"וול סטריט אוהבת חלומות, והסיפור של RRMedia לא כזה"

אבי כהן, מנכ"ל חברת התוכן לטלוויזיה שבעבר נקראה RRsat, מסביר מדוע הוא מתוסכל מהיחס של וול סטריט למניה, ומדוע הוא לא ממהר לבצע רישום כפול של המניה בשוק ההון המקומי

אבי כהן - מנכ”ל RRMedia / צילום: איל יצהר
אבי כהן - מנכ”ל RRMedia / צילום: איל יצהר

אבי כהן, מנכ"ל RRMedia (לשעבר RRsat), מתוסכל, ולאו דווקא מהתוצאות הכספיות של החברה. כהן מתוסכל מהיחס - או חוסר היחס - ששוק ההון האמריקאי מעניק למניית החברה. מחזור המסחר היומי במניות RRMedia די נמוך, וזאת למרות שיעור הון צף סביר ביחס למקובל בוול סטריט (קצת מעל 20%). רשימת בעלי המניות בחברה כוללת כרגע משקיע מוסדי אמריקאי אחד שמוגדר כבעל עניין, וזהו. "וול סטריט אוהבת חלומות, והסיפור של RRMedia הוא לא כזה", אומר כהן.

כהן צודק. RRMedia, שכבר קיימת 34 שנה, אינה מובילאיי או ריווק או קייט פארמה. ועדיין, היחס השלילי שקיבלה המניה מוול סטריט בשנה האחרונה - שאיבדה במהלך תקופה זו 22% - נובע מחולשה בפרמטר כספי כזה או אחר שלא צריך להקל במשמעותו (כמו חלוקת דיבידנד למניה, שולי רווח גולמי ותפעולי וצבר הזמנות, ראו בהמשך), ולאו דווקא מחוסר עניין בשוק שבו פועלת החברה הישראלית.

אפילו שינוי שמה של החברה מ-RRsat ל-RRMedia, שינוי שנכנס לתוקפו בספטמבר אשתקד, לא נראה כי ממש מסייע לכהן למתג נכונה את החברה, לפחות בעיני שוק ההון. RRMedia, שהונפקה לראשונה בנאסד"ק באוקטובר 2006 לפי מחיר של 12.5 דולר למניה, נסחרת כעת לפי מחיר של 7.1 דולר - ירידה של 22% בשנה האחרונה, נפילה של 26% מהשיא שנקבע במאי אשתקד ומחיר המשקף שווי חברה של 123 מיליון דולר. מה שהופך אותה לחברת Small Cap - אחת מני רבות שיש בוול סטריט.

לשינוי המיתוג, לפחות לפי כהן, יש משמעות כלכלית, אך לפני שנסביר אותה, נלך קצת אחורה ונזכיר מה עושה החברה. תוכן טלוויזיוני, כפי שאנחנו מכירים אותו, נוצר באולפן על ידי חברות תוכן (כמו דיסני בארה"ב או קשת בארץ), ולאחר יצירתו הוא צריך להגיע לעיני הצופה, וזה אומר שצריך להפוך אותו מחומר גולמי למוצר מוגמר. RRMedia ודומותיה הן אלו שמאפשרות ליצרני התוכן להמיר אותו לטלוויזיה, תוך כדי מתן סל שירותים כולל.

המרה זו, פירושה בין היתר הפיכת תכני וידאו שמצולמים בזמן אמת לערוץ שמשדר 24/7 (כמו ערוץ 20 של "האח הגדול"); התאמת כתוביות התרגום לשפת המדינה בה משודר אותו תוכן; יצירת סנכרון בין האודיו לווידאו (שלא ייווצר מצב שהכתובית מופיעה לפני שהמשפט אכן נאמר); הוספת אמצעי גרפיקה, וכן הלאה.

אחרי שתהליך זה בוצע, מתחיל תהליך שני שהוא למעשה מקור ההכנסות השני של החברה: הפצת אותו תוכן מוגמר לחברות כבלים (כמו HOT), לוויין (כמו yes), וכל חברה שמאפשרת ללקוחותיה לצפות בשידורי טלוויזיה.

למעשה, RRMedia זו חברת שירותים, והלקוח העיקרי שלה הוא יצרן התוכן המקורי או מי שמחזיק ברישיון להפצתו, כמו רשתות טלוויזיה. עם לקוחות החברה נמנות רשתות טלוויזיה דוגמת NBC ו-BBC, ערוצי טלוויזיה כמו CNN, Fox Sport ורבים אחרים. הפצת אותו תוכן נעשית, בין היתר, דרך לוויין, ומכאן שמה של החברה, אך באחרונה החליט כהן ששם זה הוא בעוכריה.

רכישה שהוכיחה את עצמה

"RRsat נולדה כחברה להפצת תכני טלוויזיה דרך לוויין, אך השוק שבו היא פועלת השתנה משמעותית", מסביר כהן. "ראשית, כל אחד מאתנו צורך וידאו לא רק דרך מכשיר הטלוויזיה המסורתי אלא דרך המחשב הנייח, המחשב הנייד, הטאבלט והסמארטפון. שנית, הלקוח שלנו רוצה שהתוכן שלו יגיע לכל אותן פלטפורמות צפייה, בכל המדינות השונות שבהן הוא פעיל ובכל השפות הנדרשות. המורכבות הזו יצרה מצב שבו החלק מתכני הווידיאו שהחברה מעבירה דרך סיב אופטי גדול מזה שעובר דרך הלוויין, ולכן שמה המקורי כבר אינו רלוונטי לה".

המיתוג מחדש כחברת מדיה ולא כחברת לוויין כלל חלוקת פעילויותיה של החברה לארבע, אך ללא השקה של מוצר או פתרון חדש: RRworld - העוסקת בהפצה של תוכן כמעט לכל מקום בעולם, דרך לוויין, סיב אופטי ורשת האינטרנט; RRlive - הפצת תוכן שמקורו בשידורים חיים כמו אירועי ספורט; RRplay - עיבוד התוכן והפיכתו לניתן לצפייה; ו-RRgo - להפצת התוכן לכל פלטפורמת צפייה קיימת. כחלק מפעילות זו, החברה כבר מספקת חלק משירותיה דרך ענן, וכך מקטינה עלויות ומגדילה את זמן התגובה שלה.

כהן טוען שלמיתוג מחדש יש משמעות כלכלית, מכיוון שמי שלא הכיר את החברה בעבר, יכיר אותה כעת כחברת מדיה ולא כחברת לוויין, ואולי כך - לפחות לדברי כהן - היא תהיה יותר אטרקטיבית בעיניו.

מלבד המיתוג מחדש, מנסה RRMedia לגדול דרך רכישות, שכרגע נראה שאכן מסייעות לה במשימה. בנובמבר 2012 רכשה את SM2 Sports &Media Solution האמריקאית, שמספקת שירותי שידור והפצה גלובליים בזמן אמת של אירועים מזדמנים, וזאת תמורת 1.2 מיליון דולר בלבד. SM2 פועלת בשוק השימוש המזדמן בתכני טלוויזיה (Occasional Use) - שוק שמתרכז בעיקר באירועי ספורט, ולפי חברת המחקר Euroconsult הוא צפוי להכפיל את שוויו מ-3 מיליארד דולר בשנת 2010 ל-6 מיליארד דולר ב-2020. בין לקוחות SM2 ניתן למצוא את ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL).

כהן טוען כי ההכנסות מרכישה זו כבר הכפילו עצמן מאז שבוצעה, אך מדגיש כי אלו הכנסות עונתיות שתלויות בעונת השידור של ליגת ספורט כזו או אחרת. "זו נישה הרבה יותר רווחית, מכיוון שהעבודה בה קשה יותר. לצופה במשחק כדורגל בשידור חי יש סבלנות אפסית לתקלות. חוויית המשתמש חייבת להיות מושלמת, וזה מה שקובע אצל הלקוח שלנו".

זה לא מלחיץ את כהן. להיפך. "RRMedia רוצה משימות קשות ומורכבות, כי אין לה יתרון תחרותי במשימות פשוטות", הוא אומר. "אני רוצה כמה שיותר להתרחק משירותי קומודיטיס, ולכן החברה מקפידה לגייס לקוחות מסוג Tier1 כי לאלו יש דרישות מורכבות יותר. המטרה הסופית היא להפוך מחברה שנותנת שירות לחברה שהופכת לשותף של הלקוח שלה, ולמעבר הזה יש משמעות עסקית מאוד גדולה. בתיאוריה, RRMedia תהיה ברירת המחדל של הלקוח, לפני שהוא יפנה למישהו אחר".

חולשה ברווחיות הגולמית

וכעת לתוצאות הכספיות של החברה. הכנסות RRMedia בשנה שחלפה אמורות להיות 129-134 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 8%, שלדברי כהן גבוהה משמעותית מצמיחת השוק בו היא פועלת. אך נקודת החולשה, שכנראה תרמה לחולשת המניה, היא נפילה בשולי הרווח הגולמי, וכפועל יוצא - בשולי הרווח התפעולי של החברה.

אלו עמדו על 22.5% בינואר-ספטמבר 2014, וזאת לעומת 24.2% בשנת 2013. הסיבה לכך היא כושר ניצול נמוך של מקטעי לוויין, או כפי שמסביר כהן: "החברה תמיד צריכה לרכוש מקטעי לוויין כדי לעמוד בדרישות של לקוחותיה, ולא להיקלע למצב שבו אין לה מספיק מקטעי לוויין פנויים. זו השקעה שהיא יקרה. במהלך הרבעון הראשון של 2014 רכשנו יותר מקטעי לוויין ממה שנדרש מאתנו בדיעבד, ואלו לא נוצלו. כלומר, החזקנו במקטעי לוויין שלא יצרו לנו הכנסות וכן עלו לנו כסף, ומכאן הירידה בשולי הרווחיות הגולמית". לדברי כהן, האיזון הזה הוא חלק בלתי נפרד מהניסיון היומיומי של החברה לשפר את רווחיותה הגולמית.

בעיה אחרת שנתנה את אותותיה ברווחיות הגולמית היא יכולת הגבייה מלקוחות מרמת Tier 3 ומטה. "אלו לקוחות שפחות ניתן לסמוך עליהם, ואנחנו מנסים להקטין את החשיפה שלנו אליהם, וזאת במקביל למאמץ לחבור ללקוחות Tier 1".

לחברה יש בקופה מזומן בשווי של 23.5 מיליון דולר (חמישית משוויה), וכהן מתכנן להמשיך להשתמש בו כדי לבצע רכישות. "חסרה לנו פריסה בדרום אפריקה ובאמריקה הלטינית, ואולי נעשה רכישה שתסייע לנו בכך", הוא אומר, אך מדגיש כי לא כל מהלך לשיפור הצמיחה ייעשה דרך רכישה - "אפשר לעשות שותפויות". באשר לרכישה, כהן לא חושש מלקיחת הלוואה כדי לבצע רכישה גדולה במונחי החברה: "לא יהיה לי קשה לשרת הלוואה לאור הרווחיות של החברה", הוא משוכנע.

כהן, אגב, ממש לא מתלהב מהרעיון לבצע רישום כפול של המניה בשוק ההון המקומי, כדי להגדיל את רמת הסחירות בה. "למה אני צריך להתמודד מול הרגולציה הכבדה בשוק המקומי? אני לא רואה סיבה טובה להפוך את המניה לדואלית", הוא למעשה סותם את הגולל על הנושא.

המספרים של RRMedia
 המספרים של RRMedia