הוקפא הליך מינויו של סמנכ"ל בכיר ברשות המסים

בימים האחרונים הלינו בכירים ברשות המסים כי קידומו של בני ינאי לתפקיד סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש נעשה על רקע קשריו הפוליטיים ■ נציבות המדינה עצרה את ההליך עד לסיום בדיקת ההשגות

נציבות שירות המדינה עצרה את הליך מינויו של בני ינאי לתפקיד סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש ברשות המסים, עד לבדיקת העניין. זאת, עקב תלונה שהוגשה בעניין המכרז שבו נבחר ינאי לתפקיד - כך נודע ל"גלובס".

בימים האחרונים טענו מספר בכירים ברשות המסים כי המינוי שהוכרז עליו בשבוע שעבר הוא "תמוה", וכי מדובר בעובד זוטר יחסית, ש"על הנייר" היה מועמד נחות ביחס למועמדים מוכרים אחרים שניגשו למכרז על התפקיד.

הטענות בעניין המינוי החלו לצוף מיד לאחר הודעתו של מנהל רשות המסים, משה אשר, על מינויו של ינאי. "גלובס" קיבל פניות מכמה מקורות שונים ברשות המסים אשר תמהו על המינוי.

במכרז שפורסם לאיוש המשרה צוין כי נדרשות 5 שנות ניסיון לפחות בתחום של משאבי אנוש או מינהל. לטענת הגורמים, ינאי אינו עומד בדרישת-סף זו. לטענתם, ניסיונו המקצועי של ינאי כולל עיסוק של פחות משנתיים ב"משאבי אנוש", שבמסגרתן כיהן ינאי כמנהל אגף א' משאבי אנוש ומינהל ברשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. "במסגרת זו ניהל ינאי את עבודת הרשות בכל נושא כוח-האדם, תקציבים, לוגיסטיקה ורכש, מחשוב וטכנולוגיה", ציינה הודעת הרשות בשבוע שעבר.

עושה רושם שניסיונו המקצועי הנוסף של ינאי אינו כולל עיסוק במשאבי אנוש, לפחות לא כעיסוק עיקרי. נותרת השאלה של היחס לתפקידיו הקודמים של ינאי לעיסוק בתחום ה"מינהל" (אדמיניסטרציה?).

ניסיונו המקצועי האחר של ינאי תואר כך בהודעת הרשות בעניין המינוי: "ינאי כיהן 3 שנים כממונה מבצעים וחקירות בהנהלת רשות המסים, ולפני כן ניהל כשנתיים את יחידת היס"מ (סמים מכס) במכס חיפה והצפון, וכ-5 שנים את היחידה לתפקידים מיוחדים במכס בנתב"ג".

הגורמים ברשות המסים טוענים כי מדובר בתפקידים ביצועיים שאינם עונים על הגדרת "מינהל". זאת, לטענתם, בניגוד למועמדים שונים מתוך הרשות אשר היה להם ניסיון מתאים יותר ורב-שנים יותר בתחומים הרלבנטיים.

ינאי הוא גם אלוף-משנה במילואים. אחת מהשאלות שעלו בנושא היא האם תפקידיו של ינאי בצה"ל נמנו עם מסגרת 5 השנים שנדרשו כדי לענות לדרישות-הסף של המכרז בענייני משאבי אנוש ומינהל.

טענות על קשרים פוליטיים

חלק מהגורמים שפנו ל"גלובס" בימים האחרונים העלו את הטענה כי קידומו של ינאי נעשה על רקע קשריו הפוליטיים. ינאי כיהן בעבר בתפקיד בכיר ברשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב במשרד ראש הממשלה. בנוסף, שניים מהגורמים טענו לקשרים שהפעיל ינאי עם בכיר ברשות ממשלתית הנחשב מקורב מאוד לשר בכיר.

בשיחה עם "גלובס" אישר הבכיר ברשות הממשלתית את היכרותו עם ינאי מתקופת עבודתו של הבכיר ברשות המסים. עם זאת, הבכיר טען כי מדובר בהיכרות שטחית ורחוקה, והוא מכחיש כל קשר לעניין. גם ינאי עצמו מכחיש כל קשר עם הבכיר או השר. גם בסביבתו של השר הבכיר מכחישים כל קשר לינאי או למכרז.

תמיהה נוספת מתעוררת עקב פעילותו הציבורית של ינאי בשנים האחרונות בעמותה פוליטית, ואי-בהירות אם ינאי הקפיד לקבל את האישורים המתאימים מנציבות שירות המדינה לצורך עיסוקים אלה. מדובר בפעילותו של ינאי בעמותת "קונצנזוס" אשר מציגה את עצמה כעמותת קצינים במילואים "א-פוליטית".

עם זאת, פעולותיה של העמותה בשנים האחרונות התמקדו בהפקת סרטי מחאה נגד סרטים פוליטיים המזוהים עם השקפה מדינית שמאלית, כגון "5 מצלמות שבורות" ו"שומרי הסף". ינאי מוצג בכתבות שהתפרסמו באינטרנט, כיו"ר העמותה וכן כמנכ"ל העמותה, תפקידים אשר עובד מדינה אינו רשאי לשאת בהם ללא אישור מוקדם של נציבות שירות המדינה. כמו כן, ינאי התראיין בנושאים האמורים בכלי התקשורת, ולא ברור אם קיבל אישור לראיונות אלה.

ברשות המסים טוענים כי ינאי הבהיר כי ברשותו אישורים מתאימים מנציבות שירות המדינה, אך בקשת "גלובס" לקבלת תצלום של אותם אישורים לא נענתה עד למועד סגירת העיתון.

מרשות המסים נמסר: "מכרז לתפקיד סמנכ"ל למינהל נוהל על-ידי נציבות שירות המדינה, שהודיעה לרשות כי היא מקיימת בדיקה בעניינו. בני ינאי מבקש להבהיר כי אין לו ולא היו לו קשרים פוליטיים או מפלגתיים, והוא אינו מכיר כלל את השר או האדם המקורב לשר, כפי שטענו הגורמים ששוחחו עם 'גלובס'.

"כמו כן, לעניין פעילותו בעמותה, ינאי מדגיש כי בתור מפקד בכיר בצה"ל הוא היה גאה לעמוד לימין אנשי המילואים. לדבריו, פעילותו הייתה תחת אישור הנציבות, והוא מציין כי סיים את הפעילות במסגרת העמותה לפני מספר שנים".

מנציבות שירות המדינה נמסר: "הנציבות אכן הנחתה אמש (א') את הנהלת רשות המסים להקפיא את הליכי איוש המשרה, עקב בדיקת השגה שהוגשה לנציבות על תוצאות המכרז. מכיוון שהנושא בבדיקה, לא נוכל להתייחס לנושא מעבר לכך".