ברוש: הפסד של 15 מיליארד שקל למשק מהעיכוב ב"לוויתן"

נשיא התאחדות התעשיינים: 57% מההפסד יהיה מאובדן הכנסות ממסים ומתמלוגים ■ 43% מההפסד ייווצר מהעלות העודפת בהוצאות האנרגיה שישלם המשק

שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי
שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מתריע מהפסד גדול שייגרם למשק כתוצאה מעיכוב הפיתוח של מאגר "לוויתן".

ברוש הודיע כי הוא מתנגד בתוקף להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, לעכב את פיתוח מאגר לוויתן עד לאחר הבחירות. לדברי ברוש, ההצעות שהובאו בפני הממונה על ההגבלים העסקיים, משרד האוצר ומשרד האנרגיה, שכללו את יציאתה של קבוצת דלק ממאגר "תמר" ואת מסירת השיווק לגוף שלישי בלתי תלוי בבעלי המאגר, משיגות את המטרה של הגברת התחרות, תוך יצירת אינטרסים שונים לבעלי שליטה שונים בשני המאגרים הגדולים, תמר ולוויתן.

ברוש ציין כי "מבדיקה שערך האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים, על ההשפעות המאקרו - כלכליות של העיכוב בפיתוח מאגר לוויתן, נמצא כי כבר בשנים 2018-2019, המשק יפסיד כ-15.5 מיליארד שקל מעיכוב פיתוח המאגר. 57% מההפסד יהיה מאובדן הכנסות ממסים ומתמלוגים למדינה. היתר - 43% מההפסד ייווצר מהעלות העודפת בהוצאות האנרגיה שישלם המשק".

עוד הוסיף ברוש כי "רק לפני מספר חודשים קיבלה הממשלה החלטה להילחם בבירוקרטיה וברגולציה העודפת, אולם, עד 2018 הרגולטורים הנוכחיים כנראה יפנו את מקומם, בעוד אנחנו, אזרחי המדינה, נישאר כאן כדי לשלם את מחיר חוסר האחריות. מי מהרגולאטורים לקח בחשבון את ההשלכות הכלכליות והחברתיות של המהלך הזה? הרי התוצאה הבולטת של התנהלות זו הנה פגיעה באזרחי המדינה. בייחוד לנוכח עליית יוקר המחייה ואובדן היכולת לממן מגוון רחב של שירותים ציבוריים חיוניים, אותם הממשלה הייתה יכולה לספק לאזרחיה הודות להכנסות מהגז הטבעי".

כמו כן עולה מהבדיקה של התאחדות התעשיינים, כי בשל התנהלותם של גורמי הממשל בנושא הגז הטבעי וביניהם הממונה על ההגבלים העסקיים, משרד האוצר ומשרד האנרגיה - הפסיקו חברות שזכו בזיכיון, את השקעותיהם במאגר ופיזרו את מאות העובדים שהיו אמורים לעסוק בפיתוח שדות הגז תמר ולוויתן. כתוצאה מכך, הופסק הפיתוח ונגרם נזק עצום למשק כולו - מעבר להפסדי הענק, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בשנה, תיפגע הצמיחה בכ-0.4% ב-2018 ובכ-0.47% ב- 2019. כמו כן המשק יאבד את ההזדמנות לקלוט כ-16 אלף מועסקים חדשים ב-2019.