קרן המטבע מקצצת תחזית הצמיחה הגלובלית ל-3.5%

ראש מחלקת המחקר של קרן המטבע: "הירידה במחירי הנפט היא זריקת עידוד, אך לנוכח מצב החולשה של הכלכלה העולמית, הזריקה הזו אינה מספיקה"

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

למרות הירידה החדה במחירי הנפט, קיצצה קרן המטבע הבינלאומית את תחזית הצמיחה הגלובלית שלה לשנת 2015 מ-3.8% ל-3.5%, ול-2016, מ-4% ל-3.7%. הצמיחה החזויה ל-2014 היא 3.3%. הסיבות לתחזית הפסימית: צפי להאטת הצמיחה בסין, הסתמנות מיתון ברוסיה והחולשה המתמשכת בגוש האירו. הערכות אלה כלולות בנוסח המעודכן של "התחזית הכלכלית העולמית" של הקרן שמתפרסם היום (ג').

"גורמים חדשים בכלכלה הגלובלית תומכים בצמיחה, לרבות ירידת מחירי הנפט והשחיקה בערכי היין והאירו, אך גורמים אלה מתקזזים ע"י גורמים שליליים מתמשכים חזקים יותר, ובכללם משקעי המשבר הפיננסי שלא נמוגו כליל, ופוטנציאל לצמיחה מואטת במדינות רבות", אמר אוליביה בלאנשאר, ראש מחלקת המחקר של קרן המטבע.

"נפרשת אפוא לפנינו מוזאיקה מורכבת", הוסיף בלאנשאר. "חדשות טובות למדינות שמייבאות נפט, חדשות רעות למדינות שמייצאות אותו. חדשות טובות לסוחרי קומודיטיס, חדשות רעות ליצואנים. מדינות רבות, שנושאות את צלקות המשבר הפיננסי, יוסיפו להתמודד עם קשיים (פיננסיים וכלכליים), ומדינות אחרות יהיו פטורות ממאבקים כאלה. חדשות טובות למדינות שמקושרות יותר לאירו וליין, חדשות רעות לאלה שמקושרות יותר לדולר".

"הירידה במחירי הנפט היא זריקת עידוד, אך לנוכח מצב החולשה של הכלכלה העולמית, הזריקה הזו אינה מספיקה", אמר בלאנשאר.

התחזית הפסימית של הקרן מתפרסמת כמה ימים לאחר שהבנק העולמי קיצץ את תחזית הצמיחה הגלובלית שלו ל-2015 מ-3.4% ל-3%. התחזית הקודמת פורסמה ביוני אשתקד. ארה"ב היא הכלכלה הגדולה היחידה שתחזית הצמיחה שלה עודכנה כלפי מעלה בדו"ח הקרן, מ-3.1% ל-3.6%, בגלל עלייה בביקושים הפרטייים הפנימיים, שנתמכת ע"י הירידה במחירי הנפט, ובגלל המדיניות המונטרית התומכת של פדרל ריזרב.

הקרן מונה שלוש נקודות תורפה גלובליות:

■ סין: הקרן מקצצת את תחזית הצמיחה של סין ל-2015 ב-0.3% לרמה של 6.8%. רמה זו נמוכה משמעותית מרף 7%, שכלכלנים רבים ציפו שסין תגיע אליו השנה. זו תהיה הצמיחה החלשה ביותר במעצמה הכלכלית השניה בגודלה בעולם מאז 1990. ב-2016 צופה הקרן האטה נוספת בצמיחה בסין, לרמה של 6.3%. על פי הערכת הקרן, ישימו עתה השלטונות בבייג'ינג דגש חזק יותר על תיקון נקודות התורפה של המערכת הכלכלית: התרחבות מהירה מדי של השקעות ומדיניות מתן אשראי שנשענת על כרעי תרנגולת. כלכלני הקרן מניחים, כי הרשויות הכלכליות הסיניות לא יזדרזו להגיב על סימני האטה בצמיחה. בלימת דהרתו של הקטר הסיני צפויה להשפיע על הכלכלות באסיה כולה, על פי דו"ח הקרן.

■ רוסיה: הקרן צופה צמיחה שלילית של 3% בגלל הירידה החזקה במחיר הנפט בשווקים הגלובליים. נפט, כידוע,הוא עמוד התווך של הכלכלה הרוסית.

■ כלכלות מתעוררות ומתפתחות: באוקטובר חזתה הקרן עליה בצמיחה של יצואניות קומודיטיס, אך עתה צופה הקרן שהצמיחה הזו תיחלש או תידחה. הירידה במחירי הנפט וקומודיטיס אחרים משפיעה לרעה על הצמיחה בכלכלות אלה בטווח הבינוני.

■ יתר על כן, הקרן מצביעה על כך שההידרדרות במחיר הנפט לא הצליחה למחוק את מה שאנליסטים מתארים כ"אנמיה כלכלית עיקשת" בגוש האירו וביפן, שתים מהכלכלות הגדולות בעולם שנשקפת להן סכנה של הידרדרות למיתון. הקרן קיצצה את תחזית הצמיחה של גוש האירו ל-2015 ב-0.2% לרמה של 1.2%. גם תחזית הצמיחה ביפן קוצצה ב-0.2% לרמה של 0.6%.