שר האוצר של יוון: "אנחנו כמו נרקומנים, נשים לזה קץ"

כך תיאר יאניס ורופאקיס את המצב הפיננסי של יוון ואת האופן שבו היא מתכוונת לטפל בו ■ גוברת הדאגה בגוש האירו כי יוון תידרדר לכאוס פיננסי ■ בסוף החודש תפקע תוכנית ההצלה של יוון מהאיחוד האירופי - היא תישאר ללא סיוע?

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

בעקבות הכרזתו של שר האוצר היווני אתמול (א') כי תוך ארבעה חודשים תגבש יוון "חוזה חדש" עם נושיה, גוברת הדאגה בקרב פקידים בגוש האירו כי מדיניות ההליכה על הסף של יוון בסוגיית חבילת ההצלה תדרדר את המדינה לכאוס פיננסי.

שר האוצר החדש של יוון, יאניס ורופאקיס, אמר כי אתונה לא תסכים לקבל שום הלוואה נוספת במסגרת תוכנית ההצלה הבינלאומית למרות שהתוכנית, שבמסגרתה אמורה יוון לקבל מנת סיוע בסך 172 מיליארד אירו, תפקע בסוף החודש הנוכחי. הוא הוסיף כי הוא מצפה שהבנק האירופי המרכזי (ECB) יתמוך במערכת הבנקאות המקרטעת של יוון עד שיושג הסכם ארוך טווח.

ורופאקיס אמר אתמול כי זה חמש שנים מתקיימת יוון על התקווה למנת הסיוע הבאה. "אנחנו דומים לנרקומנים שמשתוקקים למנה הבאה. הממשלה הזאת הוקמה כדי לשים קץ להתמכרות הזאת", אמר, וציין כי הגיע הזמן להיגמל מההתמכרות בבת אחת ולא באופן הדרגתי.

דבריו של ורופאקיס החריפו את חששותיהם של פקידים בגוש האירו כי ממשלת יוון אינה תופסת את חומרת מצבה הפיננסי. "כולם בגוש האירו רוצים הסכם", אמר פקיד בכיר בגוש האירו. "אבל באמצעות מעשיה והצהרותיה מעוררת הממשלה היוונית החדשה חששות בקרב אנשים רבים. הממשלה הזאת מכניסה את עצמה למצב בלתי אפשרי".

ורופאקיס אמר את דבריו בפריז, התחנה הראשונה בסבב ביקורים אירופי שנועד לגיוס תמיכה בפתיחה מחודשת של המו"מ על נטל חובה של יוון. ממשלת האנטי-צנע ביוון חוללה טלטלה בשווקים בשבוע הראשון של כהונתה, ו-40% משווי הבנקים היווניים נמחק בתגובה להכרזות השרים על ביטול קיצוצי הוצאות ותוכניות הפרטה.

למרות שראש ממשלתה השמאלני-קיצוני של יוון, אלקסיס ציפראס, נקט טון מתון יותר בסוף השבוע, נחרדו פקידים באיחוד האירופי מהצהרותיה החוזרות ונשנות של אתונה כי תסרב להאריך את תוכנית ההצלה כדי למנוע את פקיעתה, וכי לא תשתף פעולה עם שלישיית הנושים הבינלאומיים. פקידים גרמנים כועסים גם על סירובה של יוון לשתף פעולה עם ברלין, למרות שורופאקיס ציין כי הוזמן לבקר בברלין.

שר האוצר היווני הכריז כי תוך חודש תפרסם אתונה הצעות ל"חוזה חדש" עם גוש האירו, וכי מתכונתו הסופית של חוזה חדש זה תוסכם עד סוף מאי. "אנחנו לא הולכים לבקש שום הלוואות בתקופה הזאת. אפשר בהחלט להגיע להסכם עם ה-ECB על אספקת נזילות". עם זאת, לא ברור אם יסכים ה-ECB לתמוך בבנקים היווניים בתנאים כאלה.

פקידים בעלי ידע על השיחות בין קובעי המדיניות בגוש האירו לבין אתונה אמרו כי אין להם מושג באיזה סיוע פיננסי בינלאומי מעוניינת יוון, או כיצד היא מתכוונת לנהל מו"מ. שרי האוצר של גוש האירו מבקשים לדון בצרכיה של יוון בפגישתם הבאה ב-16 בפברואר, וייתכן שאף קודם לכן באמצעות הטלפון.

תוכנית ההצלה תפקע ב-28 בפברואר, ואם היא לא תוארך תיוותר יוון לראשונה זה חמש שנים ללא תמיכה פיננסית מהאיחוד האירופי. מועטים הסיכויים שקרן המטבע הבינלאומית תספק סיוע כספי ללא השתתפות האיחוד האירופי, ופירושו של דבר הוא שיוון לא תקבל סיוע חירום שיאפשר לה לבצע תשלומים בהיקף של מיליארדי אירו בגין אג"ח שמועד פדיונן יחול בחודשים הבאים.

פקידים באיחוד האירופי מעריכים כי יוון עשויה לפרוע בחודש הבא - אם כי בקושי רב - את החובות בסך 4.3 מיליארד האירו לקרן המטבע הבינלאומית, אך היא תיקלע לקשיים בתחילת יוני כשיהיה עליה לבצע תשלומים במסגרת הסבב הראשון מתוך שני סבבי פדיונות אג"ח ששוויים הכולל עולה על 3 מיליארד אירו. אם יוון לא תקבל סיוע חירום, ואם יימשכו הירידות בשוקי האג"ח הפרטיות, תיאלץ יוון להכריז על חדלות פירעון.

מערכת הבנקאות היוונית מעוררת חששות כבדים עוד יותר בקרב פקידים רבים, מכיוון שבעקבות בריחת הפיקדונות המסיבית היא תלויה בהלוואות זולות מה-ECB למימון פעילותה היומיומית. בסוף השבוע הבהירו פקידים ב-ECB כי אם תפקע תוכנית ההצלה בסוף פברואר, ייאלץ ה-ECB להפסיק את הלוואות הנזילות ליוון.