חשד: ישראלי פרץ למחשב של מדונה, גנב סינגלים וסחר בהם ברשת

לאחר שבחודש שעבר דלפו שירים חדשים של מדונה לרשת, היום עצרה המשטרה ישראלי בן 39 מת"א, שהשתתף ב"כוכב נולד", בחשד כי פרץ למחשבים של הזמרת ושל כוכבים בינ"ל נוספים, גנב יצירות וסחר בהן

החשוד בפריצה למחשבים של מדונה / צילום: רוני שיצר
החשוד בפריצה למחשבים של מדונה / צילום: רוני שיצר

"שיט, זה העידן שאנחנו חיים בו. תראה מה קרה לחברת סוני" - כך אמרה הזמרת מדונה בדצמבר 2014 בראיון למגזין המוזיקה האמריקאי "בילבורד", בעקבות דליגת 13 שירים חדשים שלה לאינטרנט, ללא אישורה. זמן קצר לאחר מכן, בערב חג המולד דלפו עוד 14 שירים חדשים של מדונה לרשת.

מדונה הוסיפה ואמרה כי מדובר ב"סוג של טרור" וסוג של "אונס אמנותי", סיפרה כי חלק מהשירים עדיין בשלב הסקיצות, וקראה למעריציה שלא להקשיב להם.

זליגת היצירות לרשת הובילה לכך שהאלבום החדש השלם של מדונה, שתוכנן לצאת במארס, הוצע למכירה מוקדמת באייטיונז, כולל 6 שירים זמינים מיידית.

שיתוף-פעולה עם ה-FBI

היום (ד') התברר כי מי שחשוד בביצוע את אותו "סוג של טרור", לפי מדונה, של גניבת סינגלים ממחשביה של הזמרת המוכרת ביותר בעולם, הוא ככל הנראה ישראלי בן 39 מתל-אביב.

משטרת ישראל התירה לפרסום כי יחידת הסייבר הארצית של המשטרה עצרה היום את ההאקר הישראלי, בחשד כי הוא פרץ למחשב של מדונה, גנב ממנה סינגלים ותמונות וסחר בהם.

הישראלי - ששמו עדיין אסור בפרסום, ושהתמודד בעבר בשלבים הראשונים של אחת מעונות התוכנית "כוכב נולד" של שידורי קשת בערוץ 2 - חשוד כי פעל באופן דומה במקרים נוספים וגנב יצירות מאמנים בינלאומיים נוספים, באמצעות חדירה למחשבם.

לחשוד מיוחס חשד לביצוע עבירות חדירה לחומר מחשב, עבירות קניין רוחני וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. דיון בהארכת מעצרו צפוי להיערך היום בשעות אחר-הצהריים בבית משפט השלום בראשון-לציון.

מהמשטרה נמסר כי "בתום חקירה סמויה בינלאומית מאומצת וסבוכה שמנהלת בחודשים האחרונים להב 433 יחידת הסייבר הארצית, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים מתקדמים, עצרה הבוקר היחידה חשוד בחשד שבחודשים האחרונים חדר למחשביהם של מספר אמנים בינלאומיים, גנב מתוכם סינגלים מקדמיים וסופיים שטרם פורסמו וסחר בהם באינטרנט תמורת תשלום".

עו"ד קטי צווטקוב, המייצגת את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרה בתגובה: "החשוד מכחיש כל קשר לפרשה וטוען כי אין לו כל ידע במחשבים שמאפשר את ביצוע העבירה. מעצרו של החשוד הוארך עד יום ראשון. בית המשפט סבר שניתן להמשיך את החקירה כאשר החשוד משוחרר בתנאים מגבילים, אך לאור מצבו המשפחתי לא נמצאה לו חלופה. אנו סבורים כי אין הצדקה להמשך מעצרו, ולפיכך יש בכוונתנו להגיש ערר על החלטת בית המשפט".

החקירה החלה בעקבות תלונה של עו"ד תמיר אפורי, המייצג את מדונה בארץ. בהמשך, לאור ממצאי החקירה וביוזמת היחידה, נוהלה החקירה תוך שיתוף-פעולה הדוק עם ה-FBI, ועלה חשד למקרים נוספים של חדירה למחשבים של אמנים בחו"ל שזהותם אינה ידועה, גניבת יצירות וסחר בהן. במסגרת הפעילות ערכה היחידה חיפוש בבית החשוד ותפסה מחשבים וחומרי מחשב ומדיה.

חשיפה זו מצטרפת לשורת חשיפות של יחידת הסייבר הארצית בלהב 433 ומערך הסייבר הפרוס במחוזות המשטרה, הודות לפעילות מקצועית לחשיפת עבירות ועבריינים ברשת האינטרנט.

החשוד בפריצה למחשבים של מדונה / צילום: רוני שיצר
 החשוד בפריצה למחשבים של מדונה / צילום: רוני שיצר

עורך הדין המייצג את מדונה בארץ: "החשוד עבד בפריצות והרוויח מהן הרבה כסף"

חקירת פרשת הפריצה למחשבים של מדונה וגניבת הסינגלים ממנה החלה, כאמור, בעקבות תלונה שהגיש למשטרה עו"ד תמיר אפורי, המייצג את הזמרת בארץ. אפורי הוא שותף בכיר במשרד גילת-ברקת ושות' מקבוצת ריינהולד-כהן, המתמחה בקניין רוחני ובזכויות יוצרים.

"לפני כחודש פנו אליי אנשי הצוות של מדונה ומסרו לי שמדונה סובלת תקופה ארוכה מדליפה של חומרים מוזיקליים, כגון סינגלים וסקיצות של סינגלים וגם של תמונות וחומרים אישיים אחרים, כאשר אלה מגיעים לאינטרנט. עוד הם אמרו לי שיש להם מידע שקושר את הדליפה לישראל", מתאר עו"ד אפורי את תחילת הפרשה.

בעקבות המידע פנה אפורי, למשטרה וגם ל-FBI, והחלה החקירה.

עו"ד אפורי מדגיש כי "משטרת ישראל קיבלה את התלונה שהגשתי באופן אישי במסלול הרגיל ובהתאם לפרוטוקול. נפגשתי עם החוקרים כמו בכל מקרה של תלונה בקניין רוחני, והם התייחסו בצורה מאוד רצינית ומקצועית לתלונה. פניתי גם ל-FBI, ונעשתה עבודה יסודית ומקצועית של שיתוף-פעולה בין הגופים בארץ ובארה"ב. מדונה מאוד מרוצה מהטיפול בנושא".

אפורי, שעוסק מזה שנים בתחום של זכויות יוצרים, מציין כי מדובר באחד המקרים החמורים ביותר שבהם הוא נתקל. "לא שמעתי על מקרים כה חמורים גם ברחבי העולם", הוא אומר.

- מה כל-כך חמור במעשה?

"הפגיעה הגדולה במדונה היא גם כלכלית וגם פגיעה בפרטיות שלה, כי נגנבו ממנה גם תמונות וחומרים פרטיים ולא רק יצירות מוזיקליות. מדונה, חוץ מזה שהיא זמרת ידועה, היא גם בן אדם בשר ודם, וכמו כל אדם אחר, היא זכאית שהפרטיות שלה תישמר, ושלא יחדרו למחשב שלה או יבצעו לה האזנת סתר.

"הפגיעה במדונה היא גם פגיעה מקצועית, מכיוון שהחלטה של אמן מתי החומר שהוא עובד עליו מוכן לפרסום היא החלטה שמתקבלת אחרי עבודה מאוד רבה ולאחר התייעצות עם הרבה אנשים. חלק מהחומרים שנגנבו ממנה ופורסמו היו סקיצות לא סופיות, והדבר מהווה פגיעה גם במוניטין שלה".

- כמה כסף אותו חשוד הרוויח מהסחר הלא חוקי בסינגלים של מדונה?

"אני לא יודע כמה כסף הוא עשה, אבל אני יודע שהוא מכר עותקים של חומרים לאנשים. צריך להבין שהוא ממש עבד בזה והרוויח הרבה כסף, אבל הכסף שהוא הרוויח הוא לדעתי בטל בשישים לעומת הנזק שגרם למדונה".

- זה די מבייש שישראלי חשוד בביצוע המעשים הללו.

"אני עורך הדין של מדונה שהגיש תלונה, ואני לא בא לומר שישראלי אחד הכתים את כל המדינה או את התרבות שלה. זו לא אמירה רצינית בעיניי. מה שכן צריך לומר זה שהרשויות בארץ טיפלו בכך בצורה טובה.

"מה שעוד אפשר לומר זה שאנחנו מטפלים בשלל סוגים של תופעות בתחום הקניין הרוחני, וישראל היא מדינה שיש בה ידע מכל מיני סוגים. לפעמים הידע שנמצא בידיים ישראליות משמש לרעה, אבל התופעה של פיראטיות ברשת היא תופעה עולמית. זו לא רק בעיה ישראלית, וחשוב לטפל בה בכל מקום".

עו"ד תמיר אפורי / צילום: אייל פרידמן
 עו"ד תמיר אפורי / צילום: אייל פרידמן