בנקאי רוסי: משבר הבנקאות הוא עצום; המדינה תלאים את הכול

גרמן גרף, יו"ר ונשיא הבנק הרוסי Sberbank, שמוחזק ע"י רוסיה, טען כי אם המשבר יימשך, ומחירי הנפט ימשיכו לצנוח, המדינה תיאלץ להלאים נכסים רבים

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

אם הרשויות ברוסיה לא יצליחו להשתלט על המשבר הכלכלי הפוקד את המדינה, הממשלה תיאלץ להמשיך ולהלאים את הכלכלה. כך טוען אחד מבכירי הבנקאים ברוסיה.

"הכלכלה כולה תהיה תחת שליטה של הממשלה", אמר גרמן גרף, יו"ר ונשיא הבנק הרוסי Sberbank, שמוחזק ע"י רוסיה. להערכתו, אם המשבר יימשך, הבנקים ישתלטו על נכסים של נושים שלא עמדו בחובותיהם, המדינה תשתלט על הבנקים ולאחר מכן הבנקים, בעידוד המדינה, ירכשו עסקים שונים ברחבי רוסיה.

"אין ספק שמשבר הבנקאות הוא עצום", אמר גרף באירוע הכלכלי Gaidar Forum, בהתייחסותו למחירי הנפט הצונחים המכבידים מאוד על הכלכלה הרוסית.

גרף אינו הבנקאי הראשון שמביע חשש כבד לגבי עתיד הכלכלה ברוסיה. לפני כחודש בנקאי בכיר אחר במדינה הצהיר כי "זהו סופה של המערכת הבנקאית", לאחר שהבנק המרכזי הרוסי החליט להקפיץ את הריבית לרמה של 17% בניסיון להתמודד עם קריסת הנפט והפיחות החד ברובל.

המשבר הכלכלי הרוסי מורגש היטב במערכת הבנקאות ובשלהי דצמבר אשתקד רוסיה הודיעה כי תחלץ את Trust Bank, הבנק הראשון שעמד בפני סכנת קריסה. במקביל, הממשלה הציבה פקחים מיוחדים בגופים הפיננסים הגדולים במדינה כדי שיתעדו את הסוחרים שמוכרים רובל, שצנח בכ-40% מול הדולר ב-2014. צעד זה, שככל הנראה נועד "להרתיע" את סוחרי המט"ח ברוסיה, נכשל והרובל המשיך לצנוח השנה ברקע המשך הירידה במחירי הנפט.