בגלל ניגוד עניינים: יו"ר ועדת ערר ת"א לא תדון בתיקי העירייה

וזאת עד אפריל ■ עו"ד הילה ליבנה היא רעייתו של אביגדור סירוטה (בנה של השופטת המנוחה שרה סירוטה ז"ל) העובד כמתמחה במשרד שמאות המקרקעין דנוס-כהן ומייצג בין היתר את עיריית תל-אביב

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

לאחר חודשים ללא איוש תפקיד יו"ר ועדת הערר של מחוז תל-אביב, נחתם היום (ב') מינויה של המועמדת עו"ד הילה ליבנה לתפקיד על-ידי שר הפנים גלעד ארדן, וכן בהמשך ייחתם המינוי גם על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מ"מ שרת המשפטים.

בחודשים האחרונים נבחנה מועמדותה של ליבנה על-ידי ועדת האיתור, בשל חשש לניגוד עניינים שהיא עשויה להיות בו, שכן ליבנה היא רעייתו של אביגדור סירוטה (בנה של השופטת המנוחה שרה סירוטה ז"ל) העובד כמתמחה במשרד שמאות המקרקעין דנוס-כהן, ומייצג בין היתר את עיריית תל-אביב.

כאמור, יושבי-ראש של ועדת ערר דנים בעררים המוגשים נגד החלטות של עיריות וועדות מקומיות לתכנון ובנייה. יו"ר ועדת הערר במחוז תל-אביב דן לא מעט בעררים הנוגעים לעיריית תל-אביב. מינוי התפקיד מתעכב זה חודשים ארוכים למרות שמאז אוקטובר, אז סיים עו"ד מיכה גדרון את כהונתו, הוא אינו מאויש וגורם לעיכוב בדיונים על הוצאת היתרי בנייה למאות יחידות דיור. למרות שלתפקיד הוגשו מועמדויות רבות, החליטה ועדת האיתור המורכבת מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ, היועץ המשפטי של משרד הפנים עו"ד יהודה זמרת ומנכ"ל משרד הפנים שוקי אמרני, להמליץ על ליבנה לתפקיד.

עם כניסתו של שר הפנים גלעד ארדן לתפקידו במקום השר הפורש גדעון סער, דרש ארדן לבחון מועמדים נוספים בשל החשש לניגוד העניינים שבו עלולה להימצא ליבנה, אך הוועדה עמדה על המלצתה על ליבנה. במשרד המשפטים מסרו כי ליבנה תהיה חתומה על הסכם ניגוד עניינים ותהיה מנועה במשך חודשיים מלדון בתיקים הקשורים לעיריית תל-אביב עד לסיום תפקיד בעלה כמתמחה במשרד דנוס-כהן.

"לאחר בחינת המועמדים השונים על-ידי ועדת האיתור, נבחרו המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד מבחינה מקצועית", מסרו במשרד המשפטים, "באשר לחששות בנושא ניגוד עניינים, כלל ידוע הוא כי לא כל חשש לניגוד עניינים פוסל אוטומטית את המינוי, ומקום שבו ניתן לנטרל את החשש באמצעות הסדר למניעת ניגוד עניינים - ניתן לעשות כן, וזאת מה שנעשה גם ביחס למועמדות האמורות.

"ביחס ליו"ר ועדת ערר במחוז תל-אביב יצוין כי תקופת המניעות ביחס לעיריית תל-אביב תחול למשך כחודשיים בלבד, וזאת נוכח הצפי לסיום תקופת ההתמחות של בעלה על המועמדת לכהונה".

גם אוהד דנוס, בעל משרד השמאות דנוס-כהן המכהן כיו"ר לשכת השמאים, מסר כי "חבל לי שסירוטה יסיים את ההתמחות באפריל, בצער רב אוותר עליו".

ליבנה אינה המועמדת היחידה שמינויה התעכב בשל חשש לניגוד עניינים. גם יו"ר ועדת הערר מחוז מרכז שרון מונטיפיורי, שמונתה לאחרונה, חתומה על הסכם דומה. למרות העיכוב החמור במינויים של יושבי-הראש, המליץ ארדן על אישור מינויים כבר בדצמבר, אך בוועדת האיתור ובמשרד המשפטים נתנו את החלטתם הסופית בעניין רק לאחרונה.