מנכ"ל משרד הבינוי: "הקבלנים לא צריכים להתבכיין"

שלמה בן אליהו בפאנל הנעילה של ועידת הנדל"ן של "גלובס" שעסק בנושא 'ממשלה חדשה ססמאות ישנות?': "אם יתחלפו האנשים בצמרת, ויבואו אנשים בלי ניסיון, תהיה שנה מבוזבזת"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

האם הממשלה החדשה שתקום לאחר הבחירות במארס הקרוב תוכל לטפל במשבר הדיור בצורה טובה יותר מהממשלה היוצאת? על השאלה הזו ניסו לענות בכירי ענף הנדל"ן בפאנל הנעילה של ועידת הנדל"ן של "גלובס" שעסק בנושא 'ממשלה חדשה ססמאות ישנות?'

בפאנל השתתפו שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי ; חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ; אליאב בן שמעון מנכ"ל התאחדות בוני הארץ ; אבי כץ נשיא קרן הגשמה ומייסד קופיקס ; חנן מור יו"ר קבוצת חנן מור ; עו"ד ארז קמיניץ המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. את הפאנל הנחה עורך "גלובס נדל"ן" דרור מרמור.

מנכ"ל משרד הבינוי, שלמה בן אליהו פתח ואמר: "אם יתחלפו האנשים בצמרת, ויבואו אנשים בלי ניסיון, תהיה שנה מבוזבזת. אין ספק שמה שעשינו מאז 2013 אי אפשר לעשות לבד, עשו את זה כל המשרדים יחד. עכשיו להתניע הכל שוב זה בזבוז של זמן".

חנון מור: "אנשים שלא היו בתוך הממשלה מבטיחים קרקע חינם לדירה. אנשים שבאו מתוך הממשלה קצת ירדו מהעץ ואומרים שצריך תוכנית מסודרת. אבל אני חושב שמה שהיה הוא שיהיה. פיתרון לענף הנדל"ן ייקח זמן. בנתיים הענף סובל מאי וודאות".

אליאב בן שמעון: "אני חרד מהאמירה של מה שהיה הוא שיהיה, אם זה נכון, המחירים רק ימשיכו לעלות. אנחנו מכירים היטב את החלטות קבינט הדיור. אבל בין ההחלטות של קבינט הדיור לבין הביצוע בפועל, יש פער גדול. במשרד הבינוי הודיעו על שיווקים של 50 אלף דירות, גם באוצר אומרים את זה, אבל בפועל לא שווקו יותר מ-30 אלף יחידות דיור".

בן אליהו הגיב על הטענה ואמר ש-50 אלף יחידות דיור שווקו. "במקומות ששנים לא בוצעו שיווקים אנחנו שיווקנו", אמר בן אליהו, "אין כמעט מכרז שנכשל, במחירים מאוד גבוהים. קבלנים ויזמים קנו במחירים גבוהים מאוד. לכן עשינו מחיר מטרה, כדי להגביל את המחירים. הקבלנים חייבים להציע מחירים סבירים. היום זו טעות להציע הצעות כ"כ גבוהות. המחיר שאתם מציעים לא שווה את הסחורה. הקבלנים לא צריכים להתבכיין, הם סוגרים קופה יפה מאוד. מה שצריך היום זה שיווק קרקע נרחב".

עוד הוסיף בן אליהו כי במשרד הבינוי שוקלים אולי גם לשווק מכרזים שאינם מוכנים ולתת ליזמים להמשיך ולקדם את התוכניות. בתגובה לדברים הללו התפרץ לעברו אבי כץ וצעק: "עשיתם עבודה שמספיקה בקושי להוריד המחירים. לא עשיתם מספיק עבודה ואתם לא עושים עבודה נכונה. להוציא מכרזים לא מוכנים זה לא יוריד את המחירים. לשלוח יזמים לקדם תוכניות בעצמן שאינן מאושרות זה שנים ארוכות. זה לא יוריד המחירים".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד קמיניץ, אמר בפאנל כי: "יש מאבק שמנהלים משרדי הממשלה במחירי הדיור. זה בפירוש מאבק, וזה מחייב עבודה משותפת של משרדי הממשלה. ברמה המקצועית אני יכול להגיד שהממשלה והדרגים המקצועיים נאבקים, ברמה יומיומית. הפוליטיקה זו כבר שאלה אחרת". עוד הוסיף קמיניץ כי: "קבינט הדיור ניסה להילחם ביוקר הדיור על ידי טיפול בשרשרת הייצור של הדירה ונצטרך להמשיך ולטפל בדברים גם בממשלה הבאה. חקיקת הותמ"ל לא הושלמה למשל, וצריך להשלים אותה. אנחנו אפשרנו לותמ"ל לעבור בכנסת למרות הבעייתיות שבו, כי זו הייתה ההחלטה של הממשלה להילחם מצוקת הדיור. אם הממשלה מראה שמבחינה מקצועית זה הדבר הנכון, אנחנו נקדם את זה, גם אם יש קשיים".

משתתף נוסף בפאנל היה חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות שאמר כי על הממשלה לחזור לפתרונות ישנים שכבר הצליחו ולא לצאת עם תוכניות חדשות: "יש דיור למשתכן וזה הצליח. יש עכשיו מכרז אצלי בעיר. אבל רצו משהו אחר והמציאו תוכניות חדשות כמו מע"מ אפס שהקפיא את השוק. צריך להחזיר את מה שכבר עובד. אפשר לשווק ככה הרבה מאוד יחידות דיור. בנוסף, בתור ראש עיר אני יכול להגיד שמאשימים את ראשי הערים שאנחנו לא מאפשרים בניה למגורים. אבל אי אפשר לבנות יחידות דיור בלי בתי ספר, בלי מדרכות וכבישים. ענף הנדל"ן צריך וודאות, זה העיקר, גם בהתחדשות עירונית, גם במכרזים וגם בדברים אחרים".