מבחני המיון בעבודה הפכו למפלצת שמגלגלת 800 מ' ש'

מקצין ביחידה מובחרת ש"גילה" שאין לו משמעת עצמית, ועד למתכנת שעבד בחברה 20 שנה ותויג כ"חסר נאמנות" - מבחני המיון למקומות עבודה גוזרת גורלות של 25 אלף עובדים מדי שנה, אבל עד כמה הם משקפים את המציאות?

מבחני המיון למקומות עבודה / צילום: שאטרסטוק
מבחני המיון למקומות עבודה / צילום: שאטרסטוק

סיגי היא ילדה בת 20, שרק לפני יומיים קיבלה את תעודת השחרור בבקו"ם. בצבא היא הייתה מאבחנת פסיכוטכנית, והיא עדיין מרגישה שהיא צריכה להוכיח את כישוריה בעולם האזרחי. היא לוקחת את עצמה מאוד ברצינות ולא מפקפקת ביעילותן של שיטות צה"ליות לקביעת מידת התאמה של מועמד, כמו למשל לשאול מהנדס בן 35 אילו תחביבים יש לו או מה הוא רוצה לעשות בחיים כשיהיה גדול. את סיגי לא מעניין הניסיון שלך או הפרויקטים שביצעת, הרווחים שהבאת, האנשים שניהלת ואפילו לא חוות הדעת שקיבלת. כל אלה אינם חשובים. מה שכן חשוב הוא שתיים-שלוש שאלות המפתח שהיא אוהבת לשאול.

"ישנם מספר גופים בישראל שמציעים 'קורסי סיגי' כדי לדעת מה לענות לשאלות כמו: 'מהן התכונות הרעות שלך?' או 'איפה אתה רואה עצמך בעוד חמש שנים?' או כדי לדעת איזו תנוחת גוף סיגי מפרשת כפוטנציאל להצלחה או מועדות לכישלון. 800 שקלים למאבחנים שערקו לצד שלך, ואתה מקבל את כל הידע הטקטי כיצד להביס את סיגי".

את הטקסט הזה כתב לפני כמה שנים הייטקיסט אנונימי המחזיק בלוג בשם "הפרוקטולוגים של זקני ציון". הכותב המשועשע אומר שסיגי היא סיפור אמיתי, ומספר שלאחר ייאוש גדול ממבחני המיון המטופשים שהיה עליו לעבור בדרך לקידום, הוא עבר לארצות הברית ומאז הוא משגשג.