משמרים את ההצלחה: כדאי לכם לבחון את המניה הזו

יצרנית המזון המשומר זנלכל מציגה צמיחה במחזור ההכנסות בכל אחת מהשנים מאז 2005 ■ מה עוד הופך אותה לראויה להשקעה

שוק המזון המשומר בישראל נשלט בריכוזיות על ידי מספר יבואנים ויצרנים, אשר מהווים חלק אינטגרלי מכל מטבח בארץ, ביתי או מוסדי. ענף שימורי המזון בישראל מאופיין בשמרנות ובצמיחה מתונה של 2%-4%, והסגמנטים העיקריים בו הם שימורי ירקות ושימורי דגים.

חברת זנלכל היא מהשחקנים הוותיקים בשוק יצרני המזון בישראל - היא מלווה את הצרכנים עוד טרם הקמת המדינה. בעלי השליטה הנוכחיים בה הם דור שני של משפחות המייסדים - שינפלד, דנסקי וססובר - והם מחזיקים יחדיו 83.7% מההון ומזכויות ההצבעה.

פעילותה של החברה חשופה לצריכה הפרטית בכלל, ולהיקפו של שוק המזון בפרט. עם זאת, בהיותה חברת נישה, כלומר יצרנית של מגוון מוצרים מצומצם, ובעלת מותגים מובילים, התנודתיות בתוצאות הכספיות של זנלכל אינה מהותית. בכל אחת מהשנים מאז 2005, החברה מציגה צמיחה במחזור ההכנסות.

בהתאם לדוחות הכספיים שלה, זנלכל פועלת תחת שלושה מגזרי פעילות בהתאם לסוג המוצרים: מוצרי עגבניות משומרים, ביניהם רכז, רסק ורטבים שונים; מוצרי ירקות משומרים, ובהם תירס, אפונה, חומוס ושעועית; ומוצרים אחרים, כגון מוצרי ירקות ופירות הדר משומרים, רטבים לסלט, חומץ ומיץ לימון, תרכיזים ופלחי פירות הדר. מוצרי החברה משווקים תחת שלושה מותגים עיקריים: "יכין", "פרי מבורך" ו"פרי זה". ייצור תחת מותגים פרטיים של הרשתות הקמעונאיות בישראל מהווה חלק זניח בפעילותה.

אחד הפרמטרים שמשפעים על הצרכן הוא מיתוג. להערכתנו, מוצריה של זנלכל נהנים ממיתוג עדיף של מוצריה, בין היתר בשל איכות המוצרים, טיב המוניטין והשירות. לפיכך, ביכולת החברה לקבל פרמיה עודפת של כ-10%-15% במחיר מול המתחרים.

בשני מגזרי הפעילות העיקריים של זנלכל התחרות היא מול יצרנים מקומיים וכן מול מותגים פרטיים ויבוא מחו"ל. בתחום המוצרים האחרים מתמודדת החברה מול יצרניות ויבואניות גדולות ממנה בהרבה דוגמת אסם, יוניליוור ופריגת (החברה המרכזית למשקאות). החברה מעריכה, כי נתח השוק שלה בתחומים העיקריים נע סביב 40%.

למתן את התלות ברשתות הגדולות

ניתן להעריך, כי לחברה תלות ברשתות הגדולות בישראל. מאידך, להערכתנו ישנם גורמים הממתנים תלות זו - ובהם עליית נתח השוק של הרשתות הקמעונאיות הקטנות בישראל על חשבון הגדולות (ביזור נתח השוק); קשרי המסחר ארוכי הטווח עם הלקוחות הגדולים; והנאמנות למוצרי החברה בשל המיתוג, האיכות ורמת השירות.

בנוסף, על מנת למנוע אירוע פיננסי שלילי בחברה ולמזער תלות במצבו של לקוח זה או אחר, נוקטת החברה מספר פעולות, דוגמת ביטוח של תיק הלקוחות בביטוח אשראי וביצוע מעת לעת עסקאות "פקטורינג" בהתאם לבחינתה את טיב הלקוחות.

בהתאם לדוחות החברה, על מנת לענות על צורכי הזמינות של המוצרים, ולשם השגת פריסה גיאוגרפית רחבה בשוק המקומי, מערך השיווק וההפצה נשען על מערכים פנימי וחיצוני. שיווק המוצרים נעשה באמצעות אנשי מכירות של החברה וכן באמצעות סיטונאים עצמאים.

על מנת למתן את החשיפה לעלות המכר, זנלכל מקטינה תלות באמצעות הזמנות ממגוון ספקים גדול, בהתאם למחיר המוצע בעת ההזמנה. בנוסף, חומרי הגלם מהווים באופן פרמננטי 65%-70% מעלות המכר הכוללת - שיעור נמוך מאוד ביחס ליצרני מזון ומשקאות אחרים. לכן, להערכתנו, ניתן לראות רווחיות גולמית גבוהה יחסית אצל החברה.

אנו סבורים, כי היותה של זנלכל חברת נישה בעלת מיתוג חזק ומוניטין, באה לידי ביטוי בצמיחה העקבית בשנים האחרונות, ולכן להערכתנו החברה ראויה לבחינה להשקעה.

*** הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

יכין
 יכין