ההרוג בבית הכנסת בדנמרק: יהודי שאבטח בת-מצווה

הלם כבד מורגש בקרב חברי הקהילה היהודית בקופנהגן, אחרי מותו של הצעיר באירוע הירי בבית הכנסת הגדול בעיר ■ המשטרה העלתה כוננות ותגברה אבטחה סביב מוסדות יהודיים. "התחושות קשות. אנשים מפחדים לצאת מהבתים"

זירת הפיגוע בבית הקפה בקופנהגן דנמרק/ צלם:רויטרס
זירת הפיגוע בבית הקפה בקופנהגן דנמרק/ צלם:רויטרס

אנשי הקהילה היהודית בקופנהגן גילו הלילה (א') שהטרור באירופה הוא לא נחלתם של יהודי צרפת בלבד, כשאלמוני פתח בירי לעבר בית כנסת בעיר, הרג אדם אחד ופצע שניים נוספים. ההרוג הוא צעיר יהודי בשנות ה-30 לחייו, שהיה אחראי על אבטחת בית הכנסת. יצחק לוונטל, שליח חב"ד בבירה הדנית, סיפר שבעת הירי (0:45 שעון מקומי) התקיימה במקום מסיבת בת-מצווה, שבה נכחו כ-80 איש. "הייתי בבית הכנסת הגדול חצי שעה לפני שזה קרה, יצאתי משם והלכתי הביתה. ואז צלצלו אליי ואמרו לי שיש ירי", סיפר לוונטל. "הבנתי שזה מצב בעייתי, כי באותה שעה התקיימה שם חגיגת בת-מצווה".

לדברי לוונטל, המצב בעיר "די מתוח, והתחושות קשות". הוא סיפר כי מיד לאחר האירוע הגבירה המשטרה את הכוננות סביב ריכוזי אוכלוסייה גדולים בכלל, ובקרבת מוסדות יהודיים בפרט. "אף פעם לא ראיתי את קופנהגן עם רמת אבטחה כזו", הודה. "סגרו את כל העיר. בודקים כל רכב שנכנס ויוצא, מסתכלים על כל בן אדם, סוגרים הרבה מקומות יציאה. יש גם הרבה מסוקים".

הירי בית הכנסת היה חלק משרשרת של שלושה אירועי ירי ברחבי קופנהגן ביממה האחרונה, שטרם ברור אם קיים קשר ביניהן. אתמול אחר-הצהריים נהרג אזרח, ושלושה שוטרים נפצעו מירי לעבר מפגש בבית קפה שעסק בנושא חופש הביטוי בקופנהגן. האירוע נערך על-ידי האמן השוודי השנוי במחלוקת לארס וילקס, שפרסם בעבר קריקטורות נגד הנביא מוחמד. לדברי משטרת דנמרק, הירי מוגדר כניסיון התנקשות בחייו של וילקס. הלילה, כמה שעות אחרי הירי בבית הכנסת, אדם פתח בירי לעבר כוחות המשטרה סמוך לתחנת רכבת סמוכה. על-פי הרשויות, הוא נהרג לאחר שהשוטרים השיבו אש ופגעו בראשו.

דן אסמונס, דובר הקהילה היהודית בדנמרק, סיפר כי "כל הקהילה היהודית בהלם" מאירועי היממה האחרונה, וחשף כי הרשויות במדינה הזהירו את אנשי הקהילה כי מפני האפשרות של אירועי טרור נגד מוסדות יהודיים. "הוזהרנו גם אחרי טולוז וגם אחרי האירועים האחרונים בפריז, שדברים כאלה יכולים לקרות בדנמרק", אמר.

לדברי אסמונס, "כל מי שהיה בבת-מצווה פונה על-ידי המשטרה, נחקר, וקיבל טיפול פסיכולוגי. עכשיו, כמובן, משפחתו של הצעיר שנהרג הם דאגתנו הראשונה".

בדומה לרב לוונטל, גם אסמונס סיפר על הגברה משמעותית של נוכחות אנשי המשטרה בעיר, על רקע החשש הכבד שמקנן בקרב יהודי קופנהגן. "יש פחד מאוד גדול בקהילה היהודית, אנשים מפחדים לצאת מהבתים", אמר. "אנחנו ברמת עירנות מאוד גבוה, ובזמן הקרוב ננסה להבין מה לעשות בשיתוף פעולה עם המשטרה הדנית. היום יתכנסו כל ראשי הקהילה כדי להיערך לצעדים הבאים וכמובן שמעלים את רמת הכוננות האבטחה של המוסדות היהודיים".