".

מחברת עמידר נמסר: "גברת צריכמן אושרה לדירת צמודת קרקע בירוחם, על ידי משרד הבינוי מ-2013 אולם לצערנו לא קיימות דירות קרקע פנויות בירוחם. לגברת הוצעה האפשרות לעבור לדירה בקומה ראשונה כפתרון חלופי לקומה הגבוהה שבה היא מתגוררת. אם גב' צריכמן תסכים לפיתרון זה, נאתר דירה מתאימה עבורה ונבצע בה תוכנית שיפוץ מקיפה שתיתן מענה לצרכיה המיוחדים".