הטכנולוגיה נועדה לחסוך בזמן - אז איך זה שאין לנו זמן?

אפליקציות לניהול משימות דווקא עושות נזק; שעות עבודה אין-סופיות הן מנטליות ישראלית ■ ניתוח G: איך קרה שדווקא בעידן שבו הטכנולוגיה מאפשרת לנו לחסוך בזמן, אנחנו מרגישים שהוא נוזל לנו מבין האצבעות?

זמנים מודרניים / צילום: שאטרסטוק
זמנים מודרניים / צילום: שאטרסטוק

המקרה של הכלכלן הבריטי ג'ון מיינרד קיינס מראה שיש דבר כזה להיות כל-כך צודק עד שאתה כבר טועה: ב-1930 העריך קיינס, מחשובי הכלכלנים של המאה ה-20, כי עד שנת 2030 יתקצר שבוע העבודה לכדי 15 שעות, בעקבות פיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו לבני האדם ליהנות מיותר פנאי. הצד הפחות טוב של המשוואה הזו הוא תופעת האבטלה הטכנולוגית - אותו איום שקיים פחות או יותר מתחילת המהפכה התעשייתית, ושלפיו המכונות שיחליפו את בני האדם יגרמו לגלי ענק של פיטורים, תוך כדי שהטייקונים המפעילים את הרובוטים יגרפו לכיסיהם את כל הכסף.

יש לנו עוד 15 שנה של גידול טכנולוגי בקצב מואץ, אבל נכון לעכשיו לא זה קרה ולא זה קרה. מכונות מסוגלות לעשות כיום את מה שעושים בני אדם - יש אפילו אלגוריתם שמסוגל לכתוב את הכתבה הזו - ועדיין לא ראינו מחסור במקומות עבודה שאינו נובע ממשבר כלכלי כזה או אחר. גם בצד השני התגשמה הנבואה של קיינס באופן הפוך: הטכנולוגיה מאפשרת לנו לחסוך כיום בזמן באופנים שקיינס לא יכול היה לדמיין - אנחנו יכולים לשלוח מיילים בזמן שהייה בפקק ולנהל שיחות ועידה בסקייפ משני קצוות של העולם - אלא שבמקום להגדיל את שעות הפנאי שלנו, אנחנו מוצאים את עצמנו מול ים של אפשרויות ומעט מאוד זמן כדי לבחור בכולן.

"מה שקרה הוא שככל שהיכולות שלנו גדלו, כך גם הצרכים שלנו גדלו", מסביר ד"ר רועי צזאנה, מנהל אקדמי של תוכנית חקר העתיד של להב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב.

"היום אין רגע שאי-אפשר לעבוד בו", מסביר פרופ' קרלו שטרנגר מהחוג לפסיכולוגיה בתל אביב. "תמיד יש לך גישה לחומרים וגם לחברה שאתה עובד בה יש גישה אליך. הדבר השני שקרה הוא שהרבה מהתחומים התחילו להיות במובן מסוים 24/7. יותר ויותר אנשים נמצאים בעבודה נון-סטופ".

*** הכתבה המלאה - במגזין G