רשות ני"ע: לא התרנו לחשודים בשוחד בחח"י לשוב לעבודה

אתמול פורסם ב"גלובס" כי שניים מבכירי חברת החשמל, החשודים בקבלת שוחד מחברת סימנס, חזרו לעבודה סדירה בחברה - בין השאר בשל חוות-דעת מרשות ני"ע

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך מתנגדת לטענה של גורמים בחברת החשמל אתמול, לפיה החברה הזמינה ממנה חוות-דעת שממנה עולה כי בכירי חברת החשמל החשודים בשוחד רשאים לשוב לעבודה סדירה.

לטענת הרשות, "רשות ניירות ערך אינה נוקטת עמדה בכל הנוגע למערכת יחסי העבודה בין חברת החשמל לחשודים, ככל שהדבר אינו פוגע בהמשך החקירה".

אתמול (א') פורסם לראשונה ב"גלובס" כי שניים מבכירי חברת החשמל, החשודים בקבלת שוחד מחברת סימנס הגרמנית, חזרו לעבודה סדירה בחברה. השניים הם סמנכ"ל תכנון, פיתוח וטכנולוגיה, ד"ר דוד אלמקיס; וסגן מנהל אגף התכנון, צבי אייל.

בחברת החשמל החליטו שלא להשתמש נגד השניים בנוהל המכונה חשד לעבירה פלילית, שהפעלתו הייתה מביאה להשעייתם המידית מעבודתם עד לבירור החשדות הפליליים נגדם.

עובדים בחברת החשמל הביעו אתמול תמיהה על החזרתם של אלמקיס ואייל לעבודה. לטענתם, נוהל השעיית עובדים בגין חשד לעבירה פלילית מופעל באופן שגרתי וכמעט אוטומטי כלפי עובדים זוטרים בחברה. לדבריהם, בתקופה האחרונה היו עובדים שנאלצו לשבת בבית 3 שנים ויותר.

על חזרתם של שני הבכירים הגיבו אתמול גורמים בחברת החשמל וטענו כי אייל עומד לפרוש לגמלאות בכל מקרה בסוף החודש; וכי במקרה של אלמקיס הוזמנה על-ידי החברה חוות-דעת מרשות ניירות ערך המתירה לו לשוב לעבודה.

ואולם, עובדה זו התבררה כלא נכונה, ומרשות ניירות הערך נמסר כי חברת החשמל מעולם לא הזמינה חוות-דעת כזאת. עוד מוסיפה הרשות כי היא ממשיכה לחקור במשנה מרץ חשדות לביצוע עבירות חמורות של קבלת שוחד בהיקף של מיליוני דולרים בקרב בכירים בחברת החשמל.

בתוך כך, דוברות חברת החשמל הוציאה היום (ב') הודעה, לפיה לא יצאה חוות-דעת של רשות ניירות הערך, אך כן נעשו בירורים מולה.

בהודעה מדגישה חברת החשמל כי הבירור שנעשה מול רשות ניירות הערך הבהיר לחברה כי מבחינת תנאי השחרור בערובה, אין מניעה לחזרתם לעבודה של החשודים בתום תקופת מעצר-הבית. "הדבר נתון לשיקול-דעת חברת החשמל", נטען בהודעתה של החברה.

בסוף החודש שעבר נעצרו 6 בכירים בהווה ובעבר בחברת החשמל בחשדות לקבלת שוחד במיליוני דולרים מחברת סימנס הגרמנית. מעצרם של הבכירים התאפשר בעקבות מידע חדש שהגיע לרשות ניירות ערך בהמשך לפרשה שבמרכזה כיכב השופט בדימוס דן כהן. כהן קיבל 5 מיליון דולר מסימנס, שדיווחה בעבר על תשלומי שוחד בהיקף 20 מיליון דולר שהועברו לאישים בישראל.

בין העצורים היו המשנה למנכ"ל, יעקב (יאשה) חאין, שהודיע ימים ספורים לפני מעצרו על התפטרותו; ובכירים נוספים שעזבו את החברה בשנים האחרונות. בנוסף לחאין נעצרו בפרשה גם המשנה למנכ"ל לשעבר, דוד קון; מנהל אגף התכנון לשעבר, יונה שווייצר; סגן מנהל אגף התכנון, חיים בן-נר; וכן איש עסקים בשם אנטון דלין, החשוד כי הוא היה זה שהעסביר את הכספים לחשבונות בנק בשווייץ של בכירים בחברת החשמל.