מחזור חוב ענקי: סלקום מחליפה חוב קצר בחוב ארוך

במסגרת המהלך יוחלף חוב קצר בהיקף של עד 1.6 מיליארד שקל בחוב ארוך של עד 2.1 מיליארד שקל ■ את הצעת החליפין מובילה חברת החיתום של לידר שוקי הון

ניר שטרן / צילום: איל יצהר
ניר שטרן / צילום: איל יצהר

הצעת רכש חליפין של חברת הסלולר סלקום הופכת למהלך ענק של מחזור חוב, במסגרתו יוחלף חוב קצר בהיקף של עד 1.6 מיליארד שקל בחוב ארוך של עד 2.1 מיליארד שקל. את הצעת החליפין מובילה חברת החיתום של לידר שוקי הון.

לאחר מגעים שנוהלו בימים האחרונים בין חתמי ההנפקה לבין גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח המוצעות להחלפה (סדרות ד' ו-ה' הקצרות), דיווחה היום סלקום על הרחבה מהותית בהיקף ההצעה וכן על יחסי המרה טובים יותר שיקבלו המחזיקים שייענו לה. במקביל, הודיעה חברת הדירוג S&P מעלות כי המהלך לא יביא לשינוי דירוג החוב של סלקום, שעומד כיום על A פלוס.

סדרות ד' ו-ה' הן בעלות מח"מ (משך חיים ממוצע) של 1.4 שנים ואמורות להיפרע בין יולי 2015 ליולי 2017. על-פי הצעת סלקום, יוחלפו עד כ-70% מהיקף הסדרות הללו באג"ח ארוכות מסדרות ח' ו-ט', בעלות מח"מ של 6.1.

סלקום מציעה כעת יחס של 1.52 שקל ערך נקוב אג"ח מסדרה ח' עבור כל 1 שקל ע"נ אג"ח מסדרה ד' (שתי הסדרות צמודות למדד המחירים לצרכן), בהיקף של עד 1.02 מיליארד שקל ע"נ, וכן יחס של 1.23 שקל ע"נ מסדרה ט' עבור כל 1 שקל ע"נ אג"ח מסדרה ה' (שתי הסדרות אינן צמודות) בהיקף של עד 439 מיליון שקל ע"נ.

משמעות המהלך היא דחייה ארוכה בתשלומי הקרן, תמורת הגדלת תשלומי הקרן בעתיד. למעשה, אם יצליח המהלך במלואו, יצטמצמו תשלומי קרן האג"ח של סלקום עד סוף 2016 לכ-1 מיליארד שקל בלבד, כך שהחברה תוכל להתמודד בקלות רבה יותר עם ירידות המחירים בשוק הסלולר.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי נכון למועדי הדיווח האחרונים החזיקו גופים מוסדיים בישראל (קרנות נאמנות וחיסכון ארוך טווח) 64% מסדרה ד' ו-92% מסדרה ה'. ההחזקה הגבוהה של המוסדיים בשתי הסדרות מלמדת כי הם אלו שיכריעו בסופו של דבר באשר להצלחת המהלך. על המחזיקים הגדולים בסדרות ד' ו-ה' נמנים: מגדל (242 מיליון שקל ע"נ); פסגות (163 מיליון שקל ע"נ); הראל (157 מיליון שקל ע"נ); ילין לפידות (154 מיליון שקל ע"נ); ואלטשולר שחם (113 מיליון שקל ע"נ).