השרה לנדבר הכריזה על חידוש חוזה שכירות בזבזני לעולים

מבקר המדינה קבע בעבר כי המדינה משלמת שכ"ד גבוה מהמקובל במלון דיפלומט בירושלים והמליץ לבחון אלטרנטיבות זולות יותר ■ בניגוד להצהרתה של שרת הקליטה לנדבר, במשרד הקליטה מכחישים כי נחתם הסכם

מלון דיפלומט בירושלים / צלם: איל יצהר
מלון דיפלומט בירושלים / צלם: איל יצהר

האם משרד הקליטה והעלייה חידש חוזה שכירות בזבזני לשיכון 500 עולים במלון דיפלומט היוקרתי בירושלים, למרות הביקורת של מבקר המדינה על כך? במשרד הקליטה והעלייה טוענים שהנושא עדיין נמצא במשא ומתן, בעוד השרה סופה לנדבר הצהירה בפני העולים כי המשרד כבר חתם על הארכת החוזה עד שנת 2020.

כבר בדוח מבקר המדינה לשנת 2009, נמתחה ביקורת חריפה על משרד הקליטה והעלייה, השוכר עבור 500 עולים קשישים מקבץ דיור במבנה המפורסם "מלון דיפלומט" בירושלים, הממוקם בשכונה היוקרתית ארנונה, ובשל כך משלם משרד הקליטה והעלייה מקופת המדינה שכר דירה בסכומי עתק ליזם פרטי.

בביקורת שנמתחה על המשרד צוין כי החוזה עם מלון דיפלומט נחתם עוד בשנת 1991 ומשרד המבקר קבע כי התעריף שמשלם משרד הקליטה עבור בית המלון גבוה במידה ניכרת מהתעריף של מקבצי דיור באזורים אחרים בבירה. החוזה שעמו הוארך שוב ושוב באישור ועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר, ובפעם האחרונה, הוארך החוזה עימו לשבע שנים נוספות עד לשנת 2016. משרד המבקר קבע שהיה מקום לבחון אלטרנטיבות זולות יותר לשיכון העולים.

לשאלת "גלובס" את משרד הקליטה והעלייה האם חודש ההסכם, לא מיהרו לאשר זאת וציינו כי "הנושא נמצא כרגע במשא ומתן במגמה חיובית, והכול על מנת שלא לפגוע ב-500 עולים המתגוררים במקום". אלא שבדף הפייסבוק של השרה סופה לנדבר מה-8 בפברואר כתבה השרה: "היום ביקרתי במקבת דיור במלון דיפולמט בירושלים. הדאגה של הדיירים במקום היתה שהם יצטרכו לעזוב את המקבץ ולעבור למקום אחר. אבל לאחר מאבקים קשים באתי לבשר להם שמשרד הקליטה חתם על חוזה עד לשנת 2020 כך שאבן גדולה ירדה מעל לבם. שמחתי לראות אותם מחייכים לאור הבשורה המשמחת". את הדברים שכותבת לנדבר חודש לפני הבחירות, מפרשים לא מעט גורמים כניסיון לזכות בקולות בוחרים פוטנציאליים, וזאת למרות העלות הכבדה שנושאת קופת המדינה.

אז האם משרד הקליטה אכן חידש את ההסכם עם בעלי מלון דיפלומט? לשאלת "גלובס" באילו סכומי שכירות מדובר, במשרד הקליטה בחרו שלא להשיב. אלא שבעבר פורסם כי משרד הקליטה משלם עבור כל דייר במקבץ 4,500 שקל, ובנוסף משלם כל דייר סך של 1,000 שקל שהוא מקבל ממשרד הקליטה כסיוע בשכר דירה. בסך הכול משלמת המדינה מקופתה 5,500 שקל בחודש על כל אחד מ-500 הדיירים במקבץ. זאת עבור חדרים בשטח של פחות מ-20 מ"ר.

אלכס טנצר, פעיל חברתי, המסייע לעולים חדשים מהמגזר הרוסי, מסר: "אם במשרד הקליטה היו שומעים למבקר המדינה, נערכים מבעוד מועד ומקיימים מכרזים כנדרש למציאת הוסטלים זולים יותר בירושלים, המדינה היתה חוסכת המון כסף ועוד אלפי אנשים היו מקבלים פתרון דיור. במצב הזה, המדינה משלמת שכירות פי כמה וכמה ממה שמשלמים בשוק החופשי המסתכמים בסכומי עתק. בחידוש החוזה על ידי משרד הקליטה עכשיו לקראת הבחירות, מישהו מנסה להרוויח קולות של 500 מצביעים".

לא התקבלה תגובת משרד הקליטה והעלייה לטענות. במשרד האוצר מסרו כי הנושא נמצא בסמכות משרד הקליטה והעלייה.

סופה לנדבר / מתוך הפייסבוק
 סופה לנדבר / מתוך הפייסבוק