שינוי אסטרטגי: תדיראן נכנסת לשוק התאורה

בשלב ראשון נכנסת החברה לקטגוריית הנורות עם יעד להשיג נתח של 30% מהקטגוריה, המגלגלת כ-200 מיליון שקל בשנה

קבוצת תדיראן נכנסת לשוק התאורה, כחלק מאסטרטגייה של החברה להיכנס לתחומי פעילות נוספים. בשלב ראשון נכנסת החברה לקטגוריית הנורות, עם יעד להחזיק ב-30% מהקטגורייה המגלגלת כ-200 מיליון שקל בשנה. שוק התאורה בכללותו נאמד ב-1.1 מיליארד שקל, ש-900 מיליון מתוכם הם ממכירת גופי תאורה. בשלב השני מתכוונת הקבוצה להתחיל ולשווק גופי תאורה לחנויות המקצועיות, ובכך להתחרות גם ברשת "מחסני תאורה".

כיום חברת ניסקו מובילת את קטגוריית הנורות, עם נתח כספי של 30% ולאחריה מחזיקה חברת סמיקום בנתח כספי של 23% מהקטגורייה.

לדברי מנכ"ל קבוצת תדיראן, מישל בן-וייס, הכניסה לתחום הנורות היא "יריית פתיחה לניעור של החברה. אנחנו נכנסים לתוך מהפיכה שתופסת את כל העולם כולו, ומתכוונים להוביל את שוק התאורה בישראל".

בשיחה עם "גלובס" התייחס היום (ג') בן-וייס למצבו של ענף החשמל. לדבריו, "ענף מוצרי חשמל הלבנים נמצא בשפל מדרגה שלא היה אף פעם מבחינת שחיקת המחירים ושחיקת הרווחיות, שלא תואמות את ההוצאות הגבוהות בענף, הכוללות שכר דירה, משכורות ופחת. הרבה מהמצב הזה נובע מהייבוא המקביל. חלק גדול מהיבואנים הופכים לקמעונאים, חותכים את המרווחים ולא משאירים מקום לעסקים שהם לא גם יבואנים וגם קמעונאים".

- אולי הייבוא המקביל מעיד גם על המרווחים הגבוהים של היבואנים הישירים?

"יכול להיות, או שהוא מעיד על הוצאות תפעול של עסק בישראל".

- חברת י.שלום עושה יבוא מקביל ומוכרת במחירים הרבה יותר נמוכים.

"י.שלום הוא ברוקר, הוא מתווך. הוא לא מחזיק מנגנון כמו ניופאן, ברימאג, מיניליין או תדיראן".

- יש עתיד לחנויות החשמל הקמעונאיות?

"בטח. המכירות באינטרנט בתחום הזה נמוכות ביחס לעולם המערבי, ובמוצרים הלבנים הן מהוות רק 7% מהשוק. בארה"ב ובאירופה השיעורים כפולים. הצרכן הישראלי יעשה מחקר באינטרנט אך יגיע לחנות לראות את המוצר".

בן-וייס הציג היום נתונים שלפיהם לקח אשתקד המותג תדיראן מהמותג אלקטרה את ההובלה על שוק המזגנים, המגלגל 1.32 מיליארד שקל בשנה. לפי בן-וייס, המותג תדיראן מחזיק בנתח שוק כספי של 40.8% מהשוק ואילו המותג אלקטרה מחזיק ב-37.8% מהשוק. לדבריו, "לא ראיתי אף מותג שעבר בתוך חמש שנים מלהיות מספר 2 חלש, לנתח שוק של 41%. זה מסמן תחילתה של דרך בתדיראן". עם זאת חשוב לציין כי קבוצת אלקטרה פועלת בשוק המזגנים עם מספר מותגים ונתח השוק של שתי הקבוצות היה אשתקד דומה- 41% לתדיראן לעומת 40.9% לאלקטרה.