קיבל "מלחמה": פייסבוק הגבילה חשבונות אבי לן ורעייתו

לאחר שעמוד "סטטוסים מצייצים" הוסר אתמול לצמיתות, פייסבוק נעלה בפני הזוג לן את האפשרות לפרסם סטטוסים בחשבונותיהם האישיים ■ ההחלטה להסיר את העמוד התקבלה אחרי מתקפה חריפה של לן נגד פייסבוק

עדי סופר תאני ואבי לן/ צילוםרוני שיצר ואיל יצהר
עדי סופר תאני ואבי לן/ צילוםרוני שיצר ואיל יצהר

מפעיל העמוד "סטטוסים מצייצים", אבי לן, ניסה להכריז אתמול (ד') מלחמה על הרשת החברתית במכתב פתוח ששלח למנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, אך בינתיים מתברר כי דווקא החברה האמריקאית היא זו שניצחה.

פייסבוק החליטה אמש להסיר באופן קבוע את העמוד הפופולרי, זאת על רקע חשיפת "גלובס" בשבוע שעבר כי מפעילי העמוד לן ובת זוגו עדי בנטוב לן קידמו ומכרו סטטוסים בתשלום בניגוד למדיניות הרשת החברתית.

על-פי החלטת צוות המדיניות הגלובלי של פייסבוק, הסרת העמוד נעשתה לא רק על בסיס החשיפה ב"גלובס" אלא - כך עולה מההודעה - על רקע אזהרות קודמות שקידם לן.

"לא נוכל לקבל ניסיונות להטעות את האנשים שמשתמשים בשירות שלנו. הדף הפר שוב ושוב את המדיניות שלנו על אף האזהרות שקיבל, ועל כן הסרנו אותו", כך לשון התגובה שנמסרה מהמטה הגלובלי של פייסבוק, מה שמלמד כי לן קיבל כבר אזהרות בעבר.

במקביל להסרת העמוד לצמיתות, פייסבוק החליטה להגביל את העמודים האישיים של מפעיליו - אבי לן ועדי בנטוב לן - כך שלא יוכלו לכתוב סטטוסים חדשים. העמוד של אבי לן עדיין קיים בפייסבוק, אך כאמור ללא יכולת להעלות תכנים חדשים.

החלטה זו היא ככל הנראה תולדה של ה"מלחמה" שהכריז לן נגד מנכ"לית פייסבוק ישראל אתמול. על אף שההחלטה בדבר הסרת עמוד "סטטוסים מצייצים" היא תולדה של צוות המדיניות הגלובלי של פייסבוק, ואין לה נגיעה למשרדים המקומיים של פייסבוק בתל-אביב, אתמול נוצרה מתיחות בין לן לבין פייסבוק ישראל. הכול החל במסגרת כנס מובייל שנערך אתמול, בו התבטאה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כשאמרה כי "כל מי שסוטה מהמדיניות שלנו - הדף שלו יוסר".

"ללא תהליך שימוע"

לן הגיב, כאמור, במכתב פתוח שבו השתלח בסופר תאני ובפייסבוק ישראל, זאת על אף שכאמור מקור ההחלטה על ההסרה הגיע מצוות גלובלי ולא מהמשרד המקומי.

"שלום לך", הוא כתב בפנייה ישירה לסופר תאני. "זהו היום השישי ש'סטטוסים מצייצים', מהדפים החשובים בישראל, לא באוויר. הוא הורד בשרירותיות, ללא כל הודעה וללא תהליך של שימוע, על-ידי פייסבוק. אין רגולטור שפועל כך ללא שימוע. אין מנכ"ל שלא היה טורח להסביר או לחזור ללקוחותיו. אבל בדיקטטורה של פייסבוק יש, מתברר, חוקים אחרים".

עוד הוסיף לן וכתב כי "למעשה, אני עובד אצלכם בפייסבוק כבר 5 שנים, 18 שעות ביום, אבל באופן תמוה, אין בינינו ומעולם לא היה כל קשר".

עוד הוא הוסיף וכתב כי "למען הציבור הגדול הזה, אני מתכוון להילחם בכם על 'סטטוסים מצייצים'. כבר קיבלתי פניות מהתקשורת הבינלאומית. לא ניתן לכם לחסל כך בשרירות-לב את הדף של הישראלים. רוצים מלחמה? תקבלו".

נראה כי על אף דבריו החריפים של לן, הודעת פייסבוק שמה את הגולל על עמוד "סטטוסים מצייצים" כפי שהוא מוכר כיום. באשר לשאלה אם לן יוכל לפתוח עמוד חדש בשם אחר או מה יהיה גורלם של למעלה מ-700 אלף העוקבים שצבר לאורך השנה, לא נמסרה מפייסבוק כל תגובה בנושא.

ממשרד יחסי הציבור שמטפל בבני הזוג לן בפרשת "סטטוסים מצייצים" נמסר בתגובה: "אנחנו בהלם מההתנהלות הברוטלית. שכל אזרחי 'מדינת הפייסבוק' יידעו שניתן להעלים מפעל חיים, שניתן לסגור כלי תקשורת של 720 אלף אנשים בין-לילה ללא שימוע, ללא שמיעת הצד שלנו ומבלי שבכלל הבינו את התמונה האמיתית.

"מדובר ממש כמו בשיטת משטר דיקטטורית. סגרו את אמצעי המדיה מספר אחד של האזרח הפשוט שסייע לאלפי ישראליים אשר קולם לא נשמע באמצעי המדיה המסורתיים. אנחנו שוקלים את צעדינו".