התובעת במשפט זדורוב בראש צוות שיבחן את פרשיות נתניהו

יום אחרי פרסום דוח מבקר המדינה על מעון רה"מ, החלה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה לבחון את המשמעות המשפטית של הליקויים שנמצאו במוקד הבדיקה: פרשת החשמלאי, הבקבוקים ורהיטי הגן

עם שוך הסערה הראשונית שגרם אתמול (ג') פרסום דוח מבקר המדינה על הוצאות מעונות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עובר כעת הכדור למגרשם של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

דוח מבקר המדינה כלל חומרי הגלם הקשורים בדוח וכן חומרים שהתקבלו ממקורות אחרים, והועברו כבר לפני כמה ימים לצוות שהוקם לשם כך במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.

ל"גלובס" נודע כי הצוות שייבחן בשבועות ואולי גם בחודשים הקרובים לעומק את החומרים מובל על-ידי עו"ד תמר בורנשטיין. בורנשטיין ייצגה בעבר את המדינה, בין היתר, בהליכים הקשורים במשפטו של משה קצב וכן שימשה גם כתובעת במשפטו של רומן זדורוב שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה.

בתום בדיקת החומרים צפוי הצוות לקיים התייעצויות עם ראש המחלקה הפלילית, עו"ד ג'ואי אש, ועם פרקליט המדינה, שבסופן תעביר פרקליטות המדינה את חוות-דעתה הסופית בנושא ליועץ המשפטי לממשלה. וינשטיין, בהסתמך על חוות-הדעת של הפרקליטות, יצטרך לקבל החלטה איזו מן הפרשות הקשורות בתפקודו של נתניהו מחייבת נקיטה בהליכים פליליים.

3 פרשיות מרכזיות יעמדו במוקד בדיקת הפרקליטות. מדובר בפרשיית העסקת החשמלאי חבר מרכז הליכוד, אבי פחימה, שנחשפה לראשונה אתמול בדוח המבקר, ובפרשיות החזרי הבקבוקים ורכישת רהיטי הגן, המוכרות כבר חודשים ואשר המבקר כבר הביע דעתו כי עולה מהן חשש לפלילים. כמו כן, תבדוק הפרקליטות טענות להעסקת עובדי מדינה לצרכים פרטיים לכאורה מצד משפחת נתניהו ואת שלל הטענות שמעלה אב הבית לשעבר במעון, מני נפתלי.

חשמלאי שהוזמן לווילה כל סופ"ש

אחד הליקויים שנחשפו בדוח המבקר באשר להתנהלות מעונות ראש הממשלה ואשר ייבדק כעת על-ידי הפרקליטות, עוסק, כאמור, בהתקשרות לביצוע עבודות חשמל בווילה של הזוג נתניהו בקיסריה. המבקר מצא כי חשמלאי בשם אבי פחימה מאור עקיבא הוזמן על-ידי שרה נתניהו או מזכירותיה לביצוע עבודות בבית באופן ישיר, זאת בניגוד להנחיית ועדה שכללה את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש ואת חשב המשרד ("ועדת השלושה").

ועדת השלושה הנחתה שלא להתקשר עם א' שכן הוא עבד קודם להתקשרות באופן פרטי עם משפחת נתניהו, ובנוסף הוא חבר מרכז הליכוד שגם אירח בביתו את הזוג נתניהו בחגיגות המימונה בשנת 2010.

לפי דוח המבקר, "ההתקשרות עם א', שאיפשרה את העסקתו לשם ביצוע עבודות חשמל במעון הפרטי, נעשתה תוך מצג מטעה לפיו ההתקשרות הרשמית הייתה עם קבלן אחר, אך בפועל חשמלאי א' ביצע את העבודות מטעמו כקבלן משנה".

יתרה מכך, לפי הדוח, מעיון בפלט החיובים עבור העבודות שביצע א' עולה כי "בתוך 3 חודשים, מספטמבר עד נובמבר 2009, נוצלו 10,500 שקל, שהם כ-70% מסכום הזמנת המסגרת בסך 15 אלף שקל שנועדה לשנה שלמה. יתר על כן, נמצא כי בשלושת החודשים האלה נרשמה קריאת שירות כמעט בכל סוף שבוע, לרבות ביום כיפור".

לדעת המבקר יוסף שפירא, "מאחר שהחשמלאי קיבל הוראות ישירות מרעיית ראש הממשלה וממזכירותיה בלא שדווח על כך לגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה, לא ניתן היה לבדוק את נחיצותן ואת דחיפותן של העבודות ולוודא כי אכן מדובר בעבודות דחופות שאי-אפשר לבצען ביום חול על-ידי עובדי המשרד, וכך לחסוך את ההוצאות האמורות".

מטעמם של הזוג נתניהו נמסר כי "מדובר בחשמלאי שטיפל בבית בקיסריה מיום הקמתו, עוד לפני שהבית נרכש על-ידי משפחת נתניהו. הוא מכיר את מערכות החשמל והתשתית בבית טוב יותר מכל אדם אחר ולכן עסק בכך. אם נפל פגם טכני, הוא בוודאי יתוקן. ראש הממשלה ורעייתו תמיד נמצאים בירושלים ביום הכיפורים ומעולם לא שהו בבית בקיסריה במהלכו. בוודאי שלא הזמינו חשמלאי ביום זה".

"עד כדי חשש למעשה פלילי"

לאחרונה נחשף כי לפני כשנתיים החזירו ראש הממשלה ורעייתו 4,000 שקל למדינה, זאת לאחר ששרה נתניהו לקחה לכיסה הפרטי כספים מפדיון בקבוקים ריקים, רכוש המדינה, שהוחזרו בהוראתה למרכולים בירושלים.

"הגם שמדובר בדמי פקדון שהיקפם מצומצם, אלה הם כספי ציבור בבחינת 'דין פרוטה כדין מאה'", כתב מבקר המדינה בדוח שפרסם אתמול, ובכך הוא העביר מסר ברור על האופן שבו הוא רואה את התנהגות הזוג נתניהו.

המבקר ציין כי הוא העביר זה מכבר את החומרים בנוגע לפרשת הבקבוקים אל היועץ המשפטי לממשלה, "הואיל ועלה מהם חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות, עד כדי חשש למעשה פלילי".

דברים דומים כותב המבקר על פרשת רכישת רהיטי הגן על-ידי הזוג נתניהו. "בבדיקה ראשונית של נושא רכישת רהיטי הגן נמצא כי אכן נרכשו רהיטי גן תואמים שהועברו למעון הפרטי של הזוג נתניהו בקיסריה. לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים. היועץ המשפטי לממשלה עודכן בזמנו בפרטים. לפי בקשתו הועבר אליו החומר ב-2 בפברואר 2015", נכתב בדוח המבקר.

בעקבות פרסום דוח המבקר על הוצאות מעונות ראש הממשלה, נמסר אתמול מהליכוד כי "ראש הממשלה מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו. חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. ראש הממשלה הנחה ליישם את יתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי".