הקנס נגד רדיו ללא הפסקה בגין התבטאויות נתן זהבי לא ישולש

בהמלצת בג"ץ, רדיו ללא הפסקה משכה את עתירתה נגד הרשות השנייה בעניין נתן זהבי ■ במקביל חזרה בה הרשות משילוש הקנס שהושת על רדיו ללא הפסקה בגין התבטאויותיו של זהבי כלפי ח"כ ישראל אייכלר

נתן זהבי / צילום: תמר מצפי
נתן זהבי / צילום: תמר מצפי

תחנת רדיו ללא הפסקה 103FM משכה את עתירתה נגד הרשות השנייה סביב האמירות של נתן זהבי, וזאת בהמלצת בג"ץ.

במקביל חזרה בה הרשות השנייה משילוש הקנס שהושת על רדיו ללא הפסקה בגין התבטאויותיו של זהבי כלפי ח"כ ישראל אייכלר. בהמלצת בג"ץ יחזור הקנס לעמוד על 25 אלף שקל ולא על 70 אלף שקל, ואולם בג"ץ מצא כי אין מקום לעתירה עקרונית במקרה זה.

בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, המליץ לרדיו ללא הפסקה למשוך את עתירתו העקרונית לפיה הקנס מהווה פגיעה בחופש הביטוי, תוך ביקורת על התבטאויותיו של זהבי, אותן כינתה ראש ההרכב, השופטת אסתר חיות, "שפת ביבים" שלא "ניתן להשלים איתה".

חיות, שאמרה כי המקרה אינו ראוי לעתירה חוקתית, ייעצה לתחנה למשוך את העתירה, שכן יהיה קשה להוכיח את השמירה על חופש הביטוי בהתבסס על אמירות כדוגמת אלה שהושמעו במקרה זה.

התחנה הסתפקה בגובה הקנס המקורי שהושת עליה, החליטה שלא להמשיך בהליך ומשכה את העתירה.

על-פי הנחיית בג"ץ, בתוך 14 יום יוחזרו 45 אלף שקל לתחנת הרדיו האזורי. למעשה בג"ץ מתח ביקורת על הרשות השנייה שהחליטה לשלש את הקנס, בטענה כי עשתה זאת לא בסמכות.

לפני למעלה משנה קבעה הרשות השנייה הפרה לתחנת רדיו ללא הפסקה, אשר לגביה נקבע קנס של 25 אלף שקל, וזאת לאור תגובת נתן זהבי לדברים שאמר ח"כ אייכלר מעל בימת הכנסת כנגד הסופר יורם קניוק ז"ל.

הרשות סברה כי התבטאותו זו של זהבי, שכללה גידופים וניבולי פה, הייתה משפילה, מבזה, ואף נעשתה תוך שימוש במוטיב נאצי העולה כדי הסתה.

בין היתר אמר זהבי: "יורם קניוק לעומת אפס שכמוך הוא אדם ענק! הוא נפיל! אתה גמד תרבותי, יצור חסר חוט שידרה, אוכל חינם, מנוול, עוכר ישראל, לא היהדות, עוכר ישראל! למה שלא תיסע לכל הרוחות לאמריקה ותהיה שם עם שאר ה-לא חשוב מה מטעמי רגולציה, ולך מאיתנו. חתיכת חרא שכמוך".

התחנה ערערה על החלטת הרשות השנייה, ובמהלך הדיון בערער הוחלט לשלש את הקנס ולהעלותו ל גובה 70 אלף שקל. בתגובה עתרה התחנה לבג"ץ.

בעקבות משיכת העתירה מסר ניר שוויקי, המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה, כי "תחנת רדיו שפועלת מתוקף משאב ציבורי אשר ניתן לה על-ידי המדינה חייבת לעמוד בכללים הקבועים ולא יכולה לשמש במה להתבטאויות בלתי ראויות, גזעניות ומבישות כפי שהיה במקרה המדובר, ולשמחתי בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ קיבל את עמדת הרשות בעניין זה".

עו"ד הילה שמיר, היועצת המשפטית של הרשות השנייה, מסרה: "אני שמחה על הגיבוי שניתן היום על-ידי בית המשפט העליון לרגולציה המאוזנת והמידתית שהרשות השנייה מבצעת על רמת השיח והביטוי. מדובר במקרה קיצון, ולשמחתי אף בית המשפט העליון השתכנע כי ניסיון התחנה להצדיק בדיעבד את האמירות החמורות באמצעות עתירה עקרונית והיתלות בחופש הביטוי הינם בלתי ראויים".

מנכ"ל רדיו ללא הפסקה, אייל פאר, מסר בתגובה: "בדיון בג"ץ היום, בו נכחתי, מתחו שופטי ההרכב ביקורת על ועדת הערר של מועצת הרשות השנייה ותקפו בחריפות את התנהלותה של יו"ר ועדת הערר, דליה זליקוביץ'. שופטי בג"ץ ביטלו את שילוש הקנס שהוטל על רדיו ללא הפסקה, והורו לרשות השנייה להשיב לרדיו 50 אלף שקל תוך 14 יום.

"הרכב השופטים המליץ לנו להימנע מלדון בסוגיית חופש הביטוי שהעלנו במקרה דנן. בקשות כאלה מושמעות תדיר בדיוני בתי המשפט ואינן חריגות. החלטנו לקבל את המלצת השופטים, לאחר שבג"ץ ביטל את החלטת ועדת הערר של מועצת הרשות השנייה.

"בג"ץ לא קבע כי היו התבטאויות גזעניות, ולא קבע כי הדברים שנאמרו היוו הסתה. למעשה, בג"ץ לא דן בסוגייה זאת היום, מאחר שמשכנו את העתירה לבקשת שופטי ההרכב. מלכתחילה, טענתנו הייתה כי שילוש הקנס נעשה שלא בתום-לב. אני שמח ששלושת שופטי בג"ץ קיבלו את עמדתנו.

"בעקבות ביקורתו החריפה של בג"ץ, טוב לו דליה זליקוביץ' תבחר להימנע מעתה והלאה מלדון בכל נושא הקשור ברדיו ללא הפסקה".