האחראי למניעת חריגה בקרקעות ביצע בעצמו חריגה

רמ"י: "התיק בעניין שי דותן הועבר לעו"ד חיצוני לצורך הגשת תביעה משפטית" ■ משרד החקלאות: "מינויו לוועדה התבסס על ניסיונו בעבר"

חנות "המשק" במושב גבעת חן / צילום: תמר מצפי
חנות "המשק" במושב גבעת חן / צילום: תמר מצפי

אחד מחברי ועדה מיוחדת שהקים מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן (שנעצר בפרשת ישראל ביתנו), לבחינה מחדש של חוק ההתיישבות האוסר על שימושים חורגים בקרקע חקלאית (ובהקצאות מים), הוא בכיר במשרד החקלאות, שי דותן, שהיה אחראי על יישום אותו חוק, אבל הקים בנחלתו במושב גבעת חן שבמועצה האזורית דרום השרון (צמוד לרעננה) עסק מסחרי לממכר מזון, בניגוד לחוק ההתיישבות ותוך שימוש חורג לא מאושר בקרקע החקלאית. הפרשה פורסמה בראשונה ב"גלובס" ביולי 2013.

בספטמבר 2014 הקים כהן את הוועדה שבה 5 חברים מבכירי משרד החקלאות. מטרת הוועדה, לדברי בכירים במשרד החקלאות, לגבש המלצות המקלות על המגבלות החוקיות הקיימות בשימושים חורגים בקרקע חקלאית, ובלשון כתב המינוי: "לבחון את המדיניות הקיימת ליישום החוק, ולגבש המלצות להתאמתה למציאות בת זמננו".

על יישום חוק ההתיישבות ממונה שר החקלאות, והוא היחיד שיכול להתיר שימוש חורג בקרקע חקלאית ומים. שרי החקלאות נהגו להאציל את הסמכות לפקיד בכיר במשרדם, ובמסגרת זו קיבל בעבר דותן את האחריות על יישום חוק ההתיישבות. במסגרת תפקידו, דותן התריע בפני המגזר החקלאי מפני שימוש חורג ללא היתר כחוק בקרקע חקלאית והזהיר: "נגד המחזיקים בקרקע הפועלים בניגוד לחוק יינקטו כל הפעולות הנדרשות על פי דין".

בתחקיר "גלובס" התברר כי לדותן לא נערך מעולם הסדר מניעת ניגוד עניינים, למרות תפקידיו הבכירים והעובדה שכיהן בתפקיד רגולטורי שיש לו סמכויות ענישה. דותן ביקש מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקים בנחלתו מחסן למיון ושיווק תוצרת חקלאית, שימוש המותר בקרקע חקלאית. הבקשה אושרה והמבנה הוקם, ואולם במקום מחסן חקלאי הופעל בו מרכול, שימוש חורג האסור בחוק. בתגובה לטענות נגדו אמר דותן כי החנות הוקמה על חלק מהנחלה המצוי בזיקה לשניים מאחיו ומשמש לפרנסתם, והם אינם קשורים לנחלה באופן פורמלי, ועל כן לא עבר על החוק.

בעקבות הפרסום הקודם ב"גלובס" הודיעה רמ"י: "רואים זאת בחומרה רבה, במיוחד על רקע תפקידו של דותן". משרד החקלאות מסר אז: "בדיקת הנושא והטיפול בו הם באחריות רשות מקרקעי ישראל. המשרד ממתין לתוצאות הבדיקה ולהחלטת רשות מקרקעי ישראל בעניין".

מינויו של דותן לוועדה עורר ביקורת, הן ברמ"י הן במשרד החקלאות, על שום ניגוד העניינים. זאת בעיקר על רקע העובדה שבמסגרת כתב המינוי של הנחה המנכ"ל כהן את הוועדה לעדכן את החוק גם לגבי "מעמד של בנים שאינם חברי האגודה ואינם מוגדרים בנים ממשיכים". בשבוע שעבר הודיעה רמ"י: "התיק הועבר לעו"ד חיצוני לצורך הגשת תביעה משפטית ולאחר מכתב התראה שנשלח אל דותן".

בתגובה לשאלות נמסר ממשרד החקלאות: "המשרד מצוי בתהליך מתקדם לבדיקת סוגיית ניגוד עניינים של כלל עובדיו. התהליך צפוי להסתיים עד לסוף השנה. זה מספר שנים, כל עובד חדש בכל דרגה או תפקיד עובר היום תהליך לבחינת ניגוד עניינים כחלק מהליך קבלתו לעבודה. לעובדים ותיקים, מתבצע תהליך מקביל בהדרגה, בהתאם לסדר עדיפות בהתאם לתפקיד. התהליך החל ביחידות האכיפה במשרד, בקרב בעלי תפקידים רגישים, בעלי תפקידים רגולטוריים ובקרב העובדים הבכירים. בשלב השני יועברו שאלוני ניגוד עניינים לכלל יחידות המשרד.

"שי דותן לא משמש זה כשלוש שנים בתפקיד הממונה על חוק ההתיישבות, ולאור תפקידו הנוכחי שאינו נמנה עם הקבוצה לעיל, טרם נערך לו הסדר ניגוד עניינים. הסדר כזה צפוי להיערך לו בתקופה הקרובה, כאמור, בדומה לשאר עובדי המשרד. לעניין מינויו של מר דותן כחבר ועדה, נבהיר, כי סוגיית השימוש החורג בנחלתו של מר דותן במושב גבעת חן מתייחסת להיבט של הסדרה חוזית מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ביחס לשימוש בקרקע, ואין לה נגיעה לחוק התיישבות החקלאית. כאשר הגיעה התלונה בעניין למשרד, היא הועברה מידית לטיפול רמ"י. לאור האמור לעיל, לא היה בעניין זה כדי להוות חסם למינויו של מר דותן, מלכתחילה.

"ההחלטה על מינוי שי דותן כחבר ועדה התבססה על תפקידו בעבר כממונה על ביצוע הוראות חוק ההתיישבות במשרד במשך שנים ארוכות ולאור ההכרה כי הניסיון הרב שצבר בתפקיד יכול להיות לעזר. יובהר, כי הרכב הוועדה כולו הוצע למנכ"ל המשרד על ידי הגורמים המקצועיים, בהתאם לניסיונם וכשירותם של חברי הוועדה, כל אחד בתחום עיסוקו. באשר לשאלת חברותה של רמ"י בוועדה, יובהר, כי המדובר בוועדה פנימית של המשרד שחבריה עובדי משרד, ומטרתה: גיבוש המלצות בפני השר ביחס לנושאים המפורטים בכתב המינוי. עם זאת ולאור ההכרה בחשיבות רמ"י כגורם משמעותי בתהליך, יודעה הרשות באשר לעצם כינון הוועדה ונציגיה זומנו להופיע בפניה ולהציג את עמדתם בע"פ ובכתב. דיוני הוועדה מתקיימים כסדרם ומתוכננים להמשיך להתקיים".

מרמ"י נמסר: "לא היינו שותפים לוועדה ולא זומנו אליה".

מנציבות שירות המדינה נמסר: "כנגד מר שי דותן נפתחה חקירה משמעתית בחשד כי פעל בניגוד עניינים. בחומר הראיות לא נמצאו ראיות לכך שהעובד עבר עבירה משמעתית ובנסיבות אלה נסגר התיק בעניינו". הנציבות לא הגיבה לטענה של בכירים במשרד החקלאות כי מדובר בטיוח, שהרי לא ייתכן שנערכה בדיקה של ניגוד עניינים לבכיר שכלל לא נערך עמו הסדר ניגוד עניינים.