אורנג' חייבה לקוח על ביטוח במשך 8 שנים - למכשיר שאין לו

החיוב המצטבר: 3,240 שקל ■ אורנג' הציעה ללקוח החזר על חצי שנה בלבד - אך נאלצה לשלם כל הסכום ■ פיצוי על עוגמת-נפש ללקוח המטורטר: 16 שקל

נציגת שירות / צילום: thinkstock
נציגת שירות / צילום: thinkstock

אם אינכם מקפידים לעיין היטב בחשבוניות שאתם מקבלים מספקיות שעמן אתם מצויים בהתקשרות, אולי הסיפור הבא ימחיש את חשיבות העניין: א' הוא לקוח עסקי של אורנג' מיום הקמת החברה, והוא מחזיק כיום בכ-10 קווים בבעלותו. לאחרונה צלצל אליו נציג פרטנר במטרה להציע לו לעבור למסלול מוזל עבור אחד הקווים. במהלך השיחה הזו התברר לו כי משנת 2006 הוא משלם 45 שקל מדי חודש כדמי אחריות למכשיר סלולרי שכבר מזמן לא ברשותו.

למעשה, במהלך 2007, שנה אחרי שקנה את אותו טלפון סלולרי, המכשיר התקלקל, וכשהלקוח פנה לחברה לתקנו במסגרת האחריות, נאמר לו כי הוא אינו בר-תיקון, וכי הדגם האמור יוצא מקו המכשירים שמחזיקה אורנג', ועל כן הוא קיבל מכשיר אחר במקומו.

למעשה, מאותו רגע היה אמור אותו חיוב בגין האחריות התקפה למכשיר הישן שזה עתה החליף - להסתיים, אלא שהוא נמשך זה 7 שנים. בסך-הכול שילם הלקוח כ-3,240 שקל סתם, ללא סיבה ולכיסוי ריק מתוכן.

כאשר פנה א' לחברה, זו גלגלה את האחריות לחיוב השגוי הישר אליו. "נאמר לי שהאחריות שלי כלקוח היא לבדוק את החשבוניות", אמר א' ל"גלובס", כשהוא תוהה: "ומה עם האחריות של החברה לבדוק את החשבוניות לפני שהם מוציאים ללקוח? ומה עם לקיחת אחריות עכשיו, אחרי שהתגלתה הטעות? הרי אין ספק לכל הדעות ששילמתי עבור שירות שלא אוכל לקבל, ושמגיע לי לקבל את כספי בחזרה".

אלא שבאורנג' סברו אחרת והציעו לו החזר של חצי שנה בלבד.

לדברי א', "גם אני מנהל עסק, ואילו הייתי טועה בחשבון, ברור היה לי שצריך להחזיר כל שקל שנגבה בטעות. הצעה של החזר חלקי היא מקוממת. אני דורש החזר מלא ופיצוי שיכלול את כל הזמן שאני משקיע כעת מול הנציגים בכדי לקבל את כספי חזרה".

ואכן עוולה שאלה מהמקרה הזה, המייצג תופעה שחוזרת על עצמה לא אחת ביחסים שבין לקוח לחברה: אם החברה מוכנה להחזר כספי כלשהו - הרי שהיא מודה בטעות שהיא עצמה עשתה; לכן לא ברור מדוע במצב כזה מנסים להגיע להסכם כדי להשתיק את הלקוח עם פיצוי חלקי (ובמקרה הזה חלקי מדי) - במקום להחזיר לו את כל כספו שנגבה בשוגג.

הסוף לסיפור הגיע בעקבות פניית "גלובס", שלאחריה העוול תוקן.

פרטנר מסרה בתגובה: "הלקוח היה מנוי לשירות אחריות ותחזוקה שכלל, בין היתר, החלפת מכשיר, מקרי אובדן וגניבה ושירות תיקונים. יש להדגיש כי הלקוח עודכן ודווח בדבר השירות, מדי חודש בחודשו בחשבונית. עוד נציין כי הלקוח זוכה בכרטיס האשראי שברשותו".