ויגודמן: "נעשה כל מה שצריך כדי לייצר ערך לבעלי המניות"

בעקבות פרסום דוחות החברה שוחח מנכ"ל טבע עם אנליסטים שתהו לגבי העובדה שב-2014 לא ביצעה החברה שום עסקת רכישה ■ הבטיח: "ב-2015 אנחנו נכנסים מחדש לכיוון של צעדים לא אורגניים"

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

זירת המיזוגים והרכישות בתעשיית התרופות ממשיכה לרתוח, ובשוק ממשיכים לצפות מטבע לחזור להיות שחקנית פעילה בתחום. ביום חמישי, כשטבע פרסמה את דוחותיה הכספיים, פייזר הודיעה על רכישת חברת הוספירה תמורת 17 מיליארד דולר (רק לאחרונה פורסם כי פייזר התעניינה ברכישת טבע).

"הייתם ברורים מאוד בנוגע לאסטרטגיית הרכישות שלכם, אבל לא בוצעה שום עסקה. האם זה עניין של מחיר או של היעדר הזדמנויות?", תהה אחד האנליסטים בשיחת הוועידה שערכה טבע לאחר פרסום הדוחות.

ארז ויגודמן, מנכ"ל טבע, השיב כי "הפוקוס שלנו ב-2014 היה על 'החזרת הסדר בבית'. עכשיו ב-2015 אנחנו נכנסים מחדש לכיוון של צעדים לא אורגניים". ויגודמן לא פסל אף אפשרות בתחום, ואף שאמר כי טבע מעדיפה שלא לבצע השתלטויות עוינות - גם זאת אפשרות שאינה נפסלת. "נעשה כל מה שצריך כדי להשיג עסקה שתאפשר לנו לייצר ערך לבעלי המניות", ציין ויגודמן.

מנהל הכספים הראשי של החברה, איל דשא, התייחס גם הוא לנושא בתגובה לשאלה אחרת, ואמר שלטבע יש מאזן, מחיר מניה ויכולות - ואלו מאפשרים לחברה לבצע עסקאות בשוק. בנוסף, לדבריו, ישנה אפשרות להגדיל את החוב, כאשר "2014 הגדילה את היכולות של טבע בתחום".

בסוף 2014 היו בקופת טבע 2.6 מיליארד דולר, והחברה סיכמה את השנה עם הכנסות של 20.3 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP בסך 4.35 מיליארד דולר.

"אנחנו מעודדים מכך שבטבע ממשיכים לציין שלמיזוגים ורכישות יהיה תפקיד גדול יותר ב-2015", כתבה האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס בסוף השבוע. "עם זאת, טבע חיכתה זמן רב בשעה שחברות תרופות גנריות/ייחודיות מתחרות ביצעו מיזוגים ורכישות, הפחיתו אסטרטגית את שיעורי המס שלהן וצמחו בקצב מהיר יותר. עם יחס חוב ל-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות, ש'ח'ו') של 1.7, לטבע יש 'כוח אש' פיננסי שניתן להשתמש בו ב-2015 לצמצם את הפער ולהשיג צמיחה לא אורגנית". המלצת גולדמן זאקס למניית טבע נותרת ללא שינוי, "נייטרלי".

אנליסטים: "לבצע רכישה בקרוב"

גם האנליסט כריס שוט מג'יי.פי מורגן סבור שלטבע יש יכולת מספקת לביצוע מיזוגים ורכישות. "לטבע יש גמישות פיננסית משמעותית, ואנחנו ממשיכים לראות פעילות ערה בסקטור", הוא כותב. "טבע ממשיכה להיות ממוקדת בגנריקה מורכבת או בשווקים מתעוררים, וכן בתרופות ייחודיות בתחומי הליבה שלה - מערכת העצבים המרכזית וכאב ומוצרי נשימה. אנחנו מאמינים שטבע מסתכלת על רכישות בכל הגדלים", הוסיף שוט. גם המלצתו על המניה היא "נייטרלי".

האנליסטית ליאב אברהם מסיטי סבורה שבשוק לא מעריכים מספיק את ההזדמנויות בצנרת המוצרים של טבע, ומעריכה שלחצים על שורת ההכנסות יובילו לקיפאון בצמיחה ברווח הנקי למניה עד 2017. "אנחנו מאמינים שיש דחיפות לביצוע רכישה בטווח הקרוב. דברי ההנהלה מראים שמיזוגים ורכישות נמצאים בראש סדר היום ב-2015 ואפשרויות רבות נבחנות, הן בתחום הייחודי והן בגנריקה המורכבת". המלצת סיטי למניית טבע היא "קנייה".