וינשטיין מתנגד לפשרה בייצוגית נגד אתר המשחקים מיקמק

בתביעה הייצוגית נטען כי הנתבעת חידשה באופן אוטומטי את מנוייה באתר בתשלום - ללא הסכמתם ■ היועמ"ש: הפיצוי המוצע בפשרה מחייב את חלק מחברי הקבוצה לחזור ולהתחבר לאתר של הנתבעת, ואיננו פיצוי ראוי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב התנגדות להסדר פשרה שהוגש לאישור בית המשפט בתובענה ייצוגית נגד חברת די.אי.סי, המפעילה את אתר המשחקים הוירטואלי "מיקמק".

עניינה של התובענה הייצוגית הוא בטענה כי הנתבעת חידשה באופן אוטומטי את מנויה באתר בתשלום, וזאת ללא הסכמתם. התובעים טוענים כי הנתבעת, שמפעילה אתר משחקים פופולרי לילדים, המשיכה לחייב את כרטיס האשראי של מנויה לתקופות נוספות, וזאת מבלי לבקש ולקבל את הסכמתם לכך.

במסגרת הסדר הפשרה שגיבשו הצדדים התחייבה הנתבעת להעניק פיצוי בדמות שבועיים מנוי ללא תשלום למנויים אשר רכשו מנוי לחודש אחד בלבד ומנויים הוארך אוטומטית בתקופה נוספת.

היועץ המשפטי לממשלה התנגד להסדר הפשרה המוצע, מאחר שהפיצוי המוצע במסגרתו אינו פיצוי ראוי לחברי הקבוצה ומיטיב עם הנתבעת. הפיצוי המוצע למעשה מחייב את חלק מחברי הקבוצה לחזור ולהתחבר לאתר האינטרנט של הנתבעת, על אף שבחרו שלא לעשות בו עוד שימוש, ועל כן בוודאי שההסדר אינו יכול להוות פיצוי עבור מי שאינו מעוניין כלל בשירותים המוצעים בגדרו.

לעומת זאת, מדובר בהסדר המיטיב עם המשיבה בכך שהוא מאפשר לה ליצור קשר עם מנויי עבר ויתכן אף לחדש מנויים, וכל זאת בעלות מינימלית מצידה (אם בכלל), באופן שפוגע בתכלית ההרתעה העומדת בבסיס חוק תובענות ייצוגיות.

לעמדת היועץ המשפטי לממשלה - שהוגשה באמצעות עו"ד מאיה לויאן מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי) - חברי הקבוצה ניתנים לאיתור פרטני, ויש להעדיף השבה ישירה של הכספים שנגבו ביתר לחשבונותיהם של חברי הקבוצה.

לדברי עו"ד עופר פיק, המייצג את חברת ד.אי.סי שמפעילה את אתר הילדים "מיקמק", הוא סבר מלכתחילה כי אין בסיס לתובענה הייצוגית, אך על אף זאת ולאור המלצת בית המשפט הושגה פשרה המיטיבה עם מנויי האתר.

לדבריו, "אין מקום לקבל את טענות היועץ המשפטי. יש להדגיש כי בניגוד לנטען על-ידי נציגת היועץ המשפטי, אין ולו שקל אחד שנגבה ביתר ממי ממנויי האתר. מדובר בהטבה ראויה לקבוצת מנויים מסוימת, שהטענות נטענו רק ביחס אליהם ולא לכל מנויי האתר. מדובר בהטבה ששוויה עולה על אותה 'פגיעה' זניחה במי מהמנויים - אם הייתה מוכחת על-ידי התובע הייצוגי".