הרצוג: "תנו לי 30 מנדטים ואטפל בדיור"

שידור חי מוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" ■ הרצוג: "6 שנים נתניהו ראש ממשלה... אתם מוכנים לעוד 4 שנים של כלום?" ■ פירט את תוכנית "4 הרגליים" להורדת מחירי הדירות - ואת מקורות המימון לתוכנית

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי

"הפתרון למשבר הדיור הוא לא שר אוצר שמביא מע"מ 0% או שר שיכון שמביא מחיר מטרה - אלא בראש ממשלה שמקבל החלטה להוריד את המחירים ואני אהיה ראש הממשלה שיקבל את ההחלטה הזו" - כך אומר היום (ב') יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הציוני, בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי-טפחות.

לדברי הרצוג, "נתניהו מאשים כל הזמן את כולם רק לא את עצמו. את מי הוא יאשים הפעם אחרי דוח המבקר? 6 שנים אתה ראש ממשלה... אתם מוכנים לעוד 4 שנים של כלום? הוא טוען שהוא ירש בעיה מממשלת אולמרט; תטפל בזה. אבל מה הוא אומר? בהתחלה הוא אמר שלא היה לו זמן ועכשיו הוא אומר שאולמרט אשם".

הרצוג אמר ש"שוק השכירות מופרע לחלוטין וצריך להתערב בו באמצעות חוק שכירות הוגנת שהובילו סתיו שפיר וציפי לבני". הוא התייחס למחירי הקרקעות במכרזי רמ"י ואמר שהניח על שולחן הכנסת הצעה לחתוך בחצי את מחירי הקרקעות במכרזים - בהוראת שעה.

"אנחנו הולכים על 4 רגליים", אמר הרצוג. "להכפיף את מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל תחת שר אחד ולהאיץ את בניית הדירות וליצור היצע. שנית, רשות מקרקעי ישראל זה השודד הכי גדול של אזרחי המדינה. לא ייתכן שקרקע בישובים רחוקים תעלה 800 אלף שקל ואת זה נוריד בחצי. שלישית, התערבות בשכר הדירה כי זה שוק מטורף. הצלע הרביעית זה דיור בר-השגה - המדינה תתן קרקע במחיר 0 והקבלנים ייבנו לדיור בר-השגה".

התוכנית הזו, לדברי הרצוג, לא יקרה: "מקורות התקציב לתוכנית הזו שתעלה 7 מיליארד שקל בשנתיים מאוד ברורים - ביטול מעמ 0% זה 2.5 מיליארד שקל, גביית מסים רגילה וקיצוץ הכספים לחטיבה להתיישבות שקיבלה במהלך השנה 600 מיליון שקל - ולא לנגב ולגליל. אנחנו נגדיל את השתתפות הממשלה בתוצר ל-40% באמצעות הוצאה תקציבית גמישה".

הרצוג הוסיף: "כבר בשנה הראשונה לכהונתי אני מאמין שנראה שינוי מגמה בשוק הדיור. לדעתי, תפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית אומרת שאנחנו רוצים חלוקת משאבים והון הוגנת - והתוכנית הכלכלית שלנו מכוונת בדיוק לזה. זה צדק חברתי. הדיור הציבורי בישראל נמחק ואנחנו נחזיר אותו ע"י הגמשת הקריטריונים וע"י צמצום הפערים".

הרצוג הרעיך שבחים על פרופ' מנואל טרכטנברג, המיועד שלו לתפקיד שר אוצר, ואמר: "טרכטנברג הוא אישיות יוצאת דופן ואני מתרשם מהעבודה שלו. הוא מסוגל לשלב חזון ומעש ובתור שר אוצר הוא יהיה טוב... אני מכיר את הטענה שיש גורמים בממשלה שלא רוצים להוריד את מחירי הדירות, ואני רואה אינטרס כללי כאן להוריד את המחירים".

עורך "גלובס" חגי גולן שאל אותו: "אם תרכיב ממשלה אתה תהיה האחראי הבלעדי על שוק הדיור?". הרצוג השיב: "זה תלוי בקואליציה שלי וכל קול שהולך למפלגות בינוניות הוא בזבוז. אם יהיו לי 30 מנדטים אני אתן תשומת לב למשבר הדיור... אני האלטרנטיבה היחידה לבנימין נתניהו, נקודה. אם אתם רוצים עוד 4 שנים של כלום - תצביעו נתניהו. אני יכול להבטיח שינוי משמעותי בסדר העדיפויות הלאומי. אני משוכנע שאדע להביא תוצאה לאזרחי ישראל".