אקסלנס: אל תצפו מבנק ישראל להגביל את המשכנתאות

הכלכלן יניב חברון לא צופה צעדים נוספים בשוק המשכנתאות בקרוב ומעריך שבנק ישראל יחכה עד לפרסום נתוני האינפלציה לחודשים ינואר-פברואר כדי לראות אם יש צורך בהרחבה מוניטרית נוספת

יניב חברון, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס, מעריך שבנק ישראל לא יבצע כל הרחבה מוניטרית נוספת עד שיפורסמו נתוני האינפלציה לחודשים ינואר-פברואר. בנוסף, הוא מעריך שבנק ישראל לא יטיל מגבלות חדשות בשוק המשכנתאות, על אף שהזהיר מהקצב הגבוה של נטילת המשכנתאות אתמול בהודעת הריבית.

"בדומה להחלטת חודש ינואר, גם הפעם מדגישים בבנק כי גורמים אקסוגניים (המשך ירידת מחירי האנרגיה והשפעת ירידת מחירי המים והחשמל) הם אלו המביאים בחלקם לציפיות האינפלציה הנמוכות, בייחוד לטווחים הקצרים. כפי שציינו בעבר, אנו מעריכים שבבנק ישראל לא ינקטו בפעולה כלשהיא עד לקבלת מדדי המחירים של החודשים ינואר- פברואר, הצפויים להיות נמוכים. כלומר בבנק ירצו לראות כיצד מושפעות הציפיות לאחר 'ניקוי' המדדים הנמוכים מהן", כותב חברון בסקירה שפרסם היום (ג').

במילים אחרות, חברון מעריך שבבנק ישראל סבורים כי האינפלציה הנמוכה הינה זמנית ונובעת מגורמים חד-פעמיים, ולאחר מכן היא תעלה, כך שאין צורך לעת עתה לנקוט בהרחבה מוניטרית נוספת.

באשר לאזהרת בנק ישראל לפיה "קצב נטילת המשכנתאות החדשות ממשיך להיות גבוה מאוד", אומר חברון כי "ציטוט זה מגיע בהמשך לדוח היציבות הפיננסית שפרסם בשבוע שעבר בנק ישראל וסימן את שוק הדיור כאחד משני הסיכונים המרכזיים למערכת הפיננסית בישראל. עם זאת, בסביבת הריביות העולמית הנוכחית ובהתחשב בציפיות האינפלציה הנמוכות (בהן רואה הבנק יעד מרכזי) לא נראה שבטווח הקרוב יפעל הבנק בצורה כלשהי על מנת להפחית את הסיכונים העולים משוק זה".