למ"ס: שכר הגברים עדיין גבוה ב-30% משכר הנשים

בשנת 2013 ההכנסה החודשית הממוצעת של אישה שכירה הייתה 7,280 שקל ושל גבר שכיר הייתה 10,683 שקל למרות שאין הבדל בין המינים ברמת ההשכלה

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

שכרם של הגברים ממשיך להיות גבוה בכמעט 30% משכר הנשים למרות שאין הבדל בין המינים ברמת ההשכלה - כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום האישה הבינלאומי.

בשנת 2013 ההכנסה החודשית הממוצעת של אישה שכירה הייתה 7,280 שקל ושל גבר שכיר הייתה 10,683 שקל. באחוזים עומד הפער בין המינים על 31.9% בשכר הממוצע ו-26.7% בשכר החציוני.

ההבדלים בשכר באים על רקע שוויון כמעט מוחלט בין המינים בהשכלה: ממוצע שנות לימוד של אישה שכירה וגבר שכיר כמעט זהה - ועומד על כ- 14 שנות לימוד. להערכת הלמ"ס אחת הסיבות לפער היא הבדל במספר שעות העבודה של גברים ונשים (45.8 ו-37.1 שעות עבודה בשבוע, בהתאמה). בחישוב ההכנסה הממוצעת לשעת עבודה הפער בין המינים הצטמצם ל-14.4%.

הפער משתקף גם בהשוואת נתוני היקף המשרה: רק שני שליש מהנשים (67.3%) מועסקות במשרה מלאה (35 שעות ויותר בשבוע) ויתר ה-32.7% עבדו עבודה חלקית (פחות מ-35 שעות בשבוע). בקרב הגברים שיעור העובדים במשרה מלאה הגיע ל-86.7% ושיעור המועסקים במשרה חלקית עמד על 13.3% בלבד.

שיעור ההשתתפות של נשים בעבודה עלה בשנים האחרונות והפער בין נשים לגברים בתחום זה צומצם: שיעור הנשים המועסקות מתוך כלל כוח העבודה הגיע ל-59.2%, לעומת 69.5% בקרב הגברים. מבחינת שיעורי האבטלה אין הבדל משמעותי בין נשים לגברים אחוז הנשים הבלתי מועסקות מכוח העבודה הגיע ל-5.9%, בדומה לאחוז הגברים הבלתי מועסקים.

בלמ"ס בדקו לא רק את פערי השכר בין המינים אלא גם בתוך כל מין: הפער בין ההכנסה החציונית להכנסה הממוצעת אצל נשים היה 22.9% לעומת 28.3% אצל גברים. פער קטן יותר בין ההכנסה החציונית להכנסה הממוצעת מצביע על שוויוניות וריכוזיות רבה יותר בתוך קבוצה נתונה. "ניתן להסיק מכך" קובעת הלמ"ס "כי בקרב נשים שכירות יש פחות הבדלי שכר בהשוואה לגברים שכירים".

פילוח נתוני התעסוקה של נשים לפי מקצוע מראה כי נשים ממשיכות לשלוט במקצועות המוגדרים "נשיים מסורתיים": מטפלות סיעודיות במשקי בית, מוכרות בבתי עסק סיטוניים או קמעוניים, עובדות מזכירות, מנהלות חשבונות, מטפלות לילדים, מורות בבתי ספר יסודיים, סייעות למורים, מורות בחינוך על-יסודי ומחנכות לגיל הרך - בכל אחד מאלה הנשים מהוות יותר משני שלישים מהמועסקים. לעומת זאת בהייטק מהוות הנשים רק 35.5% מהמועסקים - או 100 אלף מתוך קרוב ל-300 אלף עובדים בהייטק.

ח"כ ד"ר עליזה לביא, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי: "הנתונים הם רק עוד הוכחה לכך שפערי השכר הם לא מיתוס או תופעה חריגה אלא רעה חולה ועוות מוסרי שאני מחוייבת להמשיך ולהלחם למיגורם גם בכנסת הבאה. בכנסת האחרונה חוקקתי שני חוקים הפועלים בשם כך, חוק שכר שווה לעובד ולעובדת וחוק הנגשת נתוני שכר בפילוח לפי מגדר בחברת הממשלתיות ובמשרדי הממשלה. במקביל לחקיקה יש להמשיך ולפעול להטמעת ערכים, לחינוך ולשינויים בשוק העבודה תוך משא ומתן והסכמות".

הכנסה ברוטו מעבודה שכירה
 הכנסה ברוטו מעבודה שכירה