פרשות מעון רה"מ: גורמים בסביבת היועמ"ש תוקפים את המבקר

גורמים בסביבת וינשטיין: שפירא העביר ביוני חומרים מחשידים לכאורה בקשר לפרשות במעון רה"מ ■ עוד טוענים בסביבת היועמ"ש: המבקר "נזהר מאוד" מלטפל בנושאים הקשורים לסביבת נתניהו

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

זריקת הבוץ ההדדית בין משרדי מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה בעניין פרשת הבקבוקים של אשת רה"מ, שרה נתניהו, עולה מדרגה.

"משרד המבקר מוסר מידע שקרי לעיתונאים בפרשות מעון רה"מ, נוקט באמירות שהן 'חצי שקר שגרוע משקר' ומתחמק מאחריות, תוך ניסיון לגלגל את תפוח האדמה הלוהט של פרשות משפחת נתניהו לפתחו של היועמ"ש, יהודה וינשטיין". כך אמרו היום (ג') ל"גלובס" גורמים בסביבתו של וינשטיין.

לאור הטענות שעלו בימים האחרונים נגד וינשטיין, לפיהן הוא עיכב את הטיפול בפרשה במשך חודשים, בסביבתו של היועמ"ש מאשרים אמנם שמבקר המדינה, יוסף שפירא, העביר לידי וינשטיין ביוני 2014 חומרים מחשידים לכאורה בקשר לפרשת הבקבוקים ולפרשות אחרות הקשורות במעון רה"מ. ואולם, לדברי הגורמים בסביבת היועמ"ש, כיוון שבדיקת המבקר בנוגע להתנהלות רה"מ ורעייתו במעון רה"מ הייתה באותה עת בעיצומה, סוכם בין וינשטיין לשפירא כי החומר כולו יוחזר לידי המבקר עד לסיום הביקורת על-ידו, וכי רק בסיומה יידרש וינשטיין לשאלה אם מהחומרים עולה כי יש סיבה לפתוח בחקירה פלילית או בבדיקה.

"פרשת הבקבוקים" התפוצצה בסוף השבוע האחרון בעקבות הפרסום בעיתון "הארץ", לפיו שרה נתניהו נהגה לכאורה לשלוח את עובדי מעון רה"מ להחזיר לסופרמרקט הקרוב למעון רה"מ את בקבוקי השתייה הריקים שנצברו, והורתה להם כביכול להחזיר לה את כספי פיקדון הבקבוקים, אותם שלשלה לכאורה נתניהו לכיסה באופן שיטתי.

לפי הפרסום, רה"מ ואשתו השיבו במהלך 2014 למדינה 4,000 שקל שהועברו לחשב משרד רה"מ כדי לתקן את "הטעות" כביכול. לפי הפרסום, את דבר התשלום הביא עורך דינם של בני-הזוג נתניהו, עו"ד דוד שמרון, לידיעת היועמ"ש במאי האחרון, ככל הנראה מתוך כוונה "להקדים תרופה למכה". מכך עולה כי וינשטיין העביר את המידע על דבר התשלום למבקר שפירא עוד טרם הסיכום בין השניים שהמבקר יהיה זה שיטפל בפרשה.

"טענה מגוחכת"

לפי גורמים בסביבתו של וינשטיין, ב-10 ביולי 2014 העביר המבקר ליועמ"ש את המידע אודות חשדות לכאורה נגד שרה נתניהו. זאת, בטענה כי למבקר אין סמכות לדון בענייניה של אשת רה"מ, משום שהיא אינה "גוף מבוקר". את טענה זו מכנים בסביבתו של ויינשטיין "מגוחכת". זאת, לאור העובדה שהמעשים התבצעו לכאורה בתוך מעון רה"מ, הנתון לביקורתו של המבקר. עוד נמסר מסביבתו של ויינשטיין כי המקור הראשוני למידע שהגיע לידי היועמ"ש, הוא בעדויות חדשות שהגיעו למשרד המבקר, בין היתר, מעובדים לשעבר במעון רה"מ.

על כל פנים, בסביבת היועץ טוענים כי כבר ב-12 ביוני אשתקד סיכמו היועמ"ש והמבקר כי האחרון ישוב לבדיקתו, ולאחר שיסיימה יעביר את ממצאיו ליועץ כדי שזה יקבל החלטה - אם לפתוח בחקירה או בבדיקה. בסביבת היועץ מדגישים כי היקף הביקורת בעניינה של נתניהו נרחב מפרשת הבקבוקים, ונוגע אף לפרשה במסגרתה נחבלה כביכול עובדת במעון רה"מ ובפרשת רהיטי הגן, שנרכשו לכאורה למעון רה"מ ומצאו את דרכם, לפי החשד, למעון הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה.

בהתאם לסיכום, טוענים בסביבתו של וינשטיין, שכיוון שכל חומרי הבדיקה בנוגע למעון רה"מ נמצאים אצל מבקר המדינה, אין ליועמ"ש את הכלים לבחון את החשדות גם בשעה זו והיועץ - כמו הציבור כולו - ממתין לדוח המבקר כדי להחליט אם לנקוט בהליכים נוספים.

"נזהר מרה"מ"

בימים האחרונים נשמעה ביקורת נגד היועמ"ש, שלפי הפרסומים, ידע על פרשת הבקבוקים ועל החזר התשלום של משפחת נתניהו כבר מאמצע 2014, ולא טיפל בפרשה עד לסערה התקשורתית. אמש כינס וינשטיין ישיבה עם בכירים במשרד המשפטים בנושא פרשת הבקבוקים, ולאחריה שלח מכתב רשמי למבקר.

הזעם והביקורת בסביבת וינשטיין עולה, אם כי באופן מאופק יותר, גם מהמכתב, בו כתב היועמ"ש למבקר המדינה: "ככל שבחנת את הדברים, ובחינתך העלתה צורך בטיפול מטעמי בנושא זה או אחר, אודה לך אם תעביר אלי את מכלול החומר שנאסף על-ידך. ככל שבדיקתך את הנושאים המוזכרים במכתב טרם הסתיימה, אודה עם תעדכנני בדבר".

עוד כתב היועמ"ש למבקר: "כמו כן, אודה לך אם תעדכן אותי לגבי לוח הזמנים הצפוי לפרסום הדוח מטעמך בעניין הוצאות מעונות רה"מ, על-מנת שאוכל לקחת אותו בחשבון בהקשר לעניין זה, ולטענות נוספות שמועלות בעניין התנהלות מעון רה"מ".

לשאלת "גלובס" מהו ה"טריגר" לפגישה שנערכה אמש אצל היועץ בנושא פרשת הבקבוקים ולמכתב ששלח היועץ למבקר בעקבותיה - מסרו מסביבתו של ויינשטיין כי הסיבה לדברים היא "הודעות הדוברות שהוציא משרד המבקר, שבהן נאמרו דברים שהם 'חצי שקר שהוא חמור משקר', לפיהם היועץ מקיים בדיקה בנושא, אף שידוע למשרד המבקר היטב, שלפי הסיכום בין הצדדים, המבקר הוא זה שמטפל בנושא, בעוד היועץ ממתין חודשים רבים לחומרים שאמור המבקר להעביר".

עוד טענו בסביבת היועץ כי מבקר המדינה "נזהר מאוד" מלטפל בנושאים הקשורים לסביבת רה"מ, "וכי המבקר מתחמק מאחריות, תוך ניסיון לגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה לפתחו של היועמ"ש".

בסביבת היועמ"ש אף מאשימים את משרד המבקר במסירת מידע שקרי לאנשי תקשורת. אמש פורסם בחדשות 10 כי המבקר העביר לכאורה למשרד היועמ"ש חומרים על תת-פרשה נוספת בנושא מעון רה"מ, במסגרתה הורתה נתניהו לכאורה לעובדת תחזוקה במעון לסעוד את אביה החולה ז"ל. לדברי הגורמים בסביבת היועמ"ש, "לא ידוע לנו על חומר כזה שהועבר. ערוץ 10 כנראה ניזון מאינפורמציה שקרית שהועברה לו ממשרד המבקר".

בסביבתו של וינשטיין הדגישו כי קיים נתק מוחלט בין היועץ לבין שפירא ואנשי משרדו, מאחר שהמבקר מצוי בחו"ל ומשרד המבקר אינו מקיים קשר עם משרד היועץ בימים האחרונים.

משרד המבקר: "טיוטת הדוח הועברה לוינשטיין באוגוסט"

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "נקודת המוצא היא המכתב ליועמ"ש מתאריך 10.6.14, בו נכתב בין היתר כי 'הנילונה עצמה (שרה נתניהו - ג'מ') אינה גוף מבוקר, ונוכח אופי הטענות, שכל אחת מהן עשויה לגלם חשש למעשה פלילי, אין הדבר מתאים למשרדנו'".

בקשר לטענת היועמ"ש כאילו לא קיבל את החומרים הדרושים לו כדי להחליט אם לפתוח בחקירה בפרשות השונות בקשר למעון רה"מ, נמסר ממשרד המבקר כי "בחודש אוגוסט עברה טיוטת הדוח לבא-כוחה של משפחת נתניהו וליועמ"ש".

באשר לפרסום בערוץ 10 אודות תת-הפרשיה החדשה נמסר ממשרדו של שפירא כי "לא ידוע לנו מקורו של הפרסום, אך הוא לא יצא ממשרד מבקר המדינה". עם זאת, במשרד המבקר מאשרים את אמיתות הפרסום לגופו. "משרד המבקר קיבל, במקביל ליועמ"ש, מידע מבאי-כוחה של משפחת נתניהו בנוגע לעובדת תחזוקה במעון רה"מ, שקיבלה לכאורה הוראה לסעוד את אביה של שרה נתניהו".

משרד מבקר המדינה התייחס גם להאשמות של גורמים בסביבת וינשטיין, לפיהן משרד המבקר מוציא הודעות שהן 'חצי שקר שהוא חמור משקר' - באומרו: "מתוך כוונה למתן את ההתבטאויות, אנו מעדיפים שלא להגיב על הדברים, אף שאנו דוחים אותם על הסף".

מהליכוד נמסר: "מסע ההכפשה נגד רה"מ והניסיון להלך אימים על היועץ המשפטי לממשלה ועל מבקר המדינה הם פגיעה בדמוקרטיה וניסיון לחבל בטוהר הבחירות. זהו ניסיון בוטה של השמאל להסיח את דעת הציבור מהנושא האמיתי של הבחירות - מי יגן על בטחון אזרחי ישראל ומי יצמיח את הכלכלה - בנימין נתניהו בראש ממשלת ליכוד חזקה או הרצוג ולבני בראש ממשלת שמאל חלשה וכנועה".