מיזם חדש: "הבטלן" - סיוע משפטי לביטול דוחות חניה

המיזם של יהל קפלן יאפשר למיליוני מקבלי דוחות החניה בשנה להילחם בתחנות הרוח של הביורוקרטיה המוניציפלית

העיריות והרשויות טרם פרסמו את דוחותיהן לשנת 2014, אולם גם השנה הן צפויות לרשום הכנסות מצרפיות של קרוב ל-400 מיליון שקל מקנסות חניה בלבד, כאשר השיאנית היא עיריית תל-אביב, שיעד ההכנסות שלה מקנסות בלבד לשנה זו עומד על כ-136 מיליון שקל.

חלק לא מבוטל מאותם מיליוני דוחות שנתיים הם דוחות "בעייתיים" שמונפקים בסיטונות בשיטת "מצליח", מתוך הנחה שרוב האזרחים לא יערערו ולא ייגשו לערכאות על דוח חניה, מפוקפק ככל שיהיה.

אל השוק הענק הזה מכוון כיום מיזם משפטי חדש המכונה "הבטלן" אותו יזם יהל קפלן, משפטן ויזם צעיר מתל-אביב. המיזם, שהושק באוקטובר האחרון, מיועד להקים גוף ממוסד שיסייע לאזרח הממוצע במאבק המשפטי לביטול דוח החניה שלו.

המיזם מציע שירות משפטי לאזרח בכל הנוגע לדוחות. היזמים מעריכים כל דוח שמגיע בהתאם למידת היכולת לסייע לפונה ובשאלה האם הדוח הושת כדין. המיזם מחשב את סיכויי ההצלחה בביטול הדוח בהתחשבות בחוקי תעבורה שונים ותקדימים משפטיים.

קפלן טוען כי "דיני התעבורה החלים על החניה ועבירות חניה הם עולם ומלואו, ולכן קיים סיכוי נמוך שאכיפה - בין אם על-ידי העירייה או הפקחים - תיעשה באופן מושלם".

לטענתו, "החלל שנוצר בתחום נותן למיזם סיכוי אמיתי בביטול דוחות חניה".

לדבריו עד כה הצליח המיזם לבטל כ-10 דוחות, זאת לאחר שטופלו למעלה מ-80 פניות, שטרם התקבלה החלטה בעירייה על גורלם. "מרבית הפניות אלינו נעשות דרך עמוד הפייסבוק שלנו", הוא מציין.

על-פי נתוני המיזם, נכון לשנת 2013 שיעור ביטול הדוחות בעיריית תל-אביב עומד על כ-16% בלבד. לטענת יהל, למרבית הציבור חסרים הזמן, הניסיון והידע המשפטי לצורך ביטול דוחות.

המיזם עושה שימוש במאגר מידע רחב של פסיקות ותקדימים הנוגע לכל הרשויות המוניציפליות בארץ, והשירות מוצע לא רק לתושבי תל-אביב.

כרגע המיזם נמצא בהרצה, ושירות ביטול הדוחות שניתן לציבור ניתן כרגע בחינם. לקוחות הפונים לעמוד הפייסבוק של "הבטלן" מופנים לטופס. הכוונה בעתיד היא לגבות מהלקוחות כ-25% מעלותו הכללית של הדוח, וזאת רק במקרה שהדוח אכן יבוטל.