שלמה לירן עוזב במפתיע את נייר חדרה; המניה נופלת בחדות

סיבת ההתפטרות: "חילוקי דעות באשר לדרכי וכיווני הפעולה של החברה" ■ המניה נחתכה בחצי מאז שנכנס לתפקידו כמנכ"ל באוגוסט האחרון ■ המחליף הזמני: סמנכ"ל הכספים, גדי קוניא

שלמה לירן / צלם: איל יצהר
שלמה לירן / צלם: איל יצהר

חברת התעשייה נייר חדרה פרסמה היום (ג') במפתיע הודעה על רצונו של מנכ"ל החברה, שלמה לירן, לסיים את תפקידו, "לאור חילוקי דעות באשר לדרכי וכיווני הפעולה של החברה". דירקטוריון החברה אישר את מינויו של גדי קוניא, סמנכ"ל הכספים של החברה, כממלא מקום לתפקיד עד למינוי מנכ"ל קבוע.

בעקבות ההודעה עברה מניית החברה, מקבוצת כלל תעשיות שבשליטת לן בלווטניק, להיסחר במגמה שלילית, עד כדי ירידות של 11% במהלך היום.

לירן נכנס לתפקידו רק לפני כחצי שנה, בחודש אוגוסט האחרון. מאז צנחה המניה ב-50%, ומחירה הנוכחי משקף לנייר חדרה שווי שוק של כ-350 מיליון שקל בלבד - רחוק ב-80% מרמת השיא שבה שהתה במהלך 2010.

מרבית הירידות נרשמו מאז שהחברה פרסמה את דוחות הרבעון השלישי שלה ל-2014 בחודש נובמבר. את הרבעון סיכמה נייר חדרה בהפסד כבד של 59 מיליון שקל, אחרי שני רבעונים קודמים שבהם הציגה ניצני התאוששות, לאחר התקופה הקשה שמלווה אותה מאז 2011. בסך-הכול צברה נייר חדרה הפסד של 210 מיליון שקל מאז 2010.

לא מן הנמנע, כי ההפסדים בדוחות האחרונים היו חלק מ"ניקוי אורוות", שביצע לירן לאחר כניסתו לתפקיד. כך, חלק ניכר מההפסד הרבעוני יוחס לירידת ערך של יחידת ניירות כתיבה והדפסה, בהיקף של 32 מיליון שקל, שגרר את ההפסד התפעולי הרבעוני מפעילות זו לקפוץ פי 6 ל-47 מיליון שקל.

בנייר חדרה ציינו, כי החברה סבלה משחיקת מחירי הנייר בשל עודפי היצע, וכן כי "נמשכת מגמת הצמצום בביקושים למוצרי הנייר בעולם ובישראל, כתוצאה משינויים טכנולוגיים ושינויי תפיסה צרכנית".

נייר חדרה מחזיקה בכמה חברות מתחום הנייר, האריזה והמיחזור, וכן בחוגלה קימברלי, שמוכרת מוצרי היגיינה.

לירן צפוי היה ליהנות מתגמול שנתי בעלות של עד 2.65 מיליון שקל - המורכב משכר של 1.6 מיליון שקל, מענק של 570 אלף שקל ותגמול הוני של 490 אלף שקל.

מתעשיית הבדים הלא-ארוגים לנייר

לירן החליף בתפקיד את עופר בלוך, שפרש מראשות נייר חדרה לאחר כהונה של חמש שנים. טרם הגיעו לנייר חדרה כיהן לירן כמנכ"ל יצרנית הבדים הלא-ארוגים אבגול, שממנה פרש ב-2013; קודם לכן מילא שורה של תפקידים בכירים, ובהם מנכ"ל שטראוס, מנכ"ל yes ומנכ"ל אריקסון ישראל.

בחודש שעבר עדכנה נייר חדרה, כי תמכור את תחנת הכוח שהיא מקימה לחברה-האחות משאב (בעלת מונופול המלט נשר), וזאת בהמלצת ועדה של הדירקטוריון שלה שבחנה מספר הצעות. משאב נמצאת בשליטת כלל תעשיות, המחזיקה 75% ממניותיה.

נזכיר, כי בתחילה נייר חדרה תכננה למכור 50.1% ממניות תחנת הכוח לחברה-אחות אחרת, כלל אנרגיה, תמורת כ-40 מיליון שקל; אולם בעקבות התנגדות חברת הייעוץ לגופים המוסדיים אנטרופי, הודיעה כי תפעל לקבל הצעות נוספות.