פייסבוק בשת"פ עם חברות הטלפוניה בחיבור האנושות לאינטרנט

מייסד הרשת החברתית מארק צוקרברג מלווה את Internet.org - מיזם ללא מטרות רווח שפייסבוק גייסה לו תמיכה מחברות בתעשיית ציוד המובייל לפני שנתיים

מארק צוקרברג, המתלבש הגרוע של עמק הסיליקון / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג, המתלבש הגרוע של עמק הסיליקון / צילום: רויטרס

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, חידש את מאמציו לקבל את תמיכתן של חברות התקשורת כדי לסייע למיליוני משתמשים להיות מחוברים לאינטרנט.

צוקרברג, שנאם ב-Mobile World Congress בברצלונה, חתר להגיע להסכמה עם אנשי תעשיית הטלקום, המשמשים לעתים קרובות כמבקרים הגדולים ביותר של פייסבוק וכינה אותם "האנשים שמובילים את המאמץ להביא אינטרנט לעולם".

היה זה מפנה לעומת הכנס של השנה שעברה, שבו הופיע צוקרברג זמן קצר לאחר שרכש את שירות המסרים החינמי וואטסאפ תמורת 19.2 מיליארד דולר. האפליקציה מהווה סמל לאתגר שמציב האינטרנט בפני חברות הטלפוניה המסורתיות, שסובלות מאובדן רווחים משיחות טלפון וסמסים.

צוקרברג מלווה את Internet.org - מיזם ללא מטרות רווח שפייסבוק גייסה לו תמיכה מחברות בתעשיית ציוד המובייל לפני שנתיים. מטרת המיזם היא לספק שירותי אינטרנט בסיסיים לכשני שלישים מאוכלוסיית העולם שאינם מחוברים עדיין לרשת.

עוד בנושא: מנכ"ל מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל על Internet.org

רואי טיגר, מנכ"ל מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל, אמר בעבר ל"גלובס" בעניין זה: "אנחנו עוסקים בפרויקט שנקרא internet.org, שהמטרה שלו לחבר אנשים לאינטרנט. שני שליש מהעולם לא מחובר לאינטרנט. זה די אבסורד, שחלק כל-כך גדול מהעולם לא נמצא שם".

טיגר מספר שכאשר מתחילים לחקור את התחום הזה לעומק, מגלים ש-80% מהאנשים שנמצאים בטווח הרשתות הסלולריות - לא מחוברים לאינטרנט. "הסיבה לכך היא שהחיבור יקר מדי", הוא מסביר. "מדובר במדינות שהאנשים מרוויחים משכורות נמוכות. סיבה נוספת, היא שאנשים לא יודעים מה זה אינטרנט ומה זה ייתן להם בחיים".

"המטרה שלנו היא להוריד את החסם של האנשים לחיבור לאינטרנט, שהם יהיו יכולים לגלות מה זה אינטרנט, ולהציע להם אותו בחינם. הרעיון הוא לתת טעימה לאנשים מהאינטרנט. יש לנו פיילוט בשלוש מדינות: הפיליפינים, טנזניה ופרגוואי", אומר טיגר. "חיברנו מיליוני אנשים לאינטרנט שלא היו שם קודם. אנחנו בוחנים את המודלים של ייצור רווחים. בשנים הקרובות פייסבוק לא מסתכלת על זה כמרכז רווח".

"הפרויקט המרכזי של פייסבוק הוא לתת שירותים בסיסיים בחינם. שירותי בריאות, תקשורת, השכלה. המטרה היא להוריד את החסם, ולגלות לאנשים את האינטרנט. "אנחנו עובדים עם מפעילות סלולריות כדי לאפשר ולהוריד את חסם הכניסה. הרעיון הוא שהמפעילות יכולות לייצר רווחים מאנשים שנמצאים באינטרנט. בגדול, פייסבוק מציעה לאנשים חיבור חינמי לשירותי פייסבוק. מדובר בפרויקט שיכול לשנות את העולם, להגיד שלקחנו חלק במשימה הזו, זה יהיה משהו מדהים ברמה הלאומית".