היועמ"ש מתייצב לצדו של היועץ המשפטי של רמ"י

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן-אליהו, האשים אמש את היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, עו"ד יעקב קוינט, בהדלפת מידע לעיתונות ובהתנהלות כוחנית, וביקש לצמצם את סמכויותיו ולבחון את התנהלותו

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

יום לא נעים עובר על צמרת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי והשיכון. לאחר שבכיר מאוד ברשות נחקר הבוקר (ה') ביחידה לחקירות הונאה במשטרה בחשד לקידום עסקה בניגוד עניינים; ואחרי ששר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, כינס ישיבה עם צמרת רמ"י כדי למנות מחליפים זמניים במקום הדמות הבכירה שנחקרה - צפות ועולות כמה פרשות אחרות החושפות את אי-הסדרים ואת הסכסוכים בצמרת הרשות.

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן-אליהו, האשים אמש את היועץ המשפטי של רמ"י, עו"ד יעקב קוינט, בהדלפת מידע לעיתונות ובהתנהלות כוחנית, וביקש לצמצם את סמכויותיו ולבחון את התנהלותו - כך עולה משני מכתבים ששלח בן-אליהו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולמבקר המדינה, יוסף שפירא, אשר הגיעו לידי "גלובס". "אין לי ולצמרת הרשות אמון בקוינט", כתב.

בתגובה שיגר הערב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, לבן אליהו מכתב תשובה בו הוא יוצא באופן חד משמעי להגנתו של קוינט. "צר לי על פנייתך המפתיעה בתוכנה ובעיתוי העלתה, הרצופה אמנם אמירות נחרצות, אך נעדרת התייחסות עובדתית כלשהי", כתב קמיניץ.

הדברים באים על רקע פרסום ראשון של משה ליכטמן ב"גלובס" שלשום (ג') על החזקות של בן-אליהו בקרקעות ועל עסקאות שקידם מול רמ"י טרם כניסתו לתפקיד.

"אבקש כי משרדך יבחן את התנהלותו של היועץ המשפטי של רמ"י, עו"ד יעקב קוינט, על מנת למנוע התנהגות שאינה במקומה, המשפיעה על תפקוד רמ"י וועדות המועצה (מועצת מקרקעי ישראל, ג'מ'). יועמ"ש הרשות משתמש לא אחת בסמכותו לצורך טירפוד החלטות ראויות, ולעתים אף מונע את הדיון בהחלטות אחרות, מנימוקים משפטיים לכאורה.

"יתרה מכך, לחלק מחברי המועצה (מועצת מקרקעי ישראל, ג'מ') אין כיום אמון בעו"ד קוינט. התנהלותו... מונעת מהם מלהביע את דעתם בחופשיות בדיונים. הסמכויות הנתונות לעו"ד קוינט מתוקף תפקידו כיועץ משפט ברשות ובמועצה, משמשות לא פעם בידו כמעין 'כלי ענישה' לאלה שדעתם המקצועית מנוגדת לדעתו (אף בעניינים שאינם משפטיים)", כך כתב בן-אליהו במכתב ששלח אמש למבקר המדינה.

בן-אליהו טען, בין היתר, כי קוינט ממציא "יש מאין" טיעונים בגין ניגודי עניינים כדי לעצור דיונים שאינם נושאים חן בעיניו.

בהמשך האשים בן-אליהו את קוינט בהדלפת מידע ששימש לטענתו בסיס לפרסומים בעיתונות. "כאשר כתבתי את טיוטת מכתב זה והתייעצתי עם מספר חברי הנהלת הרשות, המשפט הראשון שהשיבו לי היה 'צפה פגיעה' - תוך שבוע-שבועיים, כך הזהירו אותי, תתפרסם ידיעה בעיתונים הכלכליים אודות חשש לניגוד עניינים שלך", דברי בן-אליהו.

בדבריו מתייחס בן-אליהו לידיעה שפרסם משה ליכטמן ב"גלובס" שלשום (ג'), בה נחשף הסדר ניגוד העניינים שנחתם עמו טרם כניסתו לתפקיד. בידיעה נחשפו אחזקותיו של בן-אליהו בקרקעות רבות, במספר חברות פרטיות וכן מעורבותו, טרם כניסתו לתפקיד מנכ"ל המשרד, כעורך דין פרטי, בביטול החלטה של רמ"י לבטל חוזה חכירה בקשר לקרקע גדולה במבשרת-ציון. בניגוד לטענתו, הכתבה מיום שלישי ציינה כי היא נסמכת על מסמכים שנמסרו לתנועה לחופש המידע, ומקורה גלוי.

במכתב אחר ששלח בן-אליהו אמש ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, טען בן-אליהו טענות שונות על עצם העובדה כי קוינט משמש כיועמ"ש של מועצת מקרקעי ישראל ושל רמ"י בו-זמנית.

מועצת מקרקעי ישראל היא גוף המורכב מנציגי גופי הממשלה השונים, לרבות רמ"י וקק"ל, האחראי לקביעת המדיניות של רמ"י ולביקורת על רמ"י. לטענת בן-אליהו, היותו של קוינט היועץ המשפטי של שני הגופים יחדיו יוצרת ניגוד עניינים. בן-אליהו הוסיף כי קוינט מונע (לטענתו) העברת מידע מרמ"י, הדרוש למועצה לשם קבלת ההחלטות.

בסיכום דבריו דרש בן-אליהו ליישם תוכנית להקמת מינהלת למועצה, שבה יועסק יועץ משפטי אחר במקומו של קוינט.

כאמור, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ , ענה לחלק מטענותיו של בן אליהו במכתב חריף ששיגר לו הערב. "אם וככל שיש לשר או למנכ"ל משרד ממשלתי טענות נגד חוות דעת היועץ המשפטי למשרד, עליו לפנות ליועץ המשפטי לממשלה לבירור הענין באופן סדור ובדרך הקבועה בהנחיה. תחת זאת, בחרת לפנות לבירור טענותיך במכתב שהופץ בתפוצה רחבה ביותר, ושלא בהתאם לדרך האמורה", כתב קמיניץ.

"בדבריך יש התבטאויות חריפות נגד היועץ המשפטי לרשות. נבקש לציין, כי הכרותינו רבת השנים עם עו"ד קוינט שונה בתכלית. עו"ד קוינט ממלא תפקידו נאמנה שנים רבות, במקצועיות יתרה וללא משוא פנים. עו"ד קוינט הוא מעמודי התווך של הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, איש ישר דרך, המצליח לאזן נכונה בין תפקידו בליווי משפטי של הרשות והמועצה מזה ובין תפקידו כשומר סף מזה, ויש לנו בו אמון מלא. צר לי על פנייתך המפתיעה בתוכנה ובעיתוי העלתה, הרצופה אמנם אמירות נחרצות, אך נעדרת התייחסות עובדתית כלשהי".

חרם על אורי אריאל

תלונה אחרת של בן-אליהו נוגעת לוועד עובדי רמ"י, שלכאורה הוציא לאחרונה הוראה שלא לשתף פעולה עם שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ואנשיו, עקב החלטת המשרד להוציא החלטות הנוגעות לרשות לגופים חיצוניים.

למכתב שנשלח ליועמ"ש צירף בן-אליהו כנספח מכתב אחר, לכאורה מאת ועד העובדים של הרשות, בו נכתב: "לצערנו עלינו להנחות מיידית על אי-שיתוף-פעולה ואי-מתן מענה/טיפול לפניות שר השיכון - מר אורי אריאל ו/או באמצעות עוזריו, בני דרייפוס, שריה דמסקי, אריק בן-שימול ואיציק שושן. הנחיה זו ניתנת עקב פגיעה חוזרת ונשנית של משרד השיכון בעקיפת עובדי הרשות".

עוד צוין: "בחודשים האחרונים נוקטת לשכת השר בדרך העוקפת את הרשות, אשר מציעה וממנה ועדות שונות לקביעת מדיניות מקרקעין בכל מיני תחומים, תוך הדרת עובדי רשות מקרקעי ישראל הרלבנטיים או צמצום הנוכחות... לריכוז הוועדות מתמנים היועצים הפוליטיים/עוזרי השר".

עובדי הרשות לא נותרו חייבים. במכתב תגובה חריף ששלח היום ועד העובדים ליועמ"ש וינשטיין, נכתב: "קיבלנו בתדהמה את מכתבו של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ואין לנו אלא להביע צער עמוק על כי הכותב הנכבד בחר, תחת לטפל במשבר הדיור הלאומי ובענייני משרדו הבוערים, לשים את עצמו כדוברים כביכול של הנהלת רמ"י ומועצת מקרקעי ישראל ולהשתלח באופן שלוח רסן וחסר תקדים ב'שומר סף', על שום שהוא מבצע את תפקידו נאמנה ואינו כופף את שיקול-דעתו המקצועי לרצונותיו של הכותב ושל בעלי שררה אחרים".

בהמשך צוין כי "עו"ד קוינט, הן בתפקידו כיועצה המשפטי של רמ"י והן בתפקידו כיועצה המשפטי של מועצת מקרקעי ישראל, זוכה להערכתם המקצועית של חברי הנהלת הרשות, חברי המועצה, משפטנים בשירות הציבורי כולו ועובדי הרשות כולה... הטענות במכתבו של בן-אליהו גובלות בהוצאת דיבה ופגיעה בשמו הטוב של עו"ד יעקב קוינט, ויש בהם כדי להשמיץ גם את כלל העובדים ברשות".